عکاسی مفهومی در خانه

عکاسی مفهومی در خانه

ممکن است شما هم این روزها مثل اغلب مردم نمی‌توانید از خانه خارج شوید. اما نگران نباشید زیرا می‌توانید از این فرصت به عنوان یک فرصت استفاده کنید و چند ایده ی عکاسی مفهومی در خانه را امتحان کنید. این ایده‌ها خیلی ساده هستند و می‌توانید آن‌ها را به سادگی براساس تجهیزاتی که دارید و یا نتایجی که مدنظرتان هست تغییر دهید.در ادامه با نمایندگی نیکون همراه باشید.

چند نمونه‌ی الهام بخش

همانطور که گفته شد، عکاسی مفهومی تماما در مورد ایده، نماد و تم است. این سبک عکاسی بهترین روش برای بیان خود و بهره بردن از آزادی خلاقانه است.اما چطور می‌توان به ایده‌ی عکاسی مفهومی رسید؟

برای عکس‌های مفهومی خوب شما اول از همه به یک ایده‌ی اصیل نیاز دارید. سپس باید نتیجه ی انها به دست آمده را به شکلی ادیت کنید که بتواند تخیلات شما را منعکس کند.  قبل از برنامه‌ ریزی برای عکاسی مفهومی، می‌توانید نگاهی به این نمونه‌ها بیاندازید:

تعامل پس زمینه با سوژه

اغلب از پس زمینه برای تکمیل کردن سوژه و یا برجسته‌تر نشان دادن آن استفاده می‌شود. شما می‌توانید از پس زمینه‌های متداول مثل دیوار برای زندگی بخشیدن به ایده‌ی خود استفاده کنید. برای مثال یک دیوار که روی آن گرافیتی کار شده است باعث خواهد شد به نظر برسد که سوژه‌ی شما بال دارد. در منطقه‌ی فعالیت خود به دنبال هنرهای خیابانی جذاب بگردید. این چالش باعث بهبود عکس‌های خیابانی و مفهومی شما خواهد شد.

استفاده از اشیاء روزمره برای نمادین‌سازی طبیعت

عکاسی مفهومی

اکثر ما در مکان‌هایی زندگی می‌کنیم که به نوعی نشانه‌هایی از طبیعت داخل آن وجود دارد. برای مثال می‌توانید از منزل خارج شوید و در پارک نزدیک منزل خودتان عکاسی کنید. اما اگر نیاز باشد طبیعت را در فضاهای داخلی بازسازی کنید چطور؟ برای مثال در عکس بالا، عکاس از یک پس زمینه بنفش ساده، پوسته‌ی تخم مرغ و شوید استفاده کرده است. این عکس می‌تواند نماد یک درخت در حال رشد، پیدا کردن زندگی در مکان‌های خالی و… باشد.

این مقاله را بخوانید
ابزار ضروری برای عکاسی در سفر

مکعب روبیک

مکعب روبیک یکی از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌هایی است که ما را به یاد روزهای گذشته می‌اندازد. به همین خاطر است که اکثر مردم هنوز هم یک مکعب روبیک در خانه نگه می‌دارند. در صورتی هم که مکعب روبیک ندارید می‌توانید آن را از مغازه تهیه کنید. این نوع عکاسی برای عکاس‌ها چالش برانگیز است و همچنین توانایی دوربین در ثبت رنگ‌های خارق‌العاده را نیز به نمایش می‌گذارد. مکعب روبیک خطوط واضحی هم دارد و مظهر خطوط راهنما است.

تار عنکبوت

در بین ایده‌های جذاب عکاسی در منزل این متد به مهارت بیشتری نیاز دارد. شما حتی در صورتی که منزل خودتان را خیلی تمیز و مرتب هم نگه‌داری کنید، باز هم می‌توانید در برخی نقاط تار عنکبوت پیدا کنید. بزرگترین چالش این کار این است که شما باید از یک جسم تقریبا نامرئی عکاسی کنید. پیدا کردن جسمی که از هرطرف یکسان دیده شود کار خیلی سختی است بنابراین باید تلاش کنید بهترین تار عنکبوت ممکن را پیدا کنید.

عکاسی داخل آب برای خلق افکت‌های دراماتیک

عکس‌هایی که داخل آب و یا زیر آب گرفته می‌شوند خیلی احساسی و دراماتیک هستند. به همین دلیل آب یک سوژه‌ی فوق‌العاده برای عکاسی پرتره مفهومی است. بعضی از کارهای متفاوتی که می‌توانید با آب انجام دهید به شرح زیر است:

  • گرفتن عکس‌های سورئال در روزهای ابری
  • عکاسی در ساحل در طول ساعت طلائی
  • امتحان کردن عکاسی زیر آب

در شرایطی که نزدیک محل زندگی شما دریا وجود ندارد، داخل وان حمام و یا در کنار جریان‌های آب عکاسی کنید. نکته جالب در مورد وان حمام این است که شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌های مصنوعی، رنگ آب را تغییر دهید. البته باید مراقب باشید که پوست مدل لکه نگیرد.

این مقاله را بخوانید
عکاسی کرلیان چیست؟