چگونه از فلاش در نور روز استفاده کنیم

چگونه از فلاش در نور روز استفاده کنیم؟

ترکیب نور روز با فلش یکی از سخت ترین تکنیک های نورپردازی است که می توانید با آن روبرو شوید. سال خود من از تجربه, می توانم آن را به راحتی انجام دهم, اما زمانی که من می خواهم به آن را توضیح دهم به کسی, مشکل بسیار پیچیده می شود. دلیل این پیچیدگی نیز روشن است. به ترکیب این دو با هم, شما نیاز به دانستن هر یک از این دو به خوبی بشناسید. چگونه از فلاش در نور روز استفاده کنیم؟

بسیاری از افرادی که در این کارگاه با خورشید از یک استودیو خود را به خوبی کار می کنند و نمی شود هر گونه مشکلات, اما زمانی که من صحبت در مورد نورسنجی در خارج از کارگاه و ترکیب نور روز با فلش این اتفاق کار را برای آنها دشوار است. در مقابل ، بسیاری از بهترین عکاسان چشم انداز است که به خوبی در روشنایی در فضای باز آشنا هستند و تکنیک های روشنایی فلش خارجی تا به حال هرگز یا درستی با فلش کار نمی کند.

عکس پرتره‌ای که در فضای باز

شاید مهم‌ترین سوالی که برای عکاسان پرتره‌ای که در فضای باز با فلاش عکاسی می‌کنند این باشد که چطور رنگ و نور آسمان را دقیق ثبت کنند. در واقع در اکثر عکس‌هایی که ترکیب نور روز با فلاش است، آسمان زیادی روشن می‌شود و عکاسان مجبورند بعداً در فتوشاپ رنگ آسمان را برگردانند و آبی کنند. این کار معمولاً زمان زیادی را از آن‌ها می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است از همان ابتدا رنگ و نور کامل را در هنگام عکس‌برداری ثبت کنید تا اینکه بخواهید بعداً درگیر کار با فتوشاپ شوید. چرا نباید از نورپردازی با فلاش در فضای باز بترسید؟

چگونه از فلاش در نور روز استفاده کنیم

Damien Lovegrove flash photography demonstration with reader Richard Twiner.
Apprentice feature

ISO

برای ترکیب نور روز با فلش در ابتدا ، ما باید حساسیت دوربین را تا حد امکان کاهش دهیم. هنگام کار با نور روز ، هیچ دلیلی برای استفاده از حساسیت بالا وجود ندارد. اغلب دوربین‌ها دارای حساسیت آغازین ISO 100 هستند. اما برخی از آن‌ها هم هستند که با حساسیت‌های پایین‌تری مانند ISO 50 یا ISO 60 هم کار می‌کنند. فرقی نمی‌کند پایین‌ترین چقدر است. هر مقداری بود همان را انتخاب می‌کنیم.

این مقاله را بخوانید
انواع شکل دهنده‌ های نور

سرعت معمول برای یک آسمان نسبتاً روشن بین ۱/۳۰ تا ۱/۲۰۰ ثانیه است. انتخاب این مقدار بستگی به مقدار روشنایی خورشید دارد. یعنی برای ساعات اولیه صبح معمولاً سرعت ۱/۳۰ کافی است و هر چقدر که به ساعات ظهر نزدیک‌تر می‌شوید سرعت هم افزایش می‌یابد.

البته فراموش نکنید که هرچقدر از سرعت‌های پایین‌تر استفاده کنید، احتمال محو شدگی بیشتر می‌شود. یعنی مثلاً با سرعت ۱/۳۰ ثانیه، سوژه باید اصلاً حرکتی نکند و حتی تکان دادن دست‌ها نیز می‌تواند باعث محو شدن آن بشود. بنابراین این سرعت برای سوژه‌هایی که قدم می‌زنند یا دست و موهایشان را تکان می‌دهند بسیار کم است.

سرعت شاتر

در حال حاضر سوال این است که چرا ما نباید سرعت شاتر تا ۱/۲۰۰ ثانیه در ترکیب نور روز با فلش را انتخاب کنید ؟ به طور طبیعی ، سرعت بالاتر ، آسمان تیره تر می شود و زیبا تر رنگ از عکس ها پیدا می شود. اما مشکل اینجاست که اغلب فلاش‌ها (فلاش‌هایی که از سرعت‌های شاتر بالا یا High Speed پشتیبانی نمی‌کنند) نمی‌توانند با سرعت بالاتر از ۱/۲۰۰ عکس بگیرند.

اگرچه این سرعت برای همه دوربین‌ها یکسان نیست و برخی از دوربین‌ها دارای سرعت سینک (حداکثر سرعت شاتر برای عکاسی با فلاش) بالاتری هستند، اما این سرعت برای اغلب دوربین‌ها حداکثر ۱/۲۰۰ ثانیه است.

پس از تنظیم این دو که معمولاً مقدار مشخصی هستند، به تنظیم دیافراگم می‌رسیم. اینجا دیگر همه چیز بستی به نور محیط و سوژه دارد. باید آرام آرام دیافراگم را باز کنید تا به مقدار مناسبی برای نوردهی برسید. یکی از روش‌های خوب برای پیدا کردن سریع دیافراگم در چنین شرایطی این است که دوربین را روی وضعیت اولویت شاتر قرار دهید.

این مقاله را بخوانید
بهترین دوربین عکاسی ضد آب و ضد ضربه

وضعیت S

این حالت در اغلب دوربین‌ها با وضعیت S شناخته می‌شود و در دوربین‌های کانن هم نام آن Tv است. وقتی دوربین را روی این حالت قرار می‌دهید، سرعت شاتر را خودتان انتخاب می‌کنید و دوربین براساس حساسیت ISO و سرعت شاتر، دیافراگم مناسب برای نوردهی صحیح را برایتان انتخاب می‌کند. می‌توانید دوربین را روی این حالت قرار داده و یکبار عکس بگیرید و ببینید چه دیافراگمی برای آن عکس انتخاب شده است. بعد دوباره دوربین را از روی حالت تقدم شاتر بیرون آورده و روی حالت M یا دستی قرار دهید.

البته فراموش نکنید که برای این کار باید فلاش را خاموش نگه دارید تا نورسنجی براساس کل صحنه انجام شود. احتمالاً سوژه در پس زمینه آبی آسمان، سیاه یا سیلوئت خواهد شد. باید رنگ آسمان و فضای اطراف درست در بیاید. حتی بعضی از عکاسان، کمی نور عکس را تیره‌تر هم می‌کنند تا رنگ آسمان کاملاً آبی تیره شود.

حالا نورسنجی محیط را تمام کرده‌ایم و رنگ آسمان و محیط کامل شده است. چیزی که باید به آن توجه کنید این است که برای تنظیم رنگ و نور محیط فقط باید با سرعت شاتر کار کنید. اگر آسمان روشن است سرعت را از ۱/۱۰۰ به ۱/۱۲۵ یا ۱/۲۰۰ برسانید.

قابلیت High Speed

بسیار خوب. تا اینجا فعلاً توانسته‌ایم یک عکس سایه‌ وار از سوژه‌مان بگیریم، در حالی که پشت سر او هم یک آسمان آبی رنگ و زیبا قرار گرفته است. ما برای این آموزش از فلاش D&E Atlantic 600BM استفاده کردیم. این فلاش علاوه بر قدرت ۶۰۰ ژول که برای عکاسی در نور روز نسبتاً کافی است، دارای امکانات نورسنجی TTL نیز می‌باشد و در صورتیکه مجبور شوید از سرعت‌های شاتر سریع‌تر از ۱/۲۰۰ هم استفاده کنید، می‌توانید از قابلیت High Speed آن استفاده کنید.

این مقاله را بخوانید
تنظیمات موُثر بر عکس‌های RAW