بررسی امکانات دوربین نیکون D3000

بررسی امکانات دوربین نیکون D3000

امروز در این مقاله از نمایندگی نیکون به بررسی امکانات دوربین نیکون D3000 مدل دیگری از DSLR های سطح entry-Level یا همان تازکار نیکون است. همچنین پیش از آن این نکته را باید بگوییم که در سال‌های اخیر این مدل‌های DSLR مبتدی بسیار فراگیر و پر طرفدار شده‌اند. احتمال دارد واژه‌ی ‌entry-Level یا معادل فارسی آن “مبتدی” کمی شما را به اشتباه بیندازد و گمان کنید محدودیت‌های بسیاری در استفاده‌ی از آن‌ها وجود دارد و یا امکانات تنظیمات دستی کمی را ارایه می‌دهند، ولی باید بگوییم که چنین تفکری کاملا اشتباه است.

در اصل می‌توان شروع همچین دوربین‌هایی را از سری REBEL کانن دانست و از آن زمان هم قیمت این دوربین‌ها پایین‌تر می‌آید؛ چرا که طرفداران بسیاری را جذب کرده‌اند. نیکون D3000 از چنین ویژگی‌هایی بیشتر برخوردار است. این دوربین غیر از اینکه یک دوربین DSLR است؛ با در نظر گرفتن توانایی مبتدی‌ها طراحی شده است. در واقع هرکسی و در هر سطح تجربه‌ای از عکاسی می‌تواند از این دوربین استفاده کند. این دوربین از یک مود intelligent Guide (راهنمای هوشمند) بهره می‌برد که پس از دریافت درخواست شما برای گرفتن عکس مورد نظر به طور خودکار تنظیمات را بر روی بهترین حالت برای ثبت با کیفیت‌ترین عکس قرار می‌دهد.

بررسی امکانات دوربین نیکون D3000امکانات دوربین

دوربین نیکون D3000 مجهز به یک سنسور تصویر ۱۰.۲ مگاپیکسلی DX Format، پردازشگر تصویر EXPEED، نمایشگر LCD 3 اینچی ۲۴۰Kdot، توانایی عکاسی پیاپی ۳ فریم بر ثانیه و ۱۱ نقطه‌ی اتوفوکوس است.

بهترین تصاویر

سنسور ۱۰٫۲ مگاپیکسلی، پردازشگر بسیار پر قدرت و پر سرعت و لنز بسیار عالی این مدل تضمین کننده ثبت بهترین و با کیفیت ترین تصاویر می باشند که در هر شرایطی که شما و یا سوژه قرار گرفته اید برترین تنظیمات نوردهی را برای شما انجام داده و با توجه به مشخصه حساسیت سنسور (ISO) تا اندازه ۱۶۰۰ و تعبیه فلاش بر روی بدنه دوربین در محیط های تاریک نیز می توانید مناسب ترین نتیجه را از عکاسی خود دریافت کنید.

این مقاله را بخوانید
دوربین نیکون z50 با لنز های mm 50-16

ویژگی ظاهری

اینگونه نشان می دهد که طراحان در ساختن این دوربین دیدی متفاوت داشته‌اند. در برابر انباشته کردن امکانات و ویژگی‌های پیچیده در دوربین‌های DSLR که مبتدی‌ها هیچ گاه از آن‌ها استفاده نمی کنند؛ این بار نیکون از شیوه ی دوربین‌های دیجیتال کامپکت پیروی کرده است و با آوردن امکانات خودکار ثبت عکس‌های با کیفیت بالا را بسیار راحت تر ساخته است توجه کنید که در دوربین‌های کامپکت امکان تعویض لنز وجود ندارد. این دوربین در واقع مدلی پیشرفته تر از D60 است و همچنین نسبت خواهری با مدل گران قیمت‌تر D5000 دارد.

بررسی امکانات دوربین نیکون D3000نکته ای که در زمان در دست گرفتن و استفاده‌ی از آن باید اشاره کنیم این است که جای خوبی برای سه انگشت پایینی دست راست وجود دارد و در حالی که آن‌ها به خوبی دوربین را نگه می‌دارند، انگشت اشاره در بالای دکمه‌ی شاتر آماده‌ی فرمان فشرده شدن بر روی آن است. راحتی چشم (eye-relief) منظره یاب نیز چندان چنگی به دل نمی زند. این به معنای ان است که برای دیدن ساده تر از درون آن نوک بینی شما باید به نمایشگر برخورد می‌کند. ولی با این حال بزرگ و روشن است و می‌توانید به سادگی عمل فوکوس دستی را با دقت بالا انجام دهید.

کمبود Live view

جزئی که در این دوربین واقعا جای خالی ان را حس میکنیم.یک Live view (نمایش زنده) و دیگری نمایشگر LCD دوم در بالای دوربین برای مشاهده و تغییر دادن سریع تنظیمات است. هر دوی این امکانات در مدل‌های گران قیمت‌ تر نیکون دیده می‌شوند. علاوه بر این‌ها ضبط ویدیویی HD و خروجی HDMI نیز ندارد. ضمنن بابد توجه داشته باشیم که این یک مدل ارزان قیمت است و انتظار بیشتری نیز از آن نداریم.

این مقاله را بخوانید
عکاسی با دوربین نیکون d3200