هود لنز دوربین چیست؟

هود لنز دوربین چیست؟

هود لنز دوربین چیست؟ یکی از متداول ترین تجهیزات عکاسی هود لنز است، قطعه ای پلاستیکی یا فلزی که به جلوی لنزهای دوربین متصل می شود و باعث میشود حرفه ای تر بنظر می رساند.اما هود لنزها کاربرد بیشتر از آنچه که فکر می کنید، دارند. یکی از مزایای آنها این است که در کیفیت عکس تمایز آشکاری را ایجاد می کنند.این مقاله از نمایندگی نیکون به همه ی اطلاعات مورد نیاز در مورد لنز هودها و گرفتن بهترین عکس ممکن با استفاده از آنها می پردازد.

دلیل استفاده از هود لنز

هود لنز یا همان آفتابگیر لنز، به جلوی لنز متصل می شود و از منحرف شدن نوری که در صحنه می تابد، جلوگیری می کند.همچنین لنزها را از آسیب دیدگی های احتمالی مصون می دارد.کاربردهای هودها بسیار مهم است.به عبارت دیگر نوعی تجهیزات نوری بر روی لنز دوربین هستند که باعث تقویت کیفیت عکس و دوام لنزها می شوند. به همین دلیل است که عکاسان همیشه از هود لنز ها استفاده می کنند.اما باید این نکته را بخاطر داشته باشید: برای دوام بیشتر لنز و مقاوت در برابر انحراف نور همیشه از لنزهود استفاده کنید.

هود لنز دوربین چیست؟

 نور را کاهش می دهد

هدف اصلی هودلنز کاهش فلر (lens flare) است که در یک عکس دیده می شود.اگر تا بحال از نورهای بسیار درخشان عکس گرفته باشید، بخصوص در زیر آفتاب، احتمالا تاثیر نور لنزها را دیده اید.یا شاید فیلم JJ.Abrams را تماشا کرده باشید.با وجود اینکه لنز فلر ظاهر زیبایی دارد، گاهی در عکاسی های معمولی و روزانه تمایلی به وجود چنین افکتی ندارید.متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات فلر این است که گاهی حتی در شرایطی که منبع نور خارج از عکس است، دیده می شود.

این مقاله را بخوانید
ترفند های خلاقانه برای عکسبرداری از اسباب بازی ها

جالب است که حتی گاهی در صحنه عکاسی هم این افکت دیده نمی شود و وقتی عکس را روی کامپیوتر باز می کنید تازه متوجه نورهای پشت صحنه خواهید شد.در صورتی که از فیلتر بی کیفیتی استفاده کنید یا لنزهایتان پوشش ضد نور پیشرفته ای نداشته باشند، این اتفاق رخ میدهد.بعضی لنزها نسبت به سایر لنزها در برابر فلر آسیب پذیرتر هستند.خبر خوب اینکه لنزهود می تواند کمک تان کند.البته تنها در صورتی که منبع نور خارج از قاب باشد.

هود لنز تضاد رنگ را افزایش می دهد

هود لنز ها فقط به جلوگیری از ایجاد نقاط فلر و تغییر رنگ عکس کمک نمی کنند،بلکه می توانند تضاد و تقابل کلی رنگ ها را در عکس تقویت کنند.اگر به درستی از آنها استفاده کنید، هرگز به کیفیت عکس آسیب نمی زنند.این مساله حتی زمانی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید هم نیستید، صدق می کند.هرگونه منبع منحرفی از نور بر روی المنت ها می تواند تضاد رنگ را کاهش دهد.
بخاطر داشته باشید که تنظیمات عکس هایتان اختیاری هستند.

اگر پوشش های شیشه ای قدیمی تر یا ارزان تری دارید، حتما از لنزهود استفاده کنید. نبودن هود لنز ، مشکل بزرگی است! به ویژه اگر لنزهایتان کیفیت پوشش خوبی ندارند، لنز هود ضروری است.

 محافظ لنزهایتان

جدا از کیفیت عکس، هدف اصلی هود لنز کمک به محافظت از لنزها در مقابل ضربات، خراشیدگی، اثر انگشت و عوامل این چنینی است.بعضی افراد فیلترهای UV را از برندهای با کیفیت ترجیح می دهند اما این هم یک گزینه انتخابی است.لنزهودها به آلودگی را از لنز دوربین دور نگه می دارد و برای عکاسی در هنگام باران و برف عالی است.اگر می خواهید در آب و هوای نامساعد عکس بگیرید، هیچ وقت بدون لنز هود خانه را ترک نکنید.

این مقاله را بخوانید
تضاد در عکاسی

چه زمانی نباید از لنز هودها استفاده کرد؟

جدا از تمام این مسائل، مواردی وجود دارد که ممکن است نخواهید از لنزهود در فرآیند عکاسی خود استفاده کنید یا قادر به استفاده از آن نباشید.

هود لنز دوربین چیست؟

سه موقعیت اصلی در این زمینه وجود دارد:

  1. به دنبال افکت فلر در عکس تان هستید
  2. لنزها برای سنسور کوچکتری استفاده می شوند و شما بخشی از هود را در عکس تان قرار می دهید
  3. از فلیترها یا تجهیزات خاصی در لنزهایتان استفاده می کنید که شما را از هود بی نیاز می کند
  4. شرایط عکاسی همراه با باد است و در صورت استفاده از هود لنز عکس ها تار می شوند. برای شروع گاهی ممکن است هدف تان انتقال افکت فلر در عکس باشد.