تفاوت لنز واید و تله

تفاوت لنز واید و تله

در کار کردن با دوربین های عکاسی یکی از اساسی ترین موضوعاتی که در نظر گرفته می شود نوع لنز است که در دوربین عکاسی استفاد شده است،دوربین های عکاسی اصولا مجهز به دو لنز واید و تله هستند.این دو نوع لنز با یکدیگر تفاوت ها و تشابهاتی دارند که در این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت لنز واید و تله در دوربین عکاسی D3300 نیکون بپردازیم.

لنز های واید

این نوع لنزها نسبت به لنزهای معمولی دارای فاصله کانونی کمتری هستند و همینطور زاویه دید این نوع لنزها در واقع از لنزهای نرمال بیشتر است بنابراین از لنزهای وایر بهتر است برای عکاسی مناظر و ساختمان ها استفاده نمود،و همینطور اگر قصد دارید عکس های گروهی بگیرید لنز واید می تواند برای شما بهترین گزینه باشد. لنزهای واید و زاویه دار به دلیل زاویه دیدی که در مقایسه با لنزهای نرمال دارند می توانند تصویر وسیع تری را عرضه کنند.جالب است بدانید زمانی که با لنزهای واید از زاویه بالا عکسبرداری می شود تصویر بسیار کوچک می شود و به روشی اغراق آمیزی حقارت تصویر را برای بیننده به رخ می کشد اما هنگامی که از قسمت پایین تصویر گرفته می شود عظمت کاریکاتورگونه ای در عکس مشاهده می گردد به طوری که سایز عکس از سایز نرمال آن خیلی بیشتر است.

لنزهای تله فتو

عکاسان اغلب از این لنزها برای فاصله های دور استفاده می گردد،بنابراین در صورتی که می خواهید از صحنه های ورزشی و یا حیات وحش عکاسی کنید بهتر است از لنزهای تله فتو استفاده کنید.باید توجه داشته باشید که در این نوع لنزها همگام با افزایش فاصله کانونی زاویه دید کم شده و جثه لنز بزرگتر خواهد شد.لنزهای تله فتو اصولاً پلان های تصویر را در هم می فشارند و ازدحام و تراکم را در تصویر به وجود می آورند.این لنز ها میدان دید محدودی دارند و هر چه بزرگتر می شوند محدودیت میدان دید آن ها نیز افزایش می یابد.

این مقاله را بخوانید
نکات گرفتن یک عکس خوب

تفاوت لنزهای واید و تله

عمده تفاوت لنزهای واید و تله در پرسپکتیوهای آن هاست،در این مورد می توان گفت پرسپکتیو لنز واید بسیار شدیدتر از لنز تله است.ولی در مورد لنز تله می توان این گونه گفت که در این گونه لنزها اجزای تصویر در هم فشرده تر می باشند.

تفاوت لنز واید و تله

لنزهای واید مساحت و وسعت را نشان می‌دهند.

لنزهای تله فوتو سوژه و اشیاء را نشان می‌دهند.

میدان دید وسیع لنزهای واید، به خاطر راحتی  در فوکوس یکنواخت و توانایی‌های اعوجاج عمق در نمایش مناظر بزرگ و گسترده عالی هستند. اما، آنها نشان دادن عناصر جداگانه در منظره را قربانی نشان دادن کل منظره می‌کنند. لنزهای تله فوتو طبیعتاً برعکس هستند. لنزهای تله فوتو برای نشان دادن اندازه، شکل و جزئیات عناصر جداگانه در منظره عالی هستند. اما میدان دید محدود، عمق میدان کوچک و فشرده سازی عمق این لنزها برای عکاسی از کل منظره مناسب نیست

دومین تفاوت عمده بین لنز های واید و تله میزان عمق میدان اصلی آن‌ها است. به طور خلاصه، فاصله کانونی بیشتر، محدوده فوکوس کوچک‌تر. در عمل، این به معنای این است که زمان عکاسی واید، ثبت تمام جزئیات در فوکوس بسیار راحت‌تر است، از چمن زیر پا گرفته تا خط الراس افق. این به ویژه هنگامی‌که می‌خواهید از واضح‌ترین دیافراگم استفاده کنید، خودش را نشان می‌دهد. با این حال، عمق میدان کوچک‌تر برای جداکردن سوژه از پس زمینه خیلی بهتر است، و این هنگامی می باشد که لنزهای تله فوتو به کار می‌آیند. با استفاده از چشم انداز به عنوان یک پس زمینه خوب بوکه، از جزئیات نزدیک در دیافراگم کم عکس بگیرید.

این مقاله را بخوانید
راز‌ عکس حـرفـه‌ای‌

تفاوت لنز واید و تلهمیدان دید

این سطحی‌ ترین تفاوت مابین لنز ‌های تله و واید است. لنزهای واید به شما زاویه دید زیادی می‌دهند ولی لنزهای تله فوتو یک نمای محدود به شما می‌دهند و این در حالی است که مناظر به طور کلی عالی به نظر می‌رسند

فوکوس کوچک‌ تر

فاصله کانونی زیادتر، محدوده فوکوس کوچک‌ تر میود. در اصل به زبان ساده، این به معنای این است که هنگام عکاسی واید، ثبت همه ی  جزئیات در فوکوس بسیار راحت‌تر است، از چمن زیر پا گرفته تا خط الراس افق. این به ویژه هنگامی‌که می‌خواهید از واضح‌ترین دیافراگم استفاده کنید، خودش را نشان می‌دهد.

با این حال، عمق میدان کوچک‌ تر برای جداکردن سوژه از پس زمینه خیلی بهتر است، و این وقتی است که لنزهای تله فوتو به کار می‌آیند. با بهرگیری از چشم انداز به عنوان یک پس زمینه خوب بوکه، از جزئیات نزدیک در دیافراگم کم عکس بگیرید.