انواع شکل دهنده‌ های نور

انواع شکل دهنده‌ های نور

نورپردازی در عکاسی، به‌خصوص عکاسی پرتره، بسیار مهم است و با نورپردازی درست می‌توانید عکس‌های حرفه‌ای و بهتری بگیرید. برای این کار باید از انواع شکل دهنده‌ های نور برای کنترل و تنظیم نور برای عکاسی استفاده کنید.در ادامه می توانید با نمایندگی نیکون به برسی نمونه های مختلف شکل دهنده بپردازند.

چطور بهترین شکل‌ دهنده نور را انتخاب کنیم؟

شکل‌ دهنده یا مدیفایرهای مختلف، روی منبع نور، تاثیرات متفاوتی می‌گذارند. برخی از آن‌ها نور را گسترده‌تر می‌کنند تا نرم‌ تر شود و برخی دیگر نور را در محدوده‌ی کوچک‌تری متمرکز می‌کنند تا شدیدتر شود. پس، قبل از انتخاب باید مشخص کنید که نحوه‌ی نورپردازی شما به چه صورت است. اگر دنبال دنبال نور نرم و پراکنده مثل نور طبیعی آسمان صاف هستید، یکی از شکل‌دهنده‌های سافت‌باکس، چتر و اسکریم را انتخاب کنید.

اگر نور سخت‌تری می‌خواهید مثلا نور مستقیم خورشید، یکی از شکل‌دهنده‌های بیوتی‌دیش، گریداسپات، فلاش اکسترنال یا اسپیدلایت بدون شکل‌دهنده یا با استفاده از گرید گزینه مناسبی خواهند بود.

انواع شکل دهنده‌ های نورانواع شکل‌ دهنده نور

تنوع شکل‌ دهنده‌ های نور باعث می‌شود که انتخاب کردن بهترین گزینه از بین آن‌ها کار سختی باشد اما اگر در مورد هرکدام اطلاعات کافی داشته باشید، با توجه به نیاز خود به‌راحتی می‌توانید شکل دهنده نور را انتخاب کنید.

  • چتر عکاسی

چترهای نورپردازی نوری نرم و یکدست و زیاد تولید می‌کنند. اگر می‌خواهید محوطه‌ی وسیعی را نورپردازی کنید، چتر بهترین انتخاب است. چترهای عکاسی معمولا قیمت‌های مناسبی دارند و استفاده از آن‌ها راحت است. اگر مبتدی هستید بهترین شکل‌ دهنده نور که می‌‌توانید تهیه کنید چتر نورپردازی است.

البته این نکته را به خاطر داشته باشید که چترها نور زیاد و وسیعی ایجاد می‌کنند. استفاده‌ی بیش‌ازحد از آن‌ها باعث می‌شود که سوژه نور زیادی بگیرد. چتر را فقط در مواقعی که واقعا با کمبود نور گسترده مواجهید استفاده کنید. چترهای نورپردازی بهترین شکل‌دهنده نور برای محیط‌های بسته هستند و معمولا در فضای باز نتیجه‌ی خوبی ندارند.

این مقاله را بخوانید
عکاسی از دکوراسیون داخلی

انواع چترهای نورپردازی

چترهای روشنایی دارای اشکال مختلفی هستند از جمله:

  • چتر بازتابی طلایی/نقره‌ای:

این مدل از چترها نور را تقریبا به‌همه جا پخش می‌کنند و برای زمانی مناسب‌اند که قصد دارید از گروهی از مردم عکاسی کنید. چترهای نقره‌ای نور سردتر ایجاد می‌کنند و چترهای طلایی نور گرم‌تر. هر دو مدل نوری شدیدتر از چتر سفید دارند.

  • چتر بازتابی سفید:

این چتر، نوری ملایم تولید می‌کند و پخش نور کمتری نسبت به چترهای طلایی و نقره‌ای دارد. از آنجا که این شکل‌ دهنده نور، نور را در یک محدوده‌ی تقریبا وسیع پخش می‌کند و افکت یکنواختی دارد برای عکاسی از گروهی از افراد یا برای عکاسی از زوج‌ها مناسب است.

  • چترهای سفید شوت‌ترو (shoot-through):

چترهای شوت‌ ترو برخلاف چترهای بازتابنده عمل می‌کنند. این چترها از پارچه‌ی سفید شفاف ساخته می‌شوند که نور فلاش از آن عبور می‌کند تا نوری نرم و یکنواخت تولید کند.

سافت‌باکس

سافت‌باکس یکی از شکل‌ دهنده‌ های نور پراستفاده و با قیمت مناسب است که افکتی جذاب با نور ملایم و نرم ایجاد می‌کند که به‌راحتی قابل کنترل است. سافت‌باکس‌ها ابعاد مختلفی دارند و می‌توانید متناسب با نیاز خود چند نمونه از آن را تهیه کنید. در ۸۰ درصد مواقع، سافت‌باکس بهترین شکل‌ دهنده نور برای نورپردازی صحنه‌ی عکاسی است.

انواع شکل دهنده‌ های نور

  • انواع سافت‌باکس

سافت‌باکس‌ها هم مثل چترها ممکن است سطح بازتابنده مختلفی داشته باشند. سطح سفید برای ایجاد نور ملایم و نرم مناسب است. برخی از عکاسان برای داشتن نور بیشتر و شدیدتر، پنل داخلی سافت‌باکس را با صفحات نقره‌ای و طلایی جایگزین می‌کنند. با سطح بازتابنده‌ی طلایی و نقره‌ای، نور در سطح وسیع‌تری پخش می‌شود و بازتاب بیشتری دارد.