دوربین نیکون D3400

دوربین نیکون D3400

دوربین نیکون D3400 مدل نسبتا پیشرفته تری از دوربین نیکون D3300 می باشد و در رده دوربین های عکاسی ای به شمار می رود که بازار هدفشان تازه کار هایی است که به دنبال دوربینی با ویژگی تغییر لنز وامکانات پیشرفته تری نسبت به دوربین های عکاسی تلفن های هوشمند هستند. نمایندگی نیکون توانایی هایی در دوربین نیکون D3400 kit خود قرار داده است که به نسبت قیمتش فوق العاده جلوه می کند.

بروزرسانی های جدید

در این دوربین مثل مدل قبلی اش حسگر APS-C CMOS 24 مگاپیکسلی به همراه پردازشگر EXPEED 4، فیلمبرداری با فرمت full HD و ۶۰ فریم در ثانیه، سیستم فوکوس خودکار ۱۱ نقطه ای، صفحه نمایش ثابت ۳ اینچی با ۹۲۱۰۰۰ نقطه و امکان عکاسی ۵ فریم در ثانیه؛ داده شده است. برخلاف اینکه این دوربین مجهز به وای فای داخلی نمی باشد؛ ولی دارای درگاه ارتباطی بلوتوث مصرف کننده انرژی پایین(Bluetooth LE) است که با اپلیکیشن SnapBridge می توان اطلاعات را به تلفن هوشمند انتقال داد.

اصلی ترین پیشرفتی که در دوربین نیکون D3400 kit به نسبت مدل قبلی یعنی نیکون D3300 دیده می شود عمر باتری بیشتر( که به نظر می‌رسد به علت پایین تر بودن قدرت فلاش داخلی آن باشد)، وزن کم تر و درگاه ارتباطی بلوتوث و پشتیبانی از اپلیکیشن SnapBrdige است.

دوربین نیکون D3400

سیستم فوکوس خودکار

دوربین نیکون D3400 kit همان سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز ۱۱ نقطه ای با یک نقطه صلیبی ای را ارائه می دهد که در D3300 استفاده شده است. سرعت فوکوس یابی نسبتا سریع است ولی در حالت نمایش زنده کمی کند می شود. نقاط فوکوس نمایش داده شده در منظره یاب به سختی قابل مشاهده هستند؛ شاید بهتر بود به زمان فوکوس در نقطه ای خاص آن نقطه به صورت یک مربع روشن می شد. کوچک بودن نقاط فوکوس به نمایش درآمده در منظره یاب عکاسی را هنگام نیاز به وضوح ۱۰۰ درصد و شفاف بسیار مشکل می کند.

این مقاله را بخوانید
دوربین عکاسی نیکون D5600 Kit 18-140mm

انتخاب نقطه فوکوس مدنظر با کنترل کننده چهار جهته تعبیه شده در پشت دوربین و تغییر حالت فوکوس خودکار توسط دکمه مجزایی که برایش تعبیه شده است؛ کار با سیستم فوکوس خودکار را بسیار راحت کرده است؛ به ویژه اگر کاربر تازه با دوربین های DSLR معرفی شده باشد. سرعت فوکوس یابی دوربین نیکون D3400 در شرایط نوری مناسب نسبتا بالا است، در نور کم کمی از سرعت آن کاسته می شود ولی هیچ وقت سرعت آن کند و نامعقول نمی شود.

فوکوس خودکار

موتور فوکوس خودکار استفاده شده در لنز کیت جدید این دوربین(۱۸-۵۵mm F3.5-5.6 VR) پیشرفته تر از مدل قبلی محسوب می شود. این لنز امکان فوکوس یابی سریع تر و نرم تری را در حالت استفاده از نمایش زنده و هنگام فیلمبرداری فراهم کرده است. البته لازم به ذکر است که همچنان فوکوس کردن در حالت نمایش زنده کمی آهسته تر از فوکوس کردن از طریق منظره یاب است. عدم موفقیت در فوکوس کردن به ندرت در سیستم فوکوس خودکار آن رخ می دهد ولی در شرایط نوری نامناسب نقاط فوکوس مرکزی و نزدیک به مرکز عملکرد بهتری نسبت به سایر نقاط دارند.

دوربین نیکون D3400

شاید بزرگ ترین نقص دوربین نیکون D3400 عدم وجود صفحه نمایشگر لمسی در آن باشد. در حالیکه تعداد زیادی دوربین بدون آینه در این رده وجود دارند که امکان فوکوس از طریق صفحه لمسی، قدرت تشخیص چهره، ۲۰ برابر تعداد نقاط فوکوس بیش تر، پوشش فوکوس خودکار وسیع تر و فوکوس یابی سریع تر در حالت نمایش زنده را ارائه می دهند.

کیفیت تصویر

D3400 تصاویر قدرتمند و خوشایندی مستقیم به صورت JPEG ارائه می دهد. اگر از گزینه کیفیت عکاسی مطلوب(fine) استفاده شود امکان افزایش شارپنس در داخل دوربین هم برای کاربر وجود دارد. ولی در مجموع میزان جزئیاتی که از  حسگر ۲۴ مگاپیکسلی این دوربین حاصل می شود بسیار قابل توجه است.

این مقاله را بخوانید
دوربین عکاسی نیکون D850 kit 24-120mm

تصاویر خروجی JPEG دوربین نیکون D3400 نسبت به کانن ۱۳۰۰D اشباع رنگ بیشتری دارند. تفاوتهایی هم در پرده های رنگی دیده می شود. به عنوان مثال زردها در D3400 کمی نارنجی هستند و قرمزها هم متمایل به نازنجی دیده می شوند. جزئیات هم با توجه به فشرده سازی بهینه نیکون D3400 بسیار متراکم و مطلوب تر دیده می شوند؛ حتی در مقایسه با کانن ۷۵۰D!