فوکوس خودکار در نور کم

اموزش نحوه فوکوس خودکار در نور کم مقداری چالش برانگیز است. ولی نکاتی وجود دارند که با کمک آنها می توانید در نور کم فوکوس خوبی انجام دهید. برخی از زیباترین عکس هایی که می بینیم عکس هایی هستند که درساعات تاریکی گرفته شده اند. ساعات آبی شب و عکاسی نجوم همه ژانرهایی هستند که می توان در آنها تصاویر زیبایی ثبت کرد.با نمایندگی نیکون همراه باشید تا درادامه این نکات را مطالعه کنید.

دوربین نیکون D850

عملکرد فوکوس خودکار دوربین نیکون D850، یکی از عامل های اصلی این دوربین است. همچنین این مشخصه شامل عملکرد خیره‌کننده‌ی فوکوس خودکار این دوربین با لنزهای سازندگان متفاوت از قبیل سیگما، توکینا، تامرون و … نیز می‌شود. اما، آن‌ چه که در این مقاله  مورد بررسی قرار می‌گیرد، عملکرد فوق‌العاده‌ی فوکوس خودکار در نور کم است که در این شرایط نوری هم به درستی عمل می‌کند. این شاخص نوردهی معادل نور موجود در فضایی است که نوردهی درست آن در حساسیت ایزو ۱۰۰ و دیافراگم ۲/۸، معادل ۱۲۸ ثانیه است.

در نتیجه دوربین نیکون D850 با عملکردی بی‌ رقیب و فوق العاده ی خود در فضایی تاریک نیز به درستی فوکوس می‌کند.

عکاسی در نور شب معمولا به صورت منظره‌ن گاری پی‌گیری می‌شود و در آن عکاسان برای دست‌یابی به فوکوس صحیح، فوکوس لنز را بر روی بی‌نهایت (یا فاصله‌ی فراکانونی) قرار دهند. اما در عکاسی شب در فضاهای شهری یا موضوعاتی که در فاصله‌ی نزدیک‌تر قرار دارند، عکاس نیازمند فوکوس خودکار دقیق در نور کم است، چرا که در نور کم شب، فوکوس دستی بسیار دشوار و بعضا امکان‌ناپذیر است.

این مقاله را بخوانید
میکروفون Rode Wireless Go II

فوکوس در نورکم در محیط شهری

برای عکاسی در ساعات آبی و شب در شهرها اغلب این امکان را دارید از فوکوس خودکار استفاده کرد. نکات اصلی در بدست آوردن فوکوس، تضاد بین چراغ های روشن شهر و تاریکی محیط اطراف است. فوکوس خودکار هنوز به ورودی داده های شما لازم است. در گام اول باید دوربین عکاسی خود را در حالت فوکوس خودکار تک نقطه تنظیم کنید، سپس باید آن نقطه فوکوس را روی یک نقطه نور روشن قرار دهید که دارای محیط تاریک تری است.

این کار را می توانید با حرکت دادن دوربین، قفل کردن فوکوس و سپس بازگرداندن دوربین به ترکیب اصلی خود یا با حرکت دادن نقطه فوکوس با استفاده از جوی استیک دوربین یا D-PAD انجام دهید. مورد آخر بیشتر توصیه می شود زیرا در بیشتر عکسهای کم نور از سه پایه استفاده می شود. اگر در تلاش برای فوکوس خودکار با چراغهای شهری هستید گزینه بعدی برای شما فوکوس دستی است.

فوکوس در عکاسی نجوم

ممکن است دشوار ترین سبک برای فوکوس در نورکم، عکاسی نجومی باشد. به خاطر واضح این کار این باشد که به غیر از ستاره ها ما باید از هرطور که نور محیط در اطراف خود جلوگیری کنیم. پس چگونه باید فوکوس کنیم؟ بازهم بهترین ابزار برای استفاده نمای زنده دوربین است زیرا می تواند تصویر بزرگتری را برای کار به ما بدهد. بدنبال درخشان ترین ستاره آسمان باشید این ممکن است سوژه شما در کادر نباشد ولی بهترین گزینه برای گرفتن فوکوس است.

فوکوس خودکار در نور کم

به گونه ای که امکان لنز خود را روی بی نهایت فوکوس کنید اما توجه داشته باشید که علامت بی نهایت همیشه روی بی نهایت فوکوس نمی کند. دوباره فوکوس را به جایی و بالاتر از نقطه ای که ستاره مذکور بیشترین کنتراست را از خود نشان می دهد ببرید. برای بررسی فوکوس از LCD استفاده کنید. می توانید ایزو را بالا ببرید و آزمایشی انجام دهید. این کار صرف زمان زیاد برای نوردهی طولانی را کاهش می دهد.

این مقاله را بخوانید
شیوه های نورسنجی

اگر در تلاش برای یافتن یک ستاره خیلی روشن هستید گزینه های دیگر این است که به دنبال یک منبع زمینی دور باشید یا در صورت وجود روی ماه فوکوس کنید. همچنین می توانید از یک مشعل بسیار روشن یا یک قلم لیزر برای روشن کردن سوژه ای نسبتا دور و تنظیم فوکوس روی آن استفاده کنید.

کنتراست

عملکرد فوکوس خودکار در محیط های کم نور، در بدترین حالت خود قرار دارد. وقتی کنتراست زیادی وجود نداشته باشد، اتوفوکوس کار نمی کند. این بدان معنی است که برای گرفتن عکس ایده آل خود در فضاهای کم نور، بهتر است از فوکوس دستی استفاده کنید.