آموزش دکمه های دوربین

آموزش دکمه های دوربین

آموزش دکمه های دوربین : به این توجه کنید که ابعاد دوربین‌ها کمابیش یکی هستند. فقط احتمال دارد جای این کلید‌ها بسته به نوع، مدل، برند و کارخانه‌ی سازنده باهم فرق کند، یا بعضی دوربین‌ها به‌جای این‌همه کلید صفحه‌نمایش لمسی داشته باشند؛ ولی علامت‌ها و استانداردها یکسان هستند و به‌ طورمعمول این دکمه‌ها در جای معین و یکسانی در تمام دوربین‌ها درج‌شده‌اند. پس لازم نیست نگران خرید دوربین جدید و درگیری با کاربرد دکمه‌ها و کلید‌هایش باشید.

اغلب اوقات در قسمت بالای بدنه دوربین کلید هایی وجود دارد که می توانید کنترل کلی دوربین را به دست بگیرید و تنظیمات مهم و ساده را انجام دهید. در بعضی از دوربین ها تمام دکمه ها در قسمت بالایی قرار دارند.  اما در دوربین D5600، دکمه‌ها تا حد احتمال دارد در جای استاندارد درج‌شده‌اند.در ادامه با نمایندگی نیکون همراه باشید تا کاربرد دکمه ها را برسی کنیم.

دکمه‌های موجود در بخش پشتی دوربین

دکمه های زیادی در پشت دوربین وجود دارد اما نگران هیچ چیز نباشید. این دکمه ها نه تنها پیچیده, بلکه غیر کاربردی است. این دکمه ها به طور عمده مربوط به تنظیمات پخش و حرکت منومی‌باشند.

  • آموزش دکمه های دوربیندکمه‌ی منو:

همان‌طور که از اسمش معلوم است، این دکمه منوی دوربین را روی صفحه‌ی نمایش می‌آورد و می‌توانید از طریق آن کیفیت، تنظیمات فوکوس خودکار و تمام نکات و تنظیمات مربوط به دوربینتان را تعدیل کنید. به یاد داشته باشید، اگر در مود خودکار “green box” هستید، برخی از گزینه‌ها ممکن است از دسترسی خارج شوند.

  • دکمه‌ی تنظیم دیوپتر:

در دوربین‌هایی که با منظره یاب سروکار دارند، دکمه‌ی دیوپتر به شما امکان فوکوس از طریق منظره یاب را می‌دهد. اگر حین تماشای سوژه از منظره یاب چشمی، متوجه شوید چیزی از کادر و فریم شما بیرون مانده است، حتی اگر از فوکوس خودکار استفاده می‌کنید باید از دیوپتر استفاده کنید تا آن را تعدیل کنید. پس قبل از عکاسی از این اپشن نیز استفاده کنید. معمولاً آماتور‌ها و تازه‌کاران هنگام استفاده از این گزینه آن را دچار نقص و اختلال می‌کنند. اما خوشبختانه تعمیر آن واقعاً ساده است.

  • دکمه‌ی Info:

حین عکاسی،‌با فشردن این دکمه اطلاعات مختلفی روی صفحه‌ی نمایش دوربین نشان داده می‌شود. اگر این دکمه‌ را حین پخش عکس‌ها و فیلم‌ها فشار دهید، می‌توانید اطلاعات مربوط به عکس، داده‌ها، هیستوگرام و سایر اطلاعات ضروری را در مورد عکس ببینید.

  • قفل فوکوس خودکار و نوردهی خودکار:

اگر از مود فوکوس و نوردهی خودکار استفاده می‌کنید و می‌خواهید تنظیماتش را قفل کنید، این دکمه را فشار داده و نگه دارید. حتی اگر دوربین را نیز حرکت می‌دهید این کار را انجام دهید. معمولاً آماتورها از این ترفند استفاده نمی‌کنند  اما خیلی به کار عکاسان حرفه‌ای می‌آید.

این مقاله را بخوانید
ثبت آسمان های زیبا و جذاب

نمایی از دکمه های کناری دوربین

آموزش دکمه های دوربین

دکمه های لنز و بخش کناری دوربین

  • دکمه‌ی فلاش:

در هر مود نوردهی پیشرفته‌ای( P،S،A، یا M)، با فشردن این دکمه دوربین فلاش می‌زند. این قابلیت احتمال دارد در دوربین‌های مختلف واقعاً با یکدیگر متفاوت باشند اما آن دکمه‌ای که رویش علامت صاعقه هست و برای فلاش زدن می‌باشد، در همه دوربین‌ها یکی است. پس به سادگی می‌توانید آن را پیدا کنید. آیکون به‌علاوه(+)ای که کنار نماد فلاش قرار دارد، نماد جبران نوردهی فلاش می‌باشد. با فشردن و نگه‌داشتن این دوربین شما می‌توانید جبران نوردهی فلاش را تعدیل و میزان روشنایی فلاش را تنظیم کنید.

  • دکمه‌ی Fn:

در برخی از دوربین ها گروهی از این دکمه ها وجود دارد. دکمه های فانکشن واقعا موثر هستند زیرا برای انجام کاری که می خواهید برنامه ریزی شده اند. اگر دکمه یا عملکرد در منوی دوربین شما غیرفعال است و شما نیاز دارید به راحتی می توانید با استفاده از این دکمه به همان قابلیت دسترسی پیدا کنید.

  • حلقه‌ی زوم:

این حلقه اغلب از حلقه‌ی لنز بزرگ‌تر است و با چرخاندن آن فوکوس، لنز عقب و جلو رفته و زوم می‌کند.

  • دکمه‌ی فشاری‌ لنز:

با فشردن این دکمه می‌توانید لنز را روی بخش موردنظر زوم کنید و پس از عکس‌برداری، مجدداً آن را فشار دهید تا غیرفعال شود.