مقایسه بال هد با پن هد

مقایسه بال هد با پن هد

در این مقاله از نمایندگی نیکون قرار است در رابطه ی مقایسه بال هد با پن هد اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم با ما همراه باشید. سه‌ پایه‌های عکاسی اغلب به صورت مستقیم به دوربین وصل نمی‌شوند. در اصل اگر قرار باشد سه‌پایه را به صورت مستقیم به دوربین وصل کنید، دیگر نمی‌توانید جهت دوربین را تغییر دهید یا آن را به سرعت از سه‌پایه جدا کنید. این همان اتفاقی است که درباره تک‌پایه‌ها میفتد.  یعنی برای اینکه بخواهید زاویه دوربین را تغییر دهید، باید خود پایه‌ها را کوتاه و بلند کنید.

این کار بسیار مشکل است و به همین خاطرهم هست که اغلب عکاسان از ابزارهای جانبی دیگری مثل بال هد و پن هد روی سه‌ پایه‌ها استفاده می‌کنند تا بتوانند به سرعت زاویه دوربین را تغییر دهند.

مقایسه بال هد با پن هدبال هد

بال هدهای دوربین نیکون، جزو تجهیزاتی هستند که به سادگی  از شکل ظاهریشان هم می‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید. این ابزارها، معمولاً شامل یک پایه توپی شکل می‌شوند که در یک گیره کروی شکل قرار گرفته و می‌چرخد. این مجموعه دارای یک پیچ اصطکاک هم هست که با محکم کردن آن، این توپ یا Ball در داخل گیره محکم شده و ثابت می‌ماند. به این ترتیب می‌توانید هر بار که می‌خواهید زاویه آن را تغییر دهید، پیچ را شل کنید و پایه توپی شکل را به هر طرف بچرخانید و دوباره پیچ اصطکاک را محکم کنید.

پن هد‌ها

در برابر بال هد‌ها، پن هد‌ها وجود دارند. پن هد‌ها معمولاً شامل دسته‌های کنترلی (یک، دو یا سه دسته) برای کنترل جداگانه دوربین در دو جهت‌ فضایی و یک جهت چرخشی هستند. این هد ها گاهی اوقات با هد های ویدئویی اشتباه گرفته می‌شوند. زیرا ساختار تقریباً شبیه به هم دارند و گاهی اوقات به جای یکدیگر هم استفاده می‌شوند!

این مقاله را بخوانید
لنز نیکون AF-S DX 18-105mm VR

به این معناست که برخی مواقع  می‌بینیم که بعضی از افراد ، از هد‌های ویدئویی ارزان قیمت مانند Benro S2 به جای پن هد عکاسی استفاده می‌کنند. اما در اینجا وقتی درباره پن هدها صحبت می‌کنیم، بیشتر منظور ما هد‌هایی مانند پن هد سه محوره  Benro HD1است. اگرچه بعضی از تصویربرداران که از دوربین‌های DSLR نسبتاً سبک مانند دوربین Nikon D7500 استفاده می‌کنند، اما کاربرد اصلی آن‌ها برای عکاسی است و ما در اینجا بیشتر به مقایسه امکانات آن‌ها برای این کار می‌پردازیم.

مقایسه بال هد با پن هدمزیت‌های بال هد

به سادگی میتوانید از ان استفاده کنید که این دقیقاً مهم‌ ترین دلیل برای استفاده از بال هد است. عکاسان دوست دارند از یک صحنه با کادر‌های و زاویه‌های مختلفی عکس بگیرند. به ویژه زمانی که سوژه آن‌ها ممکن است به طور پیوسته حرکت یا تغییر کند، لازم است تا بتوانند با سرعت زیاد، کادر دوربین را تغییر دهند.

با انها میتواند حرکت بسیار نرم و آرامی داشته باشید حتی ارزان‌ترین بال‌هد‌های موجود در بازار هم امکان کنترل اصطکاک خوبی دارند و با کمی افزایش اصطکاک می‌توانید حرکت بسیار نرم و آرامی را با آن تجربه کنید. حرکت‌های جهشی و ناگهانی، به ندرت در این تجهیزات اتفاق می‌افتد.

مزیت‌های پن هدها

پایداری و استحکام پن هد‌ها بسیار پایدارتر از بال‌هد ها هستند. حتی ارزان‌ترین پن‌ هدهای موجود در بازار مانند پن هد سه محوره  Slik SH-806E 3 هم می‌تواند وزنی نزدیک به ۵ کیلوگرم را تحمل کند که این خیلی بیشتر از بال هدهای هم سطح خودشان است. بنابراین اگر از دوربین بزرگ و لنز‌های سنگین استفاده می‌کنید، احتمالاً باید از همان ابتدا به پن هد (یا بال هدهای قدرتمند) فکر کنید.

این مقاله را بخوانید
بالاترین کیفیت فرمت تصویر