دیافراگم در دوربین

تاثیر دیافراگم در عکاسی

۱) نوردهی عکاسی

دیافراگم در عکاسی، اثرات مختلفی بر روی عکس های شما دارد.از تاثیرات مهم و اساسی بر روی تصویر شما ، مقدار روشنایی یا نوردهی تصاویر شما است. با عوض کردن اندازه دیافراگم، مقدار نوری که به سنسور دوربین شما می رسد؛ تغییر می کند و به این ترتیب روشنایی تصاویر شما را تحت تاثیر قرار می دهد. یک دیافراگم باز در عکاسی، نور زیادی را عبور می دهد، و در نتیجه عکس شما روشن تر می شود. یک دیافراگم کوچک، کاملا برعکس عمل می کند، یعنی عکس شما را تیره تر می کند. با نگاهی به تصویر زیر می بینید که چگونه دیافراگم بر روی نور عکس ها اثر می گذارد:

۲) عمق میدان

از دیگر از تاثیرات اساسی دیافراگم، چیزی است که به نام “عمق میدان” شناخته شده است. عمق میدان، تعدادی از عکس شماست که قسمت های جلویی آن، شارپ تر از قسمت های انتهایی عکس به نظر می رسد . برخی از عکس های از تصاویر عمق میدان کمی دارند، که پس زمینه عکس در آنها به طور کامل خارج از فوکوس است. دسته ای دیگر از عکس ها دارای عمق میدان بیشتری هستند، تا جایی که هم پیش زمینه و هم پس زمینه عکس، شارپ هستند.

تاثیر دیافراگم در محیط تاریک

زمانی که شما در یک محیط تاریک هستید، برای گرفتن یک عکس با روشنایی مناسب، بهتر است از یک دیافراگم بزرگ تر مانند f / 2.8 استفاده کنید (یک بار دیگر، مثال مردمک چشم را در زمانی که که تلاش می کند در تاریکی حداکثر نور را به خود جذب کند، به خاطر آورید).

این مقاله را بخوانید
تعادل در ترکیب‌ بندی عکاسی

 تا جایی که عمق میدان وجود دارد، به یاد بیاورید که یک دیافراگم بزرگ مانند f / 2.8 باعث می شود مقدار زیادی از پس زمینه عکس تار شود (مناسب برای عکس پرتره با فوکوس کم)، در حالی که دیافراگمی مانند f / 8، f / 11 یا f / 16 به شما کمک می کند در پیش زمینه و پس زمینه عکس، جزئیات را به صورت شارپ ثبت کنید (مناسب برای بسیاری از منظره ها).

و البته اگر در تنظیمات دیافراگمی که مشخص کردید عکس شما بیش از حد روشن یا تاریک شد، بی شگ در بیشتر مواقع شما می توانید برای جبران سرعت شاتر خود را تنظیم کنید، و یا اگر شما تا آخرین حد سرعت شاتر خود رفتید، ایزو ISO را بیشتر کنید.

نحوه ی تنظیم

اگر قصد دارید برای یک عکس دیافراگم را به صورت دستی خودتان انتخاب کنید (که چیزی است که ما آن را به شدت توصیه می کنیم)، دو حالت (مد) وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید: مد تقدم دیافراگم (aperture-priority) و مد دستی (manual mode).

در در بیشترز وفت ها دوربین ها حالت تقدم دیافراگم به صورت “A” یا “Av” نوشته می شود. ولی در حالی که تنظیمات دستی به حرف “M” نمایش داده می شود. اغلب شما می توانید این حروف را در دایالی که بالای دوربین شما قرار دارد، ببینید.

دیافراگم در عکاسی

دیافراگم در دوربین

به دریچه ی درون لنز نیز رافراگم گفته می شود که از سوی آن، نور به درون بدنه دوربین منتقل می شود. کار دیافراگم، بسیار مشابه به چشم انسان است. وقتی که شما در محیط های پرنور یا تاریک قرار می گیرد، مردمک چشم شما گشاد یا تنگ می شود و سایز آن تغییر می کند. در عکاسی، “مردمک” لنز شما، دیافراگم نامیده می شود. شما می توانید اندازه دیافراگم را کوچک یا بزرگ کنید تا نور بیشتر یا کمتری به سنسور دوربین تان برسد. تصویر زیر، دیافراگم را در یک لنز نشان می دهد:

این مقاله را بخوانید
جبران نوردهی

در سیستم دوربینهای دیجیتالی ، دیافراگم مثل “مردمک چشم” عمل می کند. دیافراگم، باز و بسته می شود و از این طریق، مقدار نوری را که به درون لنز وارد می شود تغییر می دهد (نور را کاهش یا افزایش می دهد).به این نیز دقت کنید که نه تیغه دیافراگم در این لنز وجود دارد؛ که این تیغه ها، دیافراگم را تشکیل می دهند. وظیفه آنها این است که نور را فقط از مرکز عبور دهند