عکاسی انتزاعی
عکاسی انتزاعی چیست؟ این سبک عکاسی یک مدل عمومی است که از عکاسی منظره تا پرتره را در بر میگیرد. بعضی مواقع گرفتن یک عکس انتزاعی برترین راه برای انتقال احساساتی که میخواهید است؛ همچنین در برخی موارد نیز عکس شما را خالی از محتوای حیاتی میکند. در این مقاله از نمایندگی نیکون به شما نکاتی را آموزش میدهیم که به شما کمک میکند تا بتوانید بهترین عکسهای انتزاعی را بگیرید.
ایده های انتزاعی، کلی تر از نمونه های خاص خود هستند. به عنوان مثال، غذا انتزاعی تر از میوه است، پس از آن سیب می آید، و حتی می تواند به یک سیب سبز مشخص تر شود، و از انتزاعی به سمت واقعی برود.
اما احتمال دارد تصور کنید، این طرح به عنوان یک دست قابل تشخیص است. این چطور می تواند یک تصویر انتزاعی باشد؟
من این را به عنوان یک تله می بینم، عکس ها انتزاعی هستند نه به خاطر این که غیر قابل تشخیص اند، بلکه به این دلیل که عمدتا در مورد شیء نیستند و در مورد دیگر ویژگی های گرافیکی مانند خط، بافت، رنگ، شکل، الگو، ریتم، و غیره هستند.
اجزا غیرقابل لمس
به غیر از صحنهای که از آن عکاسی میکنید اجزای بسیار زیادی یک عکس را تشکیل میدهند. مطمئنا اصلی ترین بخش یک عکس، اجزا غیرقابل لمس آن میباشد. چیزهایی مانند ترکیببندی، حالات و احساسات عکس.قطعا سوژه شما تحت تاثیر این متغیرها قرار میگیرد. در صورتی که از یک زوج خندان در یک عروسی عکس بگیرید، به احتمال زیاد مود عکس شاد و دلپذیر خواهد بود. البته برای گرفتن عکسهای شاد و دلپذیر همیشه لازم نیست از عروسی عکاسی کنید.
تصاویر انتزاعی
در نتیچه مود هر عکس کاملا انعطافپذیر است و لزوما بسته به یک سوژه خاص نیست. با این وجود، هنگامی که تصاویر انتزاعی میگیرید احتمال خیلی زیادی وجود دارد که بخش مهمی از عکس را از بین ببرید که در بسیاری از اوقات ممکن است این قسمت خیلی مهم باشد.
از این رو هیچ توجیهی ندارد که در هنگام امضا شدن یک قرارداد مهم، برای عکاسی از یک سوژه خاص اقدام به گرفتن عکسهای انتزاعی کنید. البته در انواع دیگر عکاسی، حذف کردن سوژه کل عکس را خراب نمیکند و حتی ممکن است با حذف سوژه بتوانید عکس بهتری بگیرید. برای گرفتن عکسهای انتزاعی، ابزارهای زیادی در اختیار شما قرار دارد.
- نور: روشن در برابر تیره، خشن در برابر آرام
- رنگ: گرم در برابر سرد، قوی در مقابل ضعیف
- بافت: صاف، خشن، زبر، نرم و…
- ترکیب: متعادل، نامتعادل، داینامیک، استاتیک، باز، بسته، شلوغ، ساده
- احساسات: هر احساسی که بتوانید به آن فکر کنید.
لازم به گفتن نیست که تصاویر انتزاعی میتوانند اشارهای به سوژه نیز داشته باشند(برای مثال طبیعت در مقابل یک محیط صنعتی) که میتواند به خوبی مود عکس را تغییر دهد. به طور خلاصه باید بگویم که عکاسهای انتزاعی راههای زیادی برای انتقال پیام خودشان دارند.
عکاسی نیمه انتزاعی
این عکس ها کاملا انتزاعی نیست, بر خلاف برخی از نقاشی های که یک موضوع خاص ندارد و فقط خطوط و رنگ بر روی بوم هستند کاملا انتزاعی نیستند. به یاد داشته باشید که عکاسی واقعیتر است بیشتر عکسها نیمه انتزاعی هستند تا انتزاعی کامل، این موضوع بیشتر هنگامی به چشم میآید که تصاویر تارشده و تحریف شده را نادیده بگیرید؛ فقط تعداد کمی از تصاویر خیلی واضح آنقدر غیرمنتظره هستند که تشخیص سوژه در آنها غیرممکن باشد.
البته این چیز خیلی بدی نیست. مطمئنا ممکن است شما بتوانید بگوئید که یک تصویر خاص، نشاندهنده یک ساختمان است ولی این بدین معنی نیست که این عکس اصلا انتزاعی نیست. عکاسی نیمه انتزاعی میتواند خصوصیتهای تاثیرگذار زیادی داشته باشد.
در واقعه ممکن است عکاسی روزمره(غیر انتزاعی) بتواند از اقتباس کردن از این سبک، چیزهای زیادی به دست بیاورد. برای این کار باید صحنه خودتان را به گونهای بسازید که مانند یک کلکسیون انتزاعی از خطوط، شکلها، رنگها، بافتها و هارمونیها به نظر برسد که برای انتقال پیام احساسی مدنظر شما شکل گرفته است. در این حالت ماهیت واقعی صحنه به عنوان یک پیام ثانویه به بیننده منتقل میشود. این حالت چیزی است که در عکسهای مورد علاقه من از عکاسهای دیگر خیلی به چشم میآید.