کروماکی چیست و کاربرد آن در کجاست؟

کروماکی چیست و کاربرد آن در کجاست؟ کروماکی شیوه ای است که در فیلم برداری و همینطور در عکاسی برای جایگزینی قسمتی از تصویر با یک تصویر جدید استفاده می شود ، از این تکنیک اغلب برای جایگزینی یک پس زمینه رنگی با تصویری متفاوت استفاده می شود.

رایج ترین رنگ های استفاده شده در پرده ی کروماکی رنگ های سبز و آبی هستند ، زیرا این رنگ ها کم ترین تأثیر را در عکس پیش زمینه می گذارند. صفحه نمایش های سبز و آبی در استودیوهای فیلم برداری و تلویزیون بسیار رایج است.

آیا این تکنیک هنوز توسط عکاسان استفاده می شود؟

این روزها هنوز از عکاسی کروماکی استفاده می شود ، ولی در حال حاضر گزینه های بیش تری نسبت به زمانی که این تکنیک معرفی شد (دهه ۱۹۴۰) وجود دارد.

با پیشرفت در فناوری دیجیتال ، این روش در عکاسی کم تر استفاده می شود ، ولی هنوز هم در فیلم برداری و تلویزیون مورد استفاده قرار میگیرد.

قدرت ساخت ماسک (masking) و ویرایش های حرفه ای این روزها در فتوشاپ و سایر نرم افزارها به این معنی است که شما می توانید پس زمینه عکس را بدون وجود پس زمینه ی سبز رنگ (کروماکی) با تصویر دیگری جایگزین کنید.

کروماکی چیست و کاربرد آن در کجاست؟

چه مواقعی از پس زمینه های سبز استفاده می شود؟

از پس زمینه های سبز در هر موقعیتی که شما قصد دارید فضای پشت سر سوژه را تغییر دهید استفاده می شود (متفاوت از آنچه در هنگام عکسبرداری وجود دارد) و می خواهید پس زمینه ای را بعداً در نرم افزار های ویرایش اضافه کنید.

این مقاله را بخوانید
استفاده فیلترها برای بهبود کیفیت عکاسی از منظره

از پس زمینه های سبز (کروماکی) در شرایط زیر استفاده می شود:

  • عکس از کشتی های تفریحی
  • عروسی
  • پرتره
  • لوکیشن های خاص
  • فیلم و تلویزیون
  • اخبار هواشناسی

بیشترین میزان استفاده از پس زمینه های سبز در برنامه های پیش بینی هواشناسی تلویزیون است. با وجود جهش در فناوری هنگام تماشای پیش بینی برنامه ی هواشناسی از تلویزیون ، مجری برنامه در مقابل صفحه سبز ایستاده است و نقشه های هواشناسی و تمام چیزهای لازم توسط کارمندان در پشت صحنه تولید و به پس زمینه اضافه می شود.

نکاتی که در استفاده از کروماکی باید در نظر بگیرید

یک کروماکی خوب حاصل یک کار تیمی خوب است . در کروماکی باید از پرده های ضخیمی که نور را منعکس نمیکنند استفاده گردد . همین طور نور پردازی خوب باعث میشود که سایه کاراکتر ها روی پرده دیده نشده و کار کروماکی راحت تر و تمیز تر انجام شود . در صحنه نباید اجسام هم رنگ و یا حتی ترجیحا” نزدیک به رنگ پرده وجود داشته باشد . از نرم افزار مناسب و افکت های دقیق استفاده کرد و ….

در حال حاضر نرم افزار های متعددی برای این کار وجود دارد که همان طور که اشاره شد پریمیر و افتر افکت در ایران کاملا” رایج است . اگر علاقه به تدوین دارید با پریمیر کار را شروع کنید و حتما” در کنار آن افتر افکت را فرا بگیرید تا بتوانید زیبا ترین جلوه های ویژه سینمایی را در خانه تجربه کنید .

مزایای  تکنیک کروماکی

  • خلق صحنه های منحصر به فرد
    به لطف تکنیک کروماکی، فیلم سازان و کارگردانان، می‌توانند هر آن چیزی که در ذهن خود تجسم کرده اند را خلق کنند و خود را محدود به منابع و امکانات نکنند.
  • کاهش هزینه ها
    حضور و یا شبیه سازی یک لوکیشن خاص بسیار هزینه آور است. مثلا تصویر برداری در اقیانوس و یا یک کاخ مجلل، بسیار هزینه دارد که با این تکنیک می‌توان، هزینه ها را به طور قابل محسوسی کاهش داد.
  • صرفه جویی در زمان
    بعضی از لوکیشن ها جهت فیلم برداری، مستلزم پیمودن راه زیاد و عبور از جاده های صعب العبور و سخت است، مانند لوکیشن های کوهستانی.
    زمان یک پارامتر طلایی در فیلم برداری است که با تکنیک کروماکی، می‌توان لوکیشن مورد نظر را پیاده سازی کرد و در زمان صرفه جویی کرد.
این مقاله را بخوانید
راهنمای فیلترهای لنزها