تنظیمات دوربین نیکون

تنظیمات دوربین عکاسی DSLR نیکون

مجموعه وسیع دکمه ها، منوها و ویژگی های دیگر موجود در حتی مقرون به صرفه ترین دوربین های نیکون، بعض وقت ها امکان دارند گیج کننده به نظر برسند، به ویژه اگر تازه کار باشید. این که بدانید کدام ویژگی ها ارزش بررسی را دارند و کدام یک از انها بهتر است نادیده گرفته شوند، برای این که بتوانید بیشترین بهره را از دوربین عکاسی نیکون DSLR خود ببرید، مهم هستند.در نتیجه ما بهترین تنظیمات دوربین نیکون را در اختیار شما می گذاریم که برای استفاده از دوربین عکاسی خود با بیشترین پتانسیل باید یاد بگیرید ارائه می کنیم.

و همچنین این ویژگی های پیشرفته در زمان عکاسی در هر شرایط ویژه کاربردهای خود را دارند، ولی برای بسیاری از سوژه ها و وضعیت ها اجباری نیستند.به این ترتیب، چه در استفاده از دوربین نیکون تازه کار باشید، چه یک کاربر با تجربه باشید،باید باانها اشنا شوید و توجه کنید.

کاهش لرزش

برای گرفتن یک نتیجه ی بسیار مناسب و قابل قبول تنها فوکوس در تصاویر مهم نیس، به این نیز باید توجه کنید که از لرزش دوربین جلوگیری کنید، زیرا می تواند موجب تار شدن تصاویر شما شود. عکس های تاری که گرفتید همه ی انها ناشی از لرزش دوربین عکاسی  دیجیتالی شما بوده که با حرکت دوربین در طول نوردهی ایجاد می شوند. این موضوع وقتی دوربین نیکون را برای عکاسی در دست می گیرید، و استفاده از سرعت شاتری که برای متوقف سازی هر حرکت دوربین بیش از حد کند است، بیشتر اتفاق می افتد.

و اگر هر چقدر طول کانونی لنز بیشتر باشد، هر حرکت بیشتر برزگنمایی می شود، در نتیجه در صورت سریع تر بودن سرعت شاتر، باید حرکت دوربین را متوقف کنید. بسیاری از لنزهای شرکت نیکون ویژگی هایی دارند که کاهش لرزش (VR) نام دارد و با حرکت دادن عناصر داخل لنز برای جبران هر حرکت دوربین، باعث کاهش لرزش هایی که دوربین دارد و تاثیر می گذارد را کم می شود

این مقاله را بخوانید
مقایسه دوربین کانن SX70 با دوربین نیکون P1000

راه حل این مشکل..

سیستم لرزش تصویر دوربین با یک سوئیچ روی لنز روشن می شود. وقتی فعال سازی انجام شد، سیستم از عناصر شناور درون لنز برای جبران هر حرکت دوربین استفاده می کند. سرعت شاتر مورد نیاز برای مقابله از لرزش دوربین دیجیتال بدون سیستم کاهش لرزش بسته به طول کانونی لنزی که استفاده می کنید، تغییر می کند.

هنگامی که شما سیستم کاهش لرزش را روشن کردید، امکان این را دارید و از سرعت های شاتر کندتری استفاده کنید، ولی هنوز در مورد میزان کاهش سرعت محدودیت دارید. سیستم های کاهش لرزش معمولا این شرایط را برای شما فراهم می کنند تا سه پله نسبت به حالت عادی کندتر عکاسی کنید، به این ترتیب اگر به صورت طبیعی برای گرفتن عکس های واضح به عکاسی با سرعت ۱/۲۵۰ نیاز دارید، در این صورت می توانید با سیستم کاهش لرزش با سرعت ۱/۳۰ ثانیه عکس برداری کنید.

تنظیمات دوربین عکاسی نیکوناولویت شاتر

با کنترل کردن سرعت شاتر شما قابلیت این را دارید تا تاری تصاویر را از بین ببرید. انتخاب ثبت سوژه های متحرک در سریع ترین زمان ممکن با کمی تاری، همراه است. برای واضح تر شدن بیشینه شما یک سرعت شاتر بالا نیاز دارید، معمولا ۱/۵۰۰ ثانیه یا کمتر. در این سرعت ها شما نیاز به نور زیادی دارید یا باید ISO را افزایش دهید.

اغلب موارد واضح بودن سوژه اصلی برای کاربران مهم است، اما استفاده از سرعت های شاتر بالا برای متوقف کردن حرکت و همینطور می تواند باعث ایجاد شدن تصاویری شود که جزئیاتی را نمایش می دهند برای چشم های دیگران قابل دیدن نباشد.

این مقاله را بخوانید
عکاسی از تپه های شنی

یکی از معایب در مورد متوقف کردن حرکت این است که سوژه بی حرکت به نظر می رسد، در نتیجه باید با دقت بیشتری از این تکنیک استفاده کنید. برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب و قابل قبول ، باید سوژه به شکلی متحرک بودن خود را نشان دهد، به این ترتیب به دنبال زمان هایی باشید که سوژه شما از زمین بلند می شود، گرد و خاک به پا می کند، یا در وضعیتی است که در صورت ساکن بودن، نمی توانست در آن وضعیت باشد.

راه حل این مشکل..

حالت نوردهی جلوتر از شاتر برای این که بتوانید در بیشتر شرایط سرعت شاتر را کنترل کنید، بسیار خوب است. در این حالت، شما قابلیت این را دارید تا از طریق پیچ ورودی سرعت شاتر را مشخص کنید، اما این موضوع به این معنا نیست که دوربین نیکون همیشه دیافراگمی را انتخاب می کند که نوردهی مناسب را عرضه می نماید.

در حالی که استفاده از سرعت شاتر برای متوقف کردن حرکت، باید دیافراگم نمایش داده شده در چشمی را مشاهده کنید و شروع به چشمک زدن می کند. (و مقیاس نوردهی یک مقدار منفی را نمایش می دهد)، به این معنا است که نور کافی برای یک نوردهی مناسب وجود ندارد،حتی در وسیع ترین دیافراگم موجود روی لنز شما. در این مورد، شما باید یک ISO بالاتر را مشخص کنید، این کار را مرحله به مرحله انجام دهید تا صفحه نمایش دیگر چشمک نزند.

تقدم دیافراگم

تصمیم گیری برای اینکه انتخاب کنید تا بر روی چه مقدار از صحنه باید فوکوس انجام شود تاثیرات خوب یا بدی بر عکس های شما ندارد. مقدار صحنه ای که درست روبرو و پشت نقطه فوکوس قرار گرفته، عمق میدان نامیده می شود. سه عامل عمق میدان را تحت تاثیر قرار می دهد: دیافراگم، طول کانونی لنز و فاصله بین دوربین و سوژه. هنگامی که در مورد یک صحنه تصمیم گیری کردید، طول کانونی و فاصله تقریبا ثابت باقی می ماند، در نتیجه عامل اصلی که می توانید برای تغییر عمق میدان در عکس کنترل کنید، دیافراگم است.

این مقاله را بخوانید
بهترین لوازم ضروری برای عکاس ها

یکی از بهترین روش ها برای کنترل عمق میدان تنظیم دوربین نیکون در حالت اولویت دیافراگم است. شما در این روش می توانید از پیچ ورودی دیافراگمی که مد نظرتان است را معیین کنید و دوربین عکاسی را به صورت خودکار سرعت شاتر را برای شما انتخاب می کند. شما باید از دیافراگم های بزرگ مثل f/4 یا f/2.8 استفاده کنید، تا عکس هایی بگیرید که در جلو و پشت نقطه فوکوس، فوکوس بسیار کمی داشته باشند و وقتی می خواهید تا حد امکان بر صحنه فوکوس کنید، از دیافراگم های کوچک مثل f/11 یا f/16 استفاده کنید.