کیج دوربین چیست؟

کیج دوربین چیست؟

کیج دوربین چیست؟ بی تردید شما قابلیت های ویژه ی خودتان را در ایجاد ویدیو و عکس برداری دارید، ولی زمانی که قصد داشته باشید با دوربین به صورت حرفه‌ای و بدون هیچ خطایی عکس و فیلم بگیرید لازم به ابزار جانبی خواهید داشت که در این راه به شما کمک کنند. کیج دوربین از انواع و اقصام این ابزار جانبی است که چه فرد مبتدی یا حرفه ای باشید  به آن نیاز خواهید داشت. در ادامه نمایندگی نیکون به شما خواهد گفت کیج را چگونه استفاده کنید و از آن چه مزایایی برایتان خواهد داشت.

کاربردهای کیج دوربین چیست؟

زمانی که خودتان پشت دوربین عکاسی نیکون برای فیلم برداری یا عکاسی قرار میگیرید یا فرد دیگری و حتی نوع دوربینی که استفاده می‌کنید متفاوت باشد، کاربردهای متعددی در موقعیت های مختلف برای کیج دوربین می‌توان نام برد. از جمله بهترین کاربردها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. محافظت از دوربین
  2. راحتی بیشتر حین حمل دوربین
  3. کاهش تکان حین حرکت
  4. نصب لوازم جانبی دیگر

کیج دوربین چیست؟کیج دوربین 

کیج دوربین یک دستگیره، پایه، یا محفظه است که دوربین درون آن قرار می‌گیرد. در واقع همانطور که از نام آن مشخص است، کیج دوربین یک قفسه است که دوربین را در خود نگه می‌دارد و نه تنها موجب تکان نخوردن دوربین می‌شود بلکه این امکان را فراهم می‌کند تا سایر لوازم جانبی دوربین برای ضبط ویدیو نیز روی آن نصب شوند.

محافظت از دوربین

دوربین عکاسی و فیلمبرداری وسیله ی حساسی است که همیشه در خطر افتادن یا برخورد کردن با وسایل دیگر قرار دارد. کیج دوربین مثل یک قاب یا جعبه دوربین را در بر می‌گیرد و مهم‌ ترین کاری که انجام می‌دهد محافظت از آن است.

این مقاله را بخوانید
آموزش دکمه های دوربین

به هر حال یک دوربین عکاسی حرفه‌ای یک ابزاری گرون قیمت و ارزشمند است که بخواهید به این سادگی آسیب ببیند. در نتیجه تهیه یک ابزار جانبی نسبتا ارزان قیمت برای محافظت از آن کاری واجب محسوب می‌شود. با قرار دادن دوربین داخل کیج دوربین دیگر نگرانی بابت آسیب دیدن بدنه دوربین نخواهید داشت و این موضوع می‌تواند به روی نتیجه نهایی کار شما تاثیر داشته باشد چرا که با اعتماد به نفس بیشتری به کارتان خواهید پرداخت.

حفظ قیمت دوربین

یکی دیگر از نکات مهم استفاده و محافظت از که به همراه خواهد داشت حفظ قیمت دوربین نیز خواهد بود. هرچند شما در هر حال دوربینی که به صورت کارشده به فروش می‌رسانید را نمی‌توانید به همان قیمت اولیه برای فروش قرار دهید. اما فرض کنید همین دوربین نیز آسیب دیده و شکسته باشد، شانس اینکه بتوانید آن را بفروشید و یک دوربین نو بخرید کمتر خواهد شد. درنتیجه محفاظت از دوربین در برابر شکستگی و آسیب‌های هرچند کوچک، اهمیت بسیار بالایی دارد.

کاهش تکان حین حرکت

زمانی که به خواهید دوربینتان را مدت زمان طولانی در دست نگه دارید احتمال دارد در اثر خستگی ناشی از حمل دوربین در بعضی از مواقع دوربین لرزش‌های کمی داشته باشد. این در حالیست که کیج دوربین با فراهم کردن امکان حمل آسان‌تر دوربین، این لرزش را نیز کمتر می‌کند.

همانطور که قبلا به شما گفته بودم که رعایت ارگونومی حین کار با دوربین عکاسی و فیلمبرداری هم به روی نتیجه کار تاثیرگذار است هم باعث می‌شود افراد در زمان کار با دوربین دیرتر دستشان خسته شود. در نتیجه کیج دوربین این مزیت را برای کاربر دارد که لرزش دوربین را بهتر کنترل کرده و خودش نیز دیرتر احساس خستگی کند.

این مقاله را بخوانید
عکاسی از پاییز

کیج دوربین چیست

راحتی بیشتر حین حمل دوربین

معمولا اکثر  دوربین‌های حرفه‌ای دستگیره‌ای برای نگه داشتن ندارند، این بدین معناست که وقتی قرار باشد طولانی مدت دوربین را در دست بگیرید و از جایی به جای دیگر حرکت کنید، بخصوص وقتی سایر لوازم جانبی نظیر لنز و فلاش و پک باطری را نیز همراه آن حمل می‌کنید، کارتان دشوار می‌شود. استفاده از کیج دوربین این امکان را فراهم می‌کند که دوربین را با ارگونومی بهتر و تسلط بیشتر در دست بگیرید. کیج‌های دوربین معمولا طوری طراحی می‌شوند که بیشترین امکان را برای حرکت کاربر فراهم کنند به طوری که به نسبت زمانی که دوربین را بدون کیج حمل می‌کنند، دیرتر خسته شوند.