آموزش کار با سافت باکس

سافت باکس چیست ؟

سافت باکس (Softbox) یک ابزار اصلاح کننده نور حصار مانند است که منبع نور را از هر طرفی احاطه می کند و نور را به بیرون پخش می کند.

سافت باکس، نور را به صورت نرم و ملایم منتشر می کند. اگر به درستی از آن استفاده شود، سایه های خشن و تیز را کاهش می دهد.امروز ما می خواهیم در این مطالب آموزش کار با سافت باکس را به شما رائه دهیم.

سافت باکس چطور کار می کند؟

سافت باکس، نور یک لامپ یا یک منبع نور را به یک محفظه بسته (مانند جعبه) محدود می کند و پس از عبور از حداقل یک لایه ماده آن را منتشر می کند. نور بعد از عبور کردن از یک پارچه نیمه شفاف بسیار نرم و ملایم به بیرون پخش می شود.

کارایی سافت باکس

اغلب به طور معمول از سافت باکس به دو روش می توان استفاده کرد: ۱- به عنوان منبع نور اصلی ۲- به عنوان یک نور ثانویه و کمکی برای پایین اوردن کنتراست.

هر چند هر نوع منبع نوری قابلیت این را دارد که به عنوان منبع نور اصلی یا منبع نور کمکی استفاده کرد، اگر از نور تند و خشن به عنوان نور کمکی استفاده کنیم، به نتیجه های بهتری نمی رسیم. از سوی دیگر، سافت باکس ها جهت استفاده به عنوان نور ثانویه و کمکی عالی هستند، زیرا آنها سایه های خشن و تیز را در عکس های شما حذف می کنند.

در تصویر زیر، ما تابش نور مستقیم فلاش (نور تند و خشن) و استفاده از یک سافت باکس به عنوان نور کمکی در زیر نور آفتاب را با هم مقایسه کرده ایم. در هر دو عکسی که با استفاده از نور کمکی فلاش و سافت باکس فلاش گرفته شده است، فلاش را بالای دوربین عکاسی قرار داده ایم، به همان صورت که در عکاسی از رویدادها دوربین را با دست نگه می داریم و عکس می گیریم.

این مقاله را بخوانید
عکاسی مفهومی در خانه

خورشید تقریبا به طور مستقیم از بالای سر سوژه تابیده است، که یکی از بدترین شرایط ممکن برای تابش نور طبیعی است. تابش مستقیم نور فلاش، یک سایه غیر جذاب و نه چندان خوشایند را زیر چانه شخص خلق کرده است و عکس ضعیفی به دست آمده است.

به این نیز دقت کنید که هنگامی که از سافت باکس به عنوان یک نور کمکی طبیعی استفاده می کنیم، نورهای تند و تیز در تصویر کم می شود و همینطور چین و چروک های اطراف چشم سوژه را هم می پوشاند (چین و چروک های اطراف چشم معمولا در نورهای درخشان فضای باز در طراف چشم فرد به وجود می آیند).

آموزش کار با سافت باکس

انواع مختلف سافت باکس

سافت باکس هایی که در حال حاضر وجود دارد از مواد سبک ساخته شده اند و به راحتی می توان ان ها را حمل کرد.

سافت باکس ها در سایزها و اشکال مختلفی به بازار ارائه می شوند. شکل یک سافت باکس امکان داد  مستطیلی، هشت ضلعی و یا مربع باشد.

چرا عکاسان از سافت باکس استفاده می کنند؟

بیشتر عکاسان حرفه ای از سافت باکس ها استفاده می کنند. اما چرا؟

پاسخ این سوال سازگاری ان است . برای تامین نور نرم در سبک های مختلف عکاسی، هیچ چیزی مانند سافت باکس نیست. حتی هنگامی هم که از سافت باکس ها به عنوان منبع نور اصلی استفاده نمی شود، آنها نقش مهمی در عکاسی دارند، مثلا از آنها برای استفاده به عنوان نور کمکی، و روشنایی حاشیه های تصاویر استفاده می شود. تصور دنیای عکاسی بدون آنها دشوار است.

این مقاله را بخوانید
سایه‌ها در عکاسی

چه زمانی بهتر است از سافت باکس عکاسی استفاده کنیم؟

هر وقتی که بتوان با استفاده از نور نرم (نسبت به نور خشن و تیز) یک عکس بهتر گرفت، می توان از سافت باکس استفاده کرد. مثالهای بسیار زیادی برای این مورد هست، مثال هایی مانند عکس پرتره، عکس های مراسم عروسی، عکاسی از محصول و تقریبا هر موقعیت عکاسی دیگری که سوژه های انسانی در آن هست.