شوک شاتر چیست؟

شوک شاتر چیست؟

شوک شاتر چیست؟ به عبارت دیگری شوک شاتر لرزشی نیز میگویند که در ابتدای قرار گرفتن در معرض مکانیزم شاتر دوربین رخ می دهد. با افزایش محبوبیت دوربین های دیجیتال با رزولوشن بالا این مشکل در میان مردم بیشتر به چشم می خورد.

از آنجایی که فرایند استاندارد گرفتن یک عکس در دوربین های دیجیتال به شروع و پایان نوردهی توسط شاتر بستگی دارد، مکانیسم دیافراگم این مکانیسم در ابتدای قرار گرفتن در معرض نوردهی بسیار آسیب پذیر می باشد. به خاطر این امر نیز معمولا لرزش دوربین می باشد. بنابراین این مشکل تصاویری می باشد که می توانید جوری به نظر بیاید که انگار با دیافراگم های بسته مانند f 16 گرفته شده اند.

شوک شاتر چیست؟

افزایش رزولوشن

اگرچه شوک شاتر مداوم وجود داشته، اما مسئله اصلی در دوربین‌های رزولوشن بالا و مدرن برجسته‌ تر است. تولیدکنندگان با افزایش مداوم رزولوشن، فیلترهای پایین‌ گذر را هم حذف کرده و لنزهای فوق‌العاده باکیفیتی را به بازار آورده‌اند تا بالاترین دقت و قدرت تفکیک را برای هر پیکسل سنسور داشته باشیم. به همین دلیل عکاسان نیز انتظار بسیار بالایی از دوربین‌های جدید دارند. در چنین وضعیتی اگر به‌خاطر لرزش ناشی از حرکت شاتر به عکس دلخواه نرسند، از خرید خود ناامید شده و دوربین یا لنز را مقصر قلمداد می‌کنند.

شاتر الکترونیکی front-curtain

جالب است بدانید که در اکثر دوربین‌های دیجیتال جدید، روشی برای حل این مشکل وجود دارد. تولیدکنندگان دوربین می‌دانند که اگر بتوانند مکانیسم حرکت شاتر را در ابتدای نوردهی کنترل کنند، شوک شاتر به طور کامل از بین خواهد رفت؛ به همین خاطر ویژگی  سودمندی به نام EFCS یا «شاتر الکترونیکی front-curtain» را معرفی کرده‌اند.

این مقاله را بخوانید
نکات مهم عکاسی از مناظر زمستانی

فعال کردن EFCS در دوربین نیکون D810

بعد از روشن کردن EFCS با استفاده از منوی دوربین دوربین ان را بر روی حالت Mirror Up یا Mup قرار دهید. همچنین در این عمل لازم نیست که از Live View استفاده می کنید یا خیر. شاید کمی متفاوت باشد اما در حالت لایو ویو شاتر به صورت خلاصه باز است و بسته نمی شود بعد این سوال پیش می آید که چرا با مشکل شاتر شوک مواجه می شویم؟ جواب این سوال را باید از مهندسین نمایندگی نیکون بگیریم که تصمیم گرفته اند در همه ی حالت ها به جز Mirror Up شاتر در اولین زمان نودهی درگیر می شود.

شوک شاتر چیست؟فعال کردن گزینه EFCS در نیکون D850

در نیکون D850 ویژگی EFCS در سه حالت متنوع عمل می‌کند: حالت Q یا بی‌صدا، حالت Qc یا بی‌صدای پیوسته، و حالت Mup. در نتیجه فرایند حذف شوک شاتر کمی با نیکون D810 متفاوت خواهد بود. مراحل زیر را انجام دهید:

  • ویژگی EFCS را از منوی تنظیمات Custom و گزینه Electronic Front-Curtain Shutter فعال کنید
  • حالت رها سازی شاتر را روی یکی از سه گزینه فوق یعنی Q، Qc یا Mup قرار دهید
  • شاتر را یک مرتبه برای بالا بردن آینه و شاتر، و بار دوم برای ثبت عکس رها کنید

البته بهتر است Live View را قبل از رها کردن شاتر فعال کرده تا ضربه آینه را کاهش دهید، یا تأخیر نوردهی را روی سه ثانیه تنظیم نمایید.

البته EFCS در دوربین D850 هم مشابه D810 محدودیت دارد، زیرا حداکثر سرعت شاتر را روی یک/دوهزارم ثانیه در حالت‌های Q، Qc یا Mup محدود می‌کند. درنتیجه اگر می‌بینید که نمی‌توانید سرعت شاتر را از یک/دوهزارم ثانیه بیشتر کنید، ممکن است گزینه EFCS را فعال کرده‌اید یا در حالت Q، Qc یا Mup قرار دارید. برای غلبه بر این مسئله باید حالت عکاسی دیگری انتخاب کرده یا EFCS را خاموش نمایید، و در حالت Silent Live عکاسی کنید تا حداکثر سرعت شاتر به یک/هشت‌هزارم ثانیه افزایش یابد.

این مقاله را بخوانید
کروماکی چیست و کاربرد آن در کجاست؟