بهترین تنظیمات دوربین نیکون

بهترین تنظیمات دوربین

بهترین تنظیمات دوربین نیکونشما می توانید با استفاده از یک دوربین DSLR ساده و مبتدی یا پیشرفته مثل Nikon D3400 یا Canon 800D یا هر دوربینی که این گزینه هارا داشته باشد بهترین تنظیمات دوربین نیکون را یاد بگیرید البته ممکن است نام این تنظیمات در دوربین های دیگر با دوربین های نیکون فرق داشته باشد ولی کارکرد انها یکی است.

ابتدا در گام اول باید فرمت عکس برداری را انتخاب کنید که گزینه ی RAW یا فایل خام است حتی اگر نمی تونید با فرمت خام کار کنید باز هم ان را فعال کنید تا در کنار JPEG فایل خام را نیز داشته باشید.

در دوربین های نیکون قابلیت هایی مثل Picture Controls یا Picture Styles در دوربین‌های کانن روی فایل خام هیچ تاثیری ندارند ولی می توانند شکل نمایش تصویر روی نمایشگر را تغییر دهد و همین امر چشم شمارا فریب میدهد این تنظیمات ، رنگ، نور، شارپنس و … عکس JPEG دوربین را تغییر می دهد ولی هیچ تاثیری روی فایل خام ندارند .و همین طور فضای رنگی و White Balance دوربین نیز تاثیری روی فایل خام ندارد و این امکان را دارید تا بعدا ان هارا تغییر دهید.

گزینه های تنظیمات دوربین نیکون

  1.  کیفیت تصویر: انتخاب حالت RAW
  2. نحوه فشرده‌سازی فایل خام: در صورت امکان روی حالت غیر فشرده قرار گیرد
  3. تراز سفیدی: حالت خودکار
  4. تنظیمات از پیش آماده رنگ و نور دوربین (Picture Control / Picture Style / Creative Style / Film Simulation): گزینه Standard
  5. فضای رنگی یا Color Space :sRGB
  6. قابلیت کاهش نویز در نوردهی طولانی یا Long Exposure Noise Reduction: روشن باشد
  7. گزینه کاهش نویز برای حساسیت‌های بالا یا High ISO Noise Reduction: خاموش باشد
  8. گزینه‌های ویرایش رنگ و نور مانند Active D-Lighting / DRO, HDR, Lens Corrections: خاموش باشد بهتر است
این مقاله را بخوانید
هود لنز دوربین چیست؟

 بهترین تنظیمات دوربین نیکونبهترین تنظیمات دوربین نیکون

تنظیمات نویز

درباره ی تنظیمات کاهش نویز “long exposure noise reduction” مناسب  است روی on قرار بگیرد. این گزینه نیز روی فایل خام هم تاثیر دارد و بهتر است روشن باشد تا نویز ایجاد شده در نوردهی های طولانی را کاهش دهد. در واقع وقتی نوردهی‌های کوتاه (سرعت شاتر کمتر از چند ثانیه) انجام می‌دهید انتخاب این گزینه زیاد اهمیتی ندارد، اما در نوردهی‌های طولانی زمان ذخیره‌سازی فایل تصاویر افزایش می‌یابد.

این‌ موارد تنظیماتی هستند که به طور عمومی بهتر است انتخاب شوند. یعنی در اغلب کاربرد‌های دوربین، باید آن‌ها را فعال کنید. تنظیمات دیگر مربوط به شکل عکس‌برداری شما می‌شود.

 بهترین تنظیمات دوربین نیکون حالات عکس‌برداری 

معمولا اغلب عکاسان حرفه‌ای به شما می‌گویند که بهترین حالت استفاده از یک دوربین DSLR مانند Canon 77D استفاده از تنظیمات دستی یا Manual است، ولی کمتر پیش میاد ما دوربین خود را روی حالت M یا Manual قرار می‌دهیم. امروزه دوربین ها به قدری پیشرفت کرده‌اند که می‌توانند به صورت “نیمه خودکار” و “نیمه دستی” هم به خوبی عمل کنند.

این دوربین ها به جای اینکه تمام تنظیمات را به صورت خودکار تغیر دهند می توانند بهترین تنظیمات جانبی را همراه تنظیماتی که خودتان به شکل دستی انتخاب میکنید برایتان انتخاب کنند.در اصل شما فقط سرعت شاتر یا اندازه دیافراگم مورد نظرتان را انتخاب کنید و دوربین بر همان اساس و با در نظر گرفتن شرایط محیط و دوربین بهترین تنظیمات را برایتان انتخاب کنید.

گزینه ی دیافراگم

گزینه ی دیافراگم یا Aperture Priority در دوربین های کانن با Av و در دوربین‌های دیگر با A نمایش داده می‌شود.شما فقط کافیه یک لنزی با دهانه باز مثل Nikon AF-S 50mm f/1.8G یا Canon EF 50mm f/1.8 II داشته باشید تا بتوانید از دیافراگم های بزرگ هم به سادگی و راحت ازشان استفاده کنید.

این مقاله را بخوانید
فوکوس خودکار در نور کم

و در این صورت دیافراگم تصویر را طبق نیازتان به عمق میدان و نور دهی و مقدار بوکه تصویر انتخاب می کنید. در نتیجه باهم کنترل عمق میدان، کنترل مقدار تیرگی و روشنی تصویر در اختیار خودتان است. دوربین هم در هر شات، سعی می‌کند سرعت مورد نیاز برای تنظیمات شما را انتخاب کند.

در واقع در هر شرایطی دوربین سعی میکند تمام عکس ها را  با رنگ و نور طبیعی و اصطلاحاً به طور طبیعی ثبت شوند و همچنین شما می توانید این مقادیر را با دکمه Exposure Compensation تغییر دهید.یعنی برای مثل شما می توانید برای ثبت عکس ها روی مقدار  نوردهی ۲ استاپ روشن‌تر از نرمال، دوربین را روی EV +2 قرار دهید. یا مثلاً دوربین را روی EV -1 قرار دهید تا نور تصویر، به اندازه ۱ استاپ تیره‌تر از اندازه ای که خود دوربین حساب می کند بشود.

گزینه ی Scene یا صحنه ها

اما یک گزینه دیگرنیز  Scene داریم که هر حالتی که هستید را خودتان به دوربین می گویید این مدل در دوربین های مختلف مختلف و تنوع بسیار زیادی دارد. مثلاً دوربین Nikon D5500 به جز دو مود عکاسی خودکار، ۱۶ مود عکاسی در صحنه‌های مشخص یا Scene دارد که آن‌ها هم جزوی از انواع عکاسی خودکار محسوب می‌شوند.

در این صورت دوربین تنظیمات از پیش تعیین شده ی خودش را به طور خودکار استفاده می کند.  با این تفاوت که این تنظیمات برای مثلاً عکاسی پرتره، آتش‌بازی، منظره، یا عکاسی از خوراکی‌ها و … تغییر می‌کنند. و پیشنهاد ما به شما این گزینه نیست بلکه یکی از دلایل اصلی آن هم این است که نتیجه حاصل از این تنظیمات بین دوربین‌های مختلف بسیار متفاوت است. مثلاً Sceneها روی دوربین نیکون D7500 ممکن است با مدل قبلی خودش یعنی نیکون D7200 کاملاً متفاوت بوده و نتیجه یکسانی نداشته باشد.

این مقاله را بخوانید
در چه سبک هایی داشتن لنز واید ضروری است؟

به همین منظور مثلاً عکاسی روی مود پرتره در یک دوربین خوب و در یک دوربین نه چندان مناسب، ثبت می‌شود و اگر عادت به یک گزینه Scene در یک دوربین داشته باشید، ممکن است با تعویض برند یا دوربینتان، عکس‌هایتان هم تغییر کند یا اصلاً آن Scene را در دوربین بعدی پیدا نکنید. نکته بعدی اینکه بیشتر دوربین‌های حرفه‌ای اصولاً با این مود‌های خودکار سر و کاری ندارند. به همین دلیل اگر در آینده، بخواهید از دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای مانند Canon 5D Mark IV استفاده کنید، کلاً Sceneها را در آن مشاهده نمی کنید.

حساسیت ISO

وقتی نوبت به حساسیت یا ISO می‌رسد، هر عکاسی همیشه به شما می‌گوید که سعی کنید از کمترین حساسیت در دوربین خود استفاده کنید زیرا تصویر گرفته شده منجر به کمترین سطح نویز می‌شود. بنابراین به جای روش هایی مانند حذف نویز در نرم افزار و غیره، بهترین راه جلوگیری از ظاهر شدن نویز در تصاویر از همان ابتدا است.

بهترین تنظیمات دوربین

اما استفاده از کمترین حساسیت دوربین اغلب امکان پذیر نیست، به خصوص زمانی که در نور کم عکس می گیرید و باز کردن دیافراگم نمی تواند نور کم محیط را جبران کند. در چنین مواردی باید حساسیت دوربین را افزایش دهید تا بتوانید از سرعت شاتر سریعتر از “معکوس فاصله کانونی لنز خود” استفاده کنید.
فراموش نکنیم که عکاسی به هر حال تعادل بین بهترین دیافراگم، بهترین سرعت شاتر و بهترین حساسیت است، به این حالت مثلث نوردهی می گویند. پیشنهاد می کنم برای مطالعه و درک درست این مثلث مهم عکاسی وقت بگذارید.