اموزش عکاسی با دوربین

آموزش عکاسی با دوربین DSLR نیکون(بخش ۱)

زمانی که اولین دوربین بدون آینه یا DSLR خودتان را تهیه می کنید ممکن است در دید اول از دیدن اون همه حجم زیاد کنترل‌ها و کلیدها وحشت‌زده شوید. در این شرایط گذاشتن دوربین روی حالت Auto می‌تواند خیلی وسوسه‌ کننده باشد. با اینکه گذاشتن دوربین روی حالت Auto در بعضی موارد اصلن مشکلی ندارد اما این کار ممکن است باعث شود هیچوقت نتوانید کنترل خلاقانه‌ای که از یک دوربین DSLR نیاز دارید را به دست بیاورید. و حالا ما سعی دارم تا اموزش عکاسی با دوربین را برای شما تا حدودی بیان کنیم.

عوامل موثر در آموزش عکاسی با دوربین DSLR

  1. یادگیری حالت‌های عکاسی (shooting Modes)
  2. آشنایی با ایزو
  3. یادگیری مثلث نوردهی
  4. یادگیری حالت‌های نورسنجی و جبران نوردهی
  5. آموزش فوکوس
  6. آشنایی با حجم و انواع فایل
  7. یادگیری وایت بالانس

اموزش عکاسی با دوربین

یادگیری حالت‌های عکاسی

اولین گزینه ای که برای شروع اموزش یادگیری عکاسی با دوربین DSLR به شما ارائه می کنیم این حالت ها را احتمالا توسط یک دکمه چرخان که روی ان حروف و عباراتی مثل «Auto، Av، Tv، P و M» درج شده است می‌توانید پیدا کنید.انتخاب کردن هر کادم از این حالت ها رفتار دوربین عکاسی شما را در زمانی که کلید شاتر را فشار می دهید معین می کند.برای نمونه در صورتی که حالت Auto دوربین خودتان را انتخاب می کند دوربین تمامی موارد مربوط به نور دهی مثل سرعت شاتر و دیافراگم را تنظیم می‌کند. حالات دیگر مثل Av، Tv، P و M نیز برای این تعبیه شده‌اند که شما کنترل بیشتری روی دوربین خود داشته باشید.

این مقاله را بخوانید
 دوربین نیکون Z7 بالنز 24-70mm

اگر دکه های چرخان حالت های عکاسی دوربین شما کمی متفاوت تر بود نگران نباشید تولید کننده ها برای ایجاد خلاقیت از طرح های مختلف و مخفف عبارات مختلفی برای نام گذاری حالت های عکاسی استفاده می کنند.و

به احتمال زیاد روی دوربین شما به جای Av، Tv، P و M از عبارات A، S، P و M استفاده می‌کند اما عملکرد آن‌ها کاملا مشابه یکدیگر است. در ادامه درمورد این حروف اختصاری بیشتر صحبت کرده‌ایم.

اولویت دیافراگم (AV یا A)

حالت اولویت دیافراگم یکی دیگر از حالت‌های عکاسی نیمه اتوماتیک است. در شرایطی که این حالت را انتخاب کنید فقط نیاز دارید تا دیافراگم را تنظیم کنید. و بعد دوربین براساس دیافراگم سرعت شاتر مناسب را انتخاب می‌کند.

دیافراگم یکی از اصلی ترین و مهم ترین زوایای جنبه های عکاسی است چون به صورت مستقیم روی عمق میدان تاثیر می‌گذارد. عمق میدان اندازه ی مشخصی از عکس تصویر است که داخل فوکوس قرار دارد. منظور از عمق میدان بالا (که با استفاده از دیافراگم بسته‌تر (f-number بزرگتر) به دست می‌آید) این است که بخش بیشتری از صحنه داخل فوکوس قرار دارد.

و همچنین حال عمق میدان کم (که با استفاده از دیافراگم بازتر (f-number کوچک) به دست می‌آید) موجب می‌شود که فقط سوژه داخل فوکوس باشد و پس زمینه عکس نرم و غیر واضح دیده شود. از این نوع دیافراگم برای عکاسی پرتره و حیات وحش استفاده می‌شود.

اموزش عکاسی با دوربینآشنایی با ایزو

یکی از معیار های حساسیت حسگر دوربین به نور ایزو است. این کلمه از عکاسی آنالوگ نشات گرفته است که فیلم‌ها حساسیت‌های مختلفی داشتند و هرکدام از آن‌ها تحت شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در حال حاضر همین دلیل در عکاسی دیجیتال نیز صدق می‌کند. حساسیت ایزو دوربین به صورت عددی از ایزو ۱۰۰ (حساسیت کم) تا ایزو ۶۴۰۰ و بیشتر (حساسیت زیاد) اندازه‌گیری می‌شود و مقدار نوری که حسگر نیاز دارد را کنترل می‌کند.

این مقاله را بخوانید
دوربین نیکون D3400

و اگر در شرایطی که حساسیت حسگر روی مقدار کمی قرار داشته باشد، به نور بیشتری برای رسیدن به نوردهی مناسب نیاز دارید.

جبران نوردهی

اگر می خواهید کنترل بیشتری بر نوردهی خود داشته باشید اما هنوز مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، باید بدانید که جبران نوردهی دستی یکی از اصول اولیه تمرین عکاسی دوربین نیکون است که برای شما مناسب است. جبران نوردهی یکی از ساده ترین راه ها برای کنترل رقابت است و درک آن دشوار نیست. با این حال، جبران نوردهی در کلاس های عکاسی نیکون باعث پیشرفت شغلی شما به عنوان یک عکاس حرفه ای می شود.

نکته:  هنگانی که برای نخستین بار قصد دارید دوربین خود را از حالت Auto خارج کنید، بهتر است از حالت‌های اولویت شاتر و اولویت دیافراگم به جای حالت Manual استفاده کنید.