موشن بلور و پنینگ در عکاسی

موشن بلور و پنینگ در عکاسی

در مورد تکنیک موشن بلور و پنینگ در عکاسی چقدر اطلاعات دارید؟ در عکاسی ورزشی و حرکتی، عمل فریز کردن حرکت، همیشه بهترین روش برای ثبت تصویر مربوطه نیست. هنگامی که سخن از عکاسی ورزشی به میان می آید، اولین نکته ای که به نظر اولویت دارد، توقف عملکرد است.
میزان سرعت شاتر در تنظیمات عکاسی، عمل مسدود کردن سوژه ها را در حالت حرکت انجام می دهد؛ اما همیشه بهترین راه برای گرفتن احساسی که در حرکت وجود دارد، نیست. در این مقاله از نمایندگی نیکون به بررسی این تکنیک می پردازیم.

موشن بلور چیست؟

تاری یا کشیده به نظر رسیدن تصویر، یک تکنیک عکاسی است که به دلیل استفاده از سرعت شاتر پایین برای سوژه های متحرک صورت می گیرد و در تصویر، نوعی محوی ایجاد می کند.

موشن بلور و پنینگ در عکاسیپنینگ چیست؟

به طور ساده ، پنینگ، حرکت و جریان دوربین به همراه سوژه است. با کمک این تکنیک می توانید عکس های منحصر به فردی بگیرید. در این حالت، تمرکز و شفافیت روی سوژۀ اصلی و تاری پس زمینه است.

پنینگ چگونه اجرا می شود؟

برای اجرای این تکنیک، باید دوربین خود را تا حد امکان، روان و ثابت و به موازات سوژۀ در حال حرکت، پیش ببرید. به زبان ساده، سوژۀ خود را مانند یک شاهین محکم و استوار دنبال کنید. برای بهتر اجرا شدن این تکنیک، از سه پایۀ مناسب بهره ببرید.

 با تکنیک موشن بلور  

عکاسان به روش های مختلفی می توانند تاری و محوی تصویر را ثبت کنند؛ هم با حرکت سوژه، هم با حرکت دوربین می توان این کار انجام داد که هر روش، تصویر و ظاهری متفاوت ایجاد می کند و کاربردهای خاص خودش را دارد. با هر یک از دو تکنیک می توانید مسیر سوژۀ خود را حفظ کنید. به این نیز دقت کنید که در هر دو روش، نوردهی تصویر خود را به درستی تنظیم کنید و ISO یا دیافراگم خود را در حالت مناسبی قرار دهید تا از روشنایی و نور بیش از حد تصویر جلوگیری کنید.

این مقاله را بخوانید
نور خورشید در عکاسی

سوژه ای که با سرعت کندتر حرکت می کند

اگر سوژه شما بسیار کند حرکت می کند، مانند شخصی که راه می رود یا در میان یک جماعت کند حرکت می کند، برای اجرای تکنیک بلور، به سرعت شاتر بسیار کمتری نیاز خواهید داشت. در چنین حالتی، شما به سرعت شاتری نزدیک به نیم ثانیه، یک ثانیه کامل یا حتی بیشتر نیاز خواهید داشت.

دوربین را حرکت بدهید

همچنین وقتی شاتر باز است، تکنیک موشن بلور را می توانید با حرکت دادن دوربین اجرا کنید؛ به عنوان مثال، وقتی شاتر باز است، تکنیک بلور را می توانید با بزرگنمایی یا کوچک نمایی، اجرا کنید.
با استفاده از این تکنیک، دوربین باعث تاری بیشتری می شود. در این حالت، برای جلوگیری از لرزش دوربین می توانید از یک سه پایه بهره ببرید.

موشن بلور و پنینگ در عکاسی

تنظیمات دوربین

بسته به سرعت سوژه، باید دوربین خود را روی اولویت شاتر یا حالت دستی تنظیم کنید. بهتر است سرعت شاتر بین ۱۵/۱ تا ۶۰/۱ ثانیه باشد. برای تعیین سرعت شاتر بهتر است چند عکس آزمایشی بگیرید تا از درستی آن مطمئن شوید. استفاده از سرعت شاتر پایین، تاری را افزایش می دهد و سرعت شاتر بیشتر، باعث کاهش تاری می شود. مهم ترین راز گرفتن عکس دلخواه شما، یافتن مناسب ترین حالت شاتر است که به گرفتن عکسی با سوژۀ شفاف و پس زمینۀ تار منجر شود.
هرچقدر سرعت شاتر شما پایین تر باشد، قسمت های بیشتری از تصویرتان تار خواهد بود. اگر سرعت شاتر شما خیلی زیاد باشد، پس زمینۀ تصویرتان به اندازۀ کافی تار نمی شود.

این مقاله را بخوانید
نکات آموزشی عکاسی از دریا