دوربین نیکون D3400

دوربین نیکون D3400

دوربین نیکون D3400 مدل حدودا پیشرفته تری از دوربین نیکون Nikon D3300 است و در رده دوربین های عکاسی ای به شمار می رود که در بازار هدفشان افراد مبتدی که تازه شروع به فعالیت کردن هستند که به دنبال دوربینی با وِیژگی تغییر لنز (ILC: Interchangeable Lens Camera) وامکانات پیشرفته تری نسبت به دوربین های عکاسی تلفن های هوشمند هستند. نمیندگی نیکون امکاناتی در دوربین نیکون Nikon D3400 kit خود قرار داده است که به نسبت قیمتش بی نظیر جلوه می کند.

بدنه دوربین نیکون

با توجه به این که دوربین نیکون Nikon D3400 kit از سری DSLR های ویژه تازه کار ها به حساب می آید؛ تعجب بر انگیز نیست که بدنه آن از جنس پلاستیک فشرده باشد. تفاوتی جزئی از نظر وزن این مدل با مدل قبل از خود یعنی D3300 دارد ولی تفاوت قابل توجهی از نظر فیزیکی با آن ندارد. این دوربین ها، دوربین های بسیار سبکی هستند که عکاسی در مدت طولانی را لذت بخش می کند.

دوربین نیکون D3400نمایندگی نیکون قصد  دارد تا  بدنه این دوربین را به گونه ای طراحی کند که برای کاربران مبتدی بسیار ساده باشد. جاگیری دکمه های کنترل کننده به سادگی قابل دسترس و کنترل هستند. شاسی تغییر حالت عکاسی به همراه شاسی چرخان تنظیم سرعت شاتر و دکمه جبران نوردهی(که با نگه داشتن آن و چرخش شاسی چرخان تنظیم سرعت شاتر می توان دیافراگم را تغییر داد) در قسمت بالای دوربین نزدیک دکمه شاتر قرار دارند.

طبق آنچه که از دوربین های عکاسی در این سطح مشاهده می شود؛ دکمه ای مخصوص تغییر دیافراگم تعبیه نشده است. علاوه بر این دکمه ای مخصوص تغییر حساسیت(ISO) نیز در این مدل وجود ندارد؛ بنابراین تغییر حساسیت از طریق منوی نتظیمات دستی برای کاربران پیشرفته تر می تواند بسیار ملال آور باشد. البته برای تازه کارها شاید این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد زیرا که عموما از حالت های خودکار استفاده می کنند ولی اگر هدف کاربر از تهیه این دوربین پیشرفت در عکاسی است؛ به مرور زمان این موضوع می تواند برایش مشکل ساز شود.

این مقاله را بخوانید
دوربین نیکون D5600 با لنز ۱۸-۱۴۰

منظره یاب

منظره یاب استفاده شده در D3400 همان است که در مدل D3300 استفاده شده که ۹۵ درصد تصویر را با بزرگنمایی ۰/۵۷ پوشش می دهد. همچنین حالت نمایش زنده با صفحه نمایش ۳ اینچی نیز فراهم شده است ولی قابلیت صفحه لمسی و صفحه گردان برای آن تعبیه نشده است که این می تواند عکاسی در شرایط نور کم و حالت های نامتعادل را دچار چالش کند.

فلاش داخلی دوربین

این دوربین دارای یک فلاش داخلی می باشد؛ ولی بیش از حد به شرایط نوری حساس است که باعث می شود در مواقع غیر ضروری نیز فعال شود؛ حتی در شرایط نوری مساعد! این موضوع برای تازه کارها می تواند گیج کننده باشد که چرا در شرایطی که نور مناسب است فلاش باید فعال شود. برای همین پیشنهاد می شود فعال سازی فلاش خودکار از طریق منو های دوربین غیر فعال شود و فقط در مواقع نیاز به صورت دستی آن را فعال کرد. همچنین قدرت فلاش در این مدل ضعیف تر از مدل قبلی است.

دوربین نیکون D3400

سیستم فوکوس خودکار

دوربین نیکون Nikon D3400 kit همان سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز ۱۱ نقطه ای با یک نقطه صلیبی ای را ارائه می دهد که در D3300 استفاده شده است. سرعت بالای فوکوس یابی خوبی دارد ولی در حالت نمایش زنده کمی کند می شود. نقاط فوکوس نمایش داده شده در منظره یاب به سختی قابل مشاهده هستند؛ شاید بهتر بود به هنگام فوکوس در نقطه ای خاص آن نقطه به صورت یک مربع روشن می شد. کوچک بودن نقاط فوکوس به نمایش درآمده در منظره یاب عکاسی را هنگام نیاز به وضوح ۱۰۰ درصد و شفاف بسیار مشکل می کند.

این مقاله را بخوانید
دوربین نیکون D750

انتخاب نقطه فوکوس مدنظر با کنترل کننده چهار جهته تعبیه شده در پشت دوربین و تغییر حالت فوکوس خودکار توسط دکمه مجزایی که برایش تعبیه شده است؛ کار با سیستم فوکوس خودکار را بسیار ساده کرده است؛ مخصوصا اگر کاربر تازه با دوربین های DSLR آشنا شده باشد. سرعت فوکوس یابی دوربین نیکون Nikon D3400 در شرایط نوری مناسب نسبتا بالا است، در نور کم کمی از سرعت آن کاسته می شود ولی هیچ وقت سرعت آن کند و نامعقول نمی شود.