موارد استفاده هود لنز

هود لنز چیست؟ ( کاربرد هود لنز دوربین )

هود لنز یکی از وسیله های جانبی لنز دوربین عکاسی است که معمولا از نظر مبتدیان و حتی برضی عکاسان قدیمی نادیده گرفته می‌شود. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که وجود هود لنز فقط برای این است که شما و لوازم عکاسیتان حرفه‌ای‌تر به نظر برسید، ولی این تکه از پلاستیک یا فلز که جلوی لنز شما قرار می گیرد، می‌تواند تفاوت بزرگی در کیفیت تصاویر ایجاد کند.خب حالا به موارد استفاده هود لنز می پردازیم.

کاربرد هود لنز دوربین چیست؟

در واقع چند دلیل وجود دارد که چرا باید از یک هود لنز استفاده کنید. به ویژه هنگامی که در فضای باز عکاسی می‌کنید یا در هر مکانی که در آن با منابع نور قوی کار خواهید کرد. از آنجا که عکاسی اساساً بر پایه‌ی نور است، موارد زیادی ثابت می‌کنند که یک هود لنز می‌تواند مفید باشد.

ولی برای اینکه واقعاً ارزش آن‌ها را درک کنید، باید بفهمید که وقتی به لنز شما متصل است ، چه کاری را انجام می‌دهد.

کاربرد‌های هود لنز

موارد استفاده هود لنز

۱) مقابله با نورهای ناخواسته

یک کاربرد هود لنز دوربین ، مسدود کردن یا کاهش اشعه و انعکاس نور در لنز شماست و کار کردی مثل یک آفتاب‌گیر را دارد. Flare در تصاویر زمانی رخ می‌دهد که نور از یک زاویه خارج از کادر به لنز شما برخورد می‌کند و دیدن مثل هنگامی که در تابش شدید خورشید قدم بردارید، سخت می‌شود. این به احتمال زیاد در شرایطی رخ می‌دهد که شما از فیلتری با کیفیت پایین و یا یک پوشش قدیمی استفاده می‌کنید که پوشش‌های anti پیشرفته ندارد.

این مقاله را بخوانید
شوک شاتر چیست؟

با اینکه استفاده از Flare می‌تواند به صورت خلاقانه به کار رفته و تصاویر جالبی را رقم بزند، ولی در عین حال خراب کردن تصویر نیز برایش کار سختی نیست. مخصوصا زمانی که بیشتر سوژه یا پس زمینه را بگیرد. حتی این پدیده ممکن است زمانی که از فلاش استفاده می‌کنید رخ دهد. برای همین پیشنهاد می کنیم تا در این مواقع از یک هود لنز استفاده کنید.

۲) افزایش کنتراست

پدیده لنز فلیر (lens flare) قطعا دید شما را در عکس از بین خواهد برد. لنز فلیر تصویر را خراب کرده و رنگ‌ها را به طور کامل تغییر می‌دهد.و بنابراین  کیفیت عکس شما به شدت کاهش یافته و کنتراست پایین می‌آید.

هود لنز ، مانع ورود نور سرگردان و پراکنده به داخل لنز خواهد شد. حالا اطمینان دارید که یک نمای خوب و روشن از یک صحنه دارید. و حالا این را تست کنید. یک بار با هود لنز و بار دیگر بدون آن. اما دقت کنید که هنگام عکاسی با هود، از همان تنظیمات نوردهی مشابه در عکس های بدون هود استفاده کنید. سپس نتایج را با هم مقایسه کنید تا تفاوت را بینید.

محافظت از لنز

یکی دیگر از کاربرد هود لنز دوربین عکاسی این است که به عنوان یک لایه اضافی، از لنز شما در برابر خطرات و آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند. و اغلب اکثر عکاسان از یک فیلتر UV یا یک درپوش برای محافظت از لنز اسفاده می‌کنند. ولی بهره گیری از یک هود لنز در کنار استفاده از فیلتر، یک سپر بهتر در مقابل اتفاقات تصادفی، خراش، اثر انگشت و حتی ریختن برف و باران در هنگام عکاسی در شرایط آب و هوایی سخت را برای عکاس فراهم می‌کند.

این مقاله را بخوانید
بررسی دوربین دست دوم هنگام خرید

ولی نمی توان تضمینی کرد که یک هود لنز ، به صورت کامل لنز شما را ایمن نگه دارد. ولی هنوز یک شانس خوب وجود دارد که بیشتر تاثیرات را جذب کند. به همین خاطر است که بسیاری از حرفه‌ای‌ها پیشنهاد می‌دهند که حتی هنگامی که نگران نورهای ناخواسته نیستید، هود را روی لنز خود نگه دارید.

در نتیجه می توان گفت به طور کلی ، شما باید تا می‌توانید از هود لنز استفاده کنید. دلیل من برای گفتن کلمه تا می‌توانید این است که شاید فراموش کنید که پک دوربین خود را به طور کامل با خود حمل کنید (بسیاری از هود لنز‌های زاویه باز داخل یکی از قسمت‌های کیف دوربین به راحتی قرار می‌گیرند). اما اگر هود خود را برای یک روز گم کردید می‌توانید به راحتی از دست خود یا یک کتاب یا هر شی دیگری شبیه به این اشیاء استفاده کنید و بازتاب نور را کاهش دهید.