اهمیت سایه در پرتره

سایه‌ها در عکاسی

در این مقاله ازنمایندگی نیکون قصد داریم درباره ی سایه‌ها در عکاسی بررسی خواهیم کرد. که اما گاهی اوقات اهمیت سایه در عکاسی از نور و بخش‌های روشن ( هایلایت‌ها ) بسیار بیشتر می‌شود. از آنجایی که بدون یانگ هیچ ینی وجود ندارد ( ین و یانگ مفهومی است در نگرش چینیان باستان به نظام جهان. ین و یانگ شکل ساده شده‌ای از مفهوم یگانگی متضادها است. )، در عکاسی نیز هیچ نوری بدون سایه اهمیتی ندارد.

فصل‌ها و ساعات مناسب

عکاسی در پاییزدر نخستین روز های پائیز و هرچقدر که به انقلاب زمستانی نزدیک‌تر می‌شویم، خورشید در پائین‌ترین حد خودش خواهد بود و بهترین زمان برای عکاسی از سایه‌ها خواهد بود. البته به جز فصل، زمان روز هم نقش مهمی در وضعیت سایه‌ها خواهد داشت. یکی از علت هایی که خیلی از عکاس‌ها اوایل صبح و اواخر روز را برای عکاسی انتخاب می‌کنند، به غیر ساعت طلایی، زاویه پائین نور و سایه‌های دراماتیکی است که ایجاد می‌کند. سایه‌ها را می‌توان در هر زمان دیگری هم پیدا کرد اما اندازه و مشخصات سایه بسته به زمان روز و سال متفاوت خواهد بود.

اهمیت سایه در پرتره

البته این موضوع فقط در مورد نور طبیعی صدق می‌کند ولی می‌توانید منابع نور مصنوعی را برخلاف نور خورشید کنترل کرد. شما می‌توانید شدت، رنگ، جهت و حتی با کمک شکل‌دهنده‌ها کیفیت نور را هم تغییر دهید. در مورد سایه‌ها هم به یاد داشته باشید که نرم/سخت بودن سایه به صورت مستقیم به ابعاد منبع نور نسبت به ابعاد سوژه بستگی دارد.

برای مثال سافت باکس سایه‌های نرمی تولید می‌کند زیرا اندازه‌ی نور را نسبت به سوژه بزرگ‌تر می‌کند. همچنین با نزدیک کردن منبع نور به سوژه هم می‌توانید سایه‌های نرم‌تری تولید کنید.

این مقاله را بخوانید
ارتعاش در تصویر چیست ؟

شکل و فرم

شیوه ی تشکیل نور و سایه به ما اطلاعاتی در مورد شکل سوژه می‌دهد. عکاسی یک روش دو بعدی برای ثبت دنیای سه بعدی است و ما می‌توانیم با کمک نور و سایه به اشیاء مختلف عمق، ابعاد و فرم بدهیم. در صورتی که منبع نور در کنار دوربین قرار گرفته باشد و از یک تخم مرغ عکاسی کنید، به جز یک بیضی دو بعدی، هیچ نشانه دیگری از تخم مرغ نمی‌بینید.

اما اگر نور را به شکلی حرکت دهید که با دوربین زاویه ۴۵ درجه داشته باشد می‌توانید شکل واقعی تخم مرغ را مشاهده کنید. اگر هم نور را به زاویه ۹۰ درجه منتقل کنید، باز هم به شکل بهتری می‌توانید تخم مرغ را ببینید.همچنین با توجه به سوژه، جهت نور و قسمت‌هایی از آن که در سایه قرار دارند به ما کمک می‌کنند سوژه را بهتر تفسیر کنیم.

نقش سایه ها در ترکیب بندی تصاویر

سایه ها می توانند بر یک نقطه خاص از تصویر تاکید کنند. آنها می توانند برخی ویژگی ها را به صورتی آشکار تر نمایش دهند و یا برعکس، آنها را در تصویر پنهان سازند. با بهره گیری از سایه ها می توان جذابیت، حس رمزآلود یا حالتی نمایشی به تصویر افزود. سایه ها می توانند باعث تاکید بر نواحی روشن تصویر شوند و توجه را به مناطق پرنور (Highlight) جلب کنند. با کمک سایه ها می توان جزئیات ظریف را برجسته تر نمایش داد.

اهمیت سایه در پرتره

می توانید سایه ها را همانند سایر عناصر مورد استفاده در ترکیب بندی (Composition)، بکار برید و از آنها به عنوان خطوط هدایت کننده، ایجاد الگوها (Pattern)، یا برای ایجاد تعادل بین فضاهای منفی و مثبت تصویر استفاده کنید.
یکی از تمرین هایی که اغلب برای ارتقای عکاسی لازم است، تلاش برای ایجاد تعادل (Balance) بین نور و تاریکی در تصاویر می باشد. هر چه بر این توانایی بیشتر مسلط باشید، عکس های قوی تری از لحاظ بصری ثبت خواهید کرد.

این مقاله را بخوانید
لنز‌ها برای عکاسی ورزشی

سایه به عنوان سوژه اصلی

تمام عکس‌ها مجهز به نواحی مختلفی متشکل از سایه و نور ( Shadow و Highlight ) هستند. یک عکاس خوب به شیوه ای کار هر دو در جهت تقویت تصویر خود توجه خواهد کرد. با این وجود، برخی مواقع، به جای اینکه سایه‌ها جزءی نه چندان مهم از عکس شما باشند، ممکن است بخواهید از آنها به عنوان سوژه اصلی در تصویر خود استفاده کنید.برای اینکار شما به دوربین نیکون d5600  نیاز دارید.