ابعاد مختلف سنسور‌ دوربین‌ها

ابعاد مختلف سنسور‌ دوربین‌ها

از زمان قدبم تا به امروز دوربین های کامپکت سنسور های کوچک و دوربین های DSLRنیکون با ویژگی تعویض لنز، سنسور های بزرگی داشتند. پس اگر قصد دارید سنسور بزرگ‌تری داشته باشید، جدودا باید یک دوربین دیجیتالی می‌خریدید. به این معناست که هرچه سنسور بزرگ‌تر باشد کیفیت تصویری که ثبت می‌کنید نیز بیشتر است.با نمایندگی نیکون همراه باشید تا اطلاعات کافی درباره با ابعاد مختلف سنسور‌ دوربین‌ها با شما به اشتراک بگذارد.

حسگرها

قلب هر دوربین پیشرفته ای  سنسور تصویر آن است. سنسور تصویر، قسمتی است که نور را به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل می کند. از سوی این سنسور است که دوربین شما تصویر را به‌ صورت دیجیتالی ذخیره می کند. به‌ غیر از دوربین های عکاسی دیجیتال، از این قطعه در دیگر ابزارهای تصویربرداری هم استفاده می شود. الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع‌شده از اشیا بر روی سطح سنسور تأثیر می‌گذارد و باعث ثبت تصاویر می‌گردد.

شاید در گذشته عکاسان چندان دراین‌باره اطلاعات خاصی نداشتند ولی جالب است بدانید که ابعاد سنسور، هنوز هم نکته‌ی بسیار مهمی در حرفه‌ی عکاسی و خرید دوربین محسوب می شود. سنسور گران‌قیمت‌ترین بخش یک دوربین است و هرچه این سنسور بزرگ‌تر باشد طبیعتاً دوربین نیز گران‌تر خواهد بود. به همین خاطر دوربین‌‌های ۲٫۳/۱ اینچی گران‌ قیمت نیستند و البته که نمیتوانید دوربین های کامپکت فول فریم، ولی ارزان پیدا کنید.

ابعاد مختلف سنسور‌ دوربین‌ها

هرچند امروزه شرکت های تولید کننده دوربین های کامپکت نیز سنسور های بزرگی در محصولات خود ایحاد می‌کنند و دوربین هایی با توانایی تعویض لنز را با سنسور های کوچک‌تری وارد بازار می‌کنند.

این مقاله را بخوانید
دوربین عکاسی نیکون D5600 body

خب این اوضاع را خیلی پیچیده‌تر از قبل کرده است. امروزه، دوربین هایی نیز هستند که با سنسورهای کوچک عکس‌هایی بی‌نظیر ثبت می‌کنند. دوربین هایی با سنسور های بزرگ ممکن است واقعاً کیفیت بالایی در تصویر ایجاد کند ولی در مقایسه با دوربین هایی که سنسور کوچک دارند، واقعاً سنگین و بزرگ بوده و هر دو در بازار، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

تکنولوژی مربوط به سنسور ها در طول زمان پیشرفت بسیاری داشته است. حدودا اطلاعات مربوط به سایز سنسور ها اکثر کاربران را گیج می کند. به ویژه افرادی که برای بار اول می‌خواهند دوربین بخرند شاید هیچ‌ چیزی درباره‌ی سنسور ندانند و تفاوت ابعاد مختلفشان را درک نکنند. همچنین به غیر از انها ، سایز سنسور نسبت مستقیمی با فاصله کانونی لنز دارد. به همین خاطر ، در زمان خرید یک دوربین باید به سایز سنسور آن اهمیت زیادی بدهید.

سنسور ۲٫۳/۱ اینچی

ابعاد سنسور: ۶٫۳ در ۴٫۷ میلی‌متر

این کوچک‌ ترین سنسوری است که امروزه در دوربین ها به کار می‌رود. این سنسور اغلب در بدنه‌ی کوچک دوربین های کامپکت قابل استفاده است. بیشتر دوربین هایی که از این سنسور استفاده می‌کنند دارای رزولوشن ۱۶ تا ۲۰ مگا پیکسلی است.

از این حسگر ها در دوربین های مختلف و متفاوتی استفاده می شود اما چون سازندگان روزبه‌روز به سمت طراحی سنسورهای بزرگ‌تر می‌روند،‌ کاربرد این سنسور نیز کم‌تر و کم‌تر می شود. به‌ گونه ای که امروزه در دوربین های جدید، خیلی کم از این سنسور استفاده می شود.

ابعاد مختلف سنسور‌ دوربین‌هاتهیه کنندگان دوربین به کمک این سنسور، دوربین های کامپکت بسیار جمع‌ وجوری ساخته‌اند که بتوان در آن ها از لنز‌های زوم نیز استفاده کرد. چون زوم‌ کردن با این سنسور ها بسیار راحت است. مثل دوربین های کامپکت superzoom. برای طراحی این دسته از دوربین ها همان بهتر است از سنسور ۲٫۳/۱ اینچی استفاده کرد چرا‌که در صورت استفاده از سنسور های بزرگ، دوربین سنگین‌تر، حجیم‌تر و البته که گران‌تر می شود.

این مقاله را بخوانید
عکاسی انتزاعی

در شرایط نوری مطلوب و با استفاده از این سنسور، می‌توان عکس‌های باکیفیت و زیبایی ثبت کرد. اما اگر شرایط نوری مناسب نباشد و نور محیط کم باشد تصاویر ثبت شده دارای نویز آزاردهنده‌ای خواهند بود و همچنین دامنه‌ی پویایی بدی در آن ها، دیده خواهد شد.

از معروف ترین دوربین های بازار که از این نوع سنسور استفاده می‌کنند می‌توان نیکون P900، کانن SX60، نیکون B700 و کانن SX720 را نام  برد.

سنسور APS-C

این سنسور در ابعاد ۲۳٫۵ در ۱۵٫۶ میلی‌متر می باشد که از این سنسور خیلی در دوربین های DSLR  سطح متوسط ( میان رده) و سطح مبتدی استفاده می شود. امروزه در دوربین های کامپکت نیز این سنسور تعبیه می شود. این سنسور تعادل بالایی در کیفیت عکس و حجم فایل‌ها ایجاد می کند و با انواع لنز‌ها سازگار می‌باشد.

دوربین های معرفی شده‌ی سطح مبتدی و متوسط مانند نیکون D3300، D3400، D5600 یا کانن ۷۰۰D، ۷۵۰D و ۸۰D از سنسور APS-C استفاده می‌کنند. حتی برخی از دوربین های سطح بالاتر مانند نیکون D7200، نیکون D500 و کانن ۷D Mark II نیز از این نوع سنسور بهره می‌گیرند. در بین دوربین های بدون‌آینه نیز می‌توان سونیa6500، سونی a6300 و کانن EOS M5 را نام برد.

ابعاد مختلف سنسور‌ دوربین‌ها

البته همه‌ی سنسورهای APS-C ابعاد یکسانی ندارند  و هم‌اندازه نیستند. سنسورهای  APS-Cدر دوربین های کانن کمی کوچک‌تر از سنسور های مورد استفاده در دوربین های نیکون و سونی می‌باشند. فاکتور برش سنسور های APS-C در دوربین های کانن معادل ۱٫۶ است، درحالی‌که فاکتور برش آن ها در دوربین های نیکون و سونی ۱٫۵ برابر است.

این مقاله را بخوانید
عکاسی در باد

این نوع سنسورها در کل انعطاف‌پذیری بالایی دارند و واقعاً فرصت خوبی برای عکاسی ورزشی، حیات‌وحش و طبیعت مهیا می‌کنند و بسیار پرفروش می‌باشند. زیرا فاکتور برش آن ها موجب افزایش نسبی فاصله‌ی کانونی می شود.