تنظیمات موُثر بر عکس‌های RAW

بسیاری از عکاسان حرفه‌ای اطلاعات کاملی در باره فایل‌های RAW دارند و از مزایای این نوع عکسبرداری با این فرمت اطلاع دارند. سوالی که اغلب هنگام عکسبرداری با فرمت RAW مطرح می‌شود میزان تاثیر تنظیمات درون دوربین عکاسی مثل حساسیت، نوردهی، وایت بالانس و غیره بر عکس های با فرمت RAW است. که امروز به طور کلی درباره ی تنظیمات موُثر بر عکس‌های RAW صحبت خواهیم کرد.

تنظیمات فوکوس و لنز

همه ی تنظیمات لنز شامل سیستم لرشگیر، فاصله فوکوس، فاصله کانونی و دیافراگم بر فایل‌های RAW موُثر هستند. همینطور تنظیمات مربوط به اتوفوکوس درون دوربین عکاسی نیز بر فایل‌های RAW تاثیر می‌گذارند.

سرعت شاتر و دیافراگم
بدون تردید تنظیم میزان دیافراگم و سرعت شاتر بر فایل‌های RAW موُثر هستند.

حساسیت ISO

این عامل نوردهی به توضیح بیشتری نیاز دارد. اگر دو عکس با تنظیم حساسیت‌های متفاوت (اما با دیافراگم و سرعت شاتر یکسان) بگیریم آیا نمی‌توانیم عکس تیره‌تر را در پردازش پس از عکسبرداری روشن‌تر نماییم؟ بطور خیلی ساده، تنظیمات ISO باعث تقویت اطلاعات ثبت شده توسط دوربین می‌شود. هنگام افزایش روشنایی عکس در نرم افزار نیز همین عمل اتفاق می‌افتد.

این وضعیت در تئوری کاملاً درست است اما در عمل قضیه پیچیده‌تر است. برخی از دوربین‌ها اساساً “غیروابسته به “ISO (ISO Invariant) هستند بدین معنی که تا زمانی که قسمت‌های روشن تصویر را خیلی روشن‌تر نکرده باشید تنظیم حساسیت خیلی مهم نیست. اکثر دوربین‌های مدرن نیکون و فوجی اینگونه بوده و دوربین‌های برند کانن اصلاً اینگونه نیستند.

دوربین‌های برند سونی و الیمپوس نیز در میانه قرار دارند. این دوربین‌ها اکثراً (غیروابسته به ISO) هستند اما به عنوان مثال اختلاف جزئی بین ISO 100 و ISO 6400 هنگام افزایش روشنایی در نرم افزار خواهید دید. (این اختلاف جزئی حتی گاهی اوقات در دوربین‌های نیکون و فوجی نیز قابل مشاهده خواهد بود) توجه داشته باشید که تنظیم حساسیت بر نورسنجی دوربین نیز تاثیر می‌گذارد.

این مقاله را بخوانید
بهترین فلاش های اسپیدلایت برای دوربین‌ های نیکون

به عنوان مثال اگر در حالت عکاسی تقدم دیافراگم حساسیت را در ISO 100 قفل کنید، احتمالاً با یک سرعت شاتر کاملاً اشتباه روبرو خواهید شد.

با درنظر گرفتن تمام این وجوه، مطمئن ترین توصیه این است که تنظیم حساسیت بر فایل RAW تاثیر می‌گذارد حتی اگر دوربین شما “غیروابسته به ISO” باشد.

کاهش نویز در نوردهی طولانی

هر وقتی که با نوردهی طولانی عکسبرداری می‌کنید امکان بروز نویز در عکس‌ها افزایش می‌یابد. گزینه Long Exposure Noise Reduction در دوربین‌ها این نوع نویز را کاهش می‌دهد.

زمانی که این گزینه در دوربین عکاسی شما فعال است، در سرعت شاتر بیشتر از یک ثانیه با هربار عکس گرفتن درواقع دوربین دو عکس می‌گیرد. نیازی ندارد که در این حالت نگران ثابت بودن نباشید زیرا فقط عکس اول سوژه را ثبت می‌کند.

تنظیمات موُثر بر عکس‌های RAWعکس دوم با شاتر بسته ثبت می‌شود و فقط یک تصویر کاملاً سیاه بدست می‌آید. سپس دوربین از این مرجع سیاه رنگ و با تفریق آن از تصویر اصلی، نویز را کاهش می‌دهد. این روش بخصوص هنگام عکسبرداری در شب بسیار موُثر بوده و نتایج آن کاملاً قابل مشاهده است. خوشبختانه این تنظیم بر فایل‌های RAW تاثیر می‌گذارد.

ناحیه تصویر

منظور از ناحیه تصویر، همان اندازه حسگر یا میزان کراپ تصویر است. اگر یک دوربین فول فریم نیکون دارید با اصطلاح کراپ DX آشنا هستید. به کمک این گزینه می‌توانید حتی کراپ ۴×۵ داشته باشید. اما همه دوربین‌ها امکان تنظیم ناحیه تصویر یا کراپ را ندارند. به عنوان مثال، دوربین کانن EOS 5D MKIV فایل‌های RAW را همیشه با رزولوشن ۶۲۷۰×۴۴۸۰ پیکسل ثبت می‌کند. در هرحال، اگر دوربین شما دارای تنظیم ناحیه تصویر باشد این تنظیم بر روی فایل RAW تاثیر خواهد گذاشت.

این مقاله را بخوانید
راهنمای خرید بهترین گیمبال

سخن نهایی

عکسبرداری با فرمت RAW بهترین راه حل برای کسب بالاترین کیفیت عکس  می‌باشد. شناخت اینکه کدام گزینه ها در دوربین عکاسی می توانند بر روی فایل‌های RAW تاثیر گذار باشند به عملکرد بهتر شما هنگام ویرایش این فایل‌ها در محیط نرم افزار کمک بسزایی می‌کند.