تفاوت زوم دیجیتال و زوم اپتیکال

تفاوت زوم دیجیتال و زوم اپتیکال

دو شیوه ی اساسی برای زوم کردن در عکاسی وجود دارد که تفاوت زوم دیجیتال و زوم اپتیکال: زوم اپتیکال و زوم دیجیتال. به عبارت ساده منظور از این کلمات یعنی زوم اپتیکال از تغییرات فیزیکی لنز برای تنظیم فاصله بین سنسور دوربین و سوژه استفاده می‌کند، در حالی که زوم دیجیتال از فناوری بزرگ‌نمایی برای بزرگ‌ کردن ناحیه‌ای از تصویر استفاده می‌کند (در نتیجه یکپارچگی تصویر با کاهش مگاپیکسل به خطر می‌افتد).در ادامه با نمایندگی نیکون همراه باشید.

فکر کردن به زوم دیجیتال به عنوان نرم افزار پردازش عکس که در دوربین شما تعبیه شده است مفید است. با بزرگ‌نمایی پیکسل‌ها در مرکز عکس و برش دادن بقیه، زوم دیجیتال به شکل ظاهری بزرگ‌نمایی می‌کند و در عین حال وضوح و کیفیت تصویر را کاهش می‌دهد.

کدام دوربین قابلیت زوم دارد؟

هم دوربین‌های فیلم و هم دوربین‌های دیجیتال (از جمله دوربین‌های کامپکت، دوربین‌های DSLR نیکون، دوربین‌های بدون آینه، و دوربین‌های فیلمبرداری) نسبت به لنز شما، امکان استفاده از زوم دیجیتال را دارند. دو نوع اصلی لنز وجود دارد: پرایم و زوم.

پرایم ها فاصله کانونی مشخصی دارند که موجب می شود سریعتر و واضح تر شوند. زوم‌ها از مجموعه‌ای از عدسی ها استفاده می‌کنند تا فاصله‌های کانونی متفاوتی را از یک لنز منفرد ایجاد کنند، که باعث انعطاف‌ پذیری بیشتر اما نه به آن سرعت می‌شود.

تفاوت زوم دیجیتال و زوم اپتیکاللنزها با فاصله کانونی آنها معرفی می شوند. اگر یک فاصله کانونی منفرد مانند ۵۰ میلی‌متر ذکر شده باشد، این یک لنز پرایم است. اگر دو عدد وجود دارد، مانند ۱۵ تا ۳۵ میلی متر، این یک لنز زوم است که حداقل و حداکثر فاصله کانونی را فهرست می کند. چه از دوربین فیلمبرداری استفاده کنید یا از یک دوربین عکاسی دیجیتال، نمی‌توانید از زوم اپتیکال با لنز پرایم استفاده کنید، زیرا نمی‌توانید فاصله کانونی را تغییر دهید.

این مقاله را بخوانید
دیافراگم در دوربین

چگونگی کارکرد زوم دیجیتال

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، زوم اساسا مفهوم مبهمی است. در این میان، زوم دیجیتال از این ابهام نهایت استفاده را می‌برد. روی هم رفته زوم دیجیتال مشابه کراپ کردن یک عکس است تا اشیاء بزرگتر به نظر برسند بدون اینکه اطلاعات بیشتری در تصویر ثبت شود.

به‌عنوان مثال می‌توانید به تصویر زیر نگاهی بیندازید که مربوط به دوربین آیفون Xs است. دوربین این گوشی از زوم ۲ برابری اپتیکال پشتیبانی می‌کند ولی زوم ۱۰ برابری دیجیتال هم ارائه می‌دهد. اما همان‌طور که می‌بینید، در زوم دیجیتال کیفیت تصویر بسیار ضعیف‌تر است.

چگونگی کارکرد زوم اپتیکال

زوم اپتیکال وقتی اتفاق می‌افتد که قابلیت های فیزیکی یک لنز، اشیاء موجود در دوردست را بزرگنمایی می‌کند. برای مثال، یک تلسکوپ به طور کامل مبتنی بر زوم اپتیکال است. اگر با یک تلسکوپ به ماه نگاه کنید، آن را در اندازه بسیار بزرگ‌تری مشاهده خواهید کرد. در چنین حالتی با کاهش کیفیت مواجه نمی‌شوید و صرفا اشیاء نزدیک‌تر به شما به نظر می‌رسند.

زوم اپتیکال ارتباط مستقیمی با فاصله کانونی لنز دارد که البته این مقدار زوم هم بی‌ارتباط با اندازه سنسور دوربین نیست. اگر مثلا اهل تماشای مسابقات فوتبال هستید، احتمالا عکاسان ورزشی را دیده‌اید که دوربین‌های DSLR همراه با لنزهای بسیار بزرگی در دست دارند؛ چنین لنزهایی معمولا از فاصله کانونی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر بهره می‌برند. به همین خاطر اندازه آن‌ها بسیار بزرگ است و وزن زیادی دارند.

در دوربین‌های کوچک‌تر، فاصله کانونی می‌تواند کوتاه‌تر باشد. دوربین‌های کامپکت با بهره‌گیری از لنزهای ۱۰۰ میلی‌متری می‌توانند زوم اپتیکال بسیار خوبی را امکان‌پذیر کنند. اگرچه این لنزها همچنان نسبتا بزرگ هستند، اما اندازه آن‌ها قابل مقایسه با لنزهای تلسکوپی عکاسان ورزشی نیست.

این مقاله را بخوانید
آموزش نکات در ژست های عکاسی

تفاوت زوم دیجیتال و زوم اپتیکال

کدام بهتراست؟

اگر قصد دارید عکس‌هایی با وضوح بالا بگیرید، از زوم اپتیکال استفاده کنید، که رزولوشن تصویر را بدون توجه به اینکه چقدر بزرگ‌نمایی می‌کنید یکسان نگه می‌دارد. اکثر عکاسان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند از زوم دیجیتال استفاده نکنند، در مقابل عکس‌برداری با فرمت RAW و زوم را انتخاب می‌کنند. بعداً در نرم افزار ویرایش عکس برش دهید.

با زوم دیجیتال دوربین ها، مقدار بزرگنمایی شما به مگاپیکسل دوربین یا تعداد پیکسل هایی که یک تصویر را تشکیل می دهند و وضوح را تعیین می کند بستگی دارد. زوم هوشمند نوع جدیدی از زوم دیجیتال است که اندازه تصویر را کاهش می دهد، به گونه ای که تصاویر با زوم دیجیتال کیفیت بالاتری دارند.

با این حال، زوم دیجیتال درون دوربین می‌تواند مفید باشد، چون که به شما امکان می‌دهد در لحظه دورتر را ببینید، به‌ طوری‌که تصور بهتری از آنچه در حال عکاسی هستید، به‌ ویژه زمانی که با سوژه‌های متحرک کار می‌کنید، داشته باشید. همچنین معمولاً تنها نوع زوم موجود هنگام استفاده از دوربین تلفن هوشمند است، در حالی که زوم اپتیکال تنها نوع زوم موجود برای دوربین های آنالوگ است.