سر سه پایه

سر سه پایه دوربین نیکون می تواند تغییرات فوق العاده ای را در کیفیت تصاویر در مکان های مختف به وجود آورد. به علاوه باعث می شود شما هنگام تصویر برداری از سوژه ،احساس امنیت کامل کنید.علاوه بر آن از تار افتادن و لرزیدن عکس ها جلوگیری می کند. با استفاده از سر سه پایه نیکون، به راحتی می توانید در مکان های کم نور ،عکس هایی حرفه ای خلق کنید.

 

سر سه پایه

ویژگی سه پایه

   سه پایه دوربین نیکون باعث می شود تا دوربین در جای دقیق خود قرار گیرد. فاصله کانونی، قاعده ای کلی است که در هنگام استفاده از لنز ۱۰۰میلی متری ،سرعت اکسپوژد در آن ، باید سریع تر از ۱۰۰ ثانیه باشد. در صورت عدم چنین عملکردی ،عکس ها کدر خواهند شد و نمی توان از تاری آن ها جلوگیری کرد. توجه داشته باشید که هرچه زوم دوربین بیشتر شود احتمال لرزش آن نیز زیادتر می شود؛ بنابراین  شما می توانید با استفاده از این قانون، از لرزش آن جلوگیری کنید. کاربرد سه پایه بیشتر زمانی است که شما چهار ویژگی یعنی؛ ثابت نگه داشتن دوربین، شفافیت لنز، رزولوشن یا کیفیت دوربین و فاصله سوژه را در اختیار داشته باشید. بنابراین می توان نتیجه گرفت در صورتی که به دنبال کیفیت و تصاویر و ویدیو ها هستید، بهتر است از سرسه پایه استفاده کنید. سر سه پایه این قابلیت را به شما می دهد که سرعت شاتر را دو برابر کنید. اما درنظر داشته باشید که قابلیت سه پایه در هنگام عکس برداری و فیلم برداری از سوژه متحرک ، کاربرد بالایی ندارد.

تکنیک های خاص سر سه پایه

سر سه پایه باعث می شود  تا به راحتی بتوانید چندین عکس با زاویه های مختلف بگیرید و یا یک عکس پانوراما به ثبت برسانید .همین طور توانایی تولید انیمیشن با عکس های پی در پی را برای شما فراهم می کند. با استفاده از سر سه پایه ، دقت کار افزایش یافته و هر زمان که بخواهید می توانید دوربین را در یک جای ثابت مستقر کرده و به راحتی عکس ها و فیلم های هنری خلق کنید.

انتخاب سه پایه

هرچند که سه پایه عملکردی پیچیده ندارد ،اما انتخاب آن بستگی به نوع عکاسی شما دارد.بسته به کار و هدف شما در عکاسی و فیلم برداری ، می توانید گزینه مناسب را در انتخاب سه پایه داشته باشید.

استحکام سه پایه

ویژگی های مهم تاثیر گذار بر مقاومت و استحکام  سه پایه عبارتند از: تعداد و ضخامت پایه ها، جنس سه پایه و طول پایه ها. بنابراین ، با توجه به این ویژگی ها، می توانید به راحتی سه پایه مورد نظر خود را بررسی و انتخاب کنید. به علاوه، برای امتحان کردن آن نیز می توانید به طور آزمایشی، چند عکس گرفته و یا به منظور تست استحکام آن ، یک شی سنگین وزن را روی آن قرار دهید. یک سه پایه باید به سادگی قابل حمل و استفاده باشد تا در مواقع اضطراری بتوان با سرعت بالا از آن استفاده کرد. بنابراین مکانیزمی در سه پایه وجود دارد که از طریق آن می توان سه پایه را بلند و کوتاه کرد. نگران نباشید چرا که این عمل به سادگی انجام می شود و وقت زیادی از شما نمی گیرد.

سر سه پايه

بخش های سر سه پایه

    نکته بسیار مهم این است که هرچه  پایه های سه پایه بیشتر باشد، ثبات آن کاهش می یابد چرا که افزایش پایه ها،باعث کشیده شدن آن به سمت مرکز می شود. سه پایه، دارای یک ویژگی مثبت بوده آن هم این که می توانید به راحتی آن را جمع و جور و در کیف خود جای دهید. اما در صورتی که دارای پایه های بیشتری باشد ، طبیعتا کار سخت تر خواهد شد و شما مجبور هستید تا زمان طولانی تری را به منظور جمع کردن دوربین صرف کنید. این نکته قابل ذکر است، در صورتی که  سه پایه دارای  بخش های بیشتری باشد ،ثبات آن در نگهداری دوربین  کاهش می یابد.

افراد قد بلند  برای استفاده از سه پایه کوتاه ، مجبور هستند کمی خم شوند و اگر بخواهند پایه را کمی بلند تر کنند، احتمال زیادی وجود دارد که ثبات آن کاهش پیدا کند و دوربین نیز بلرزد، بنابراین ، نتیجه می گیرم  که در این افراد ،هرچه ارتفاع سه پایه بلندتر باشد ثبات آن کمتر می شود.

 ویژگی سرهای سه پایه

سه پایه دوربین از دو قسمت سر توپی و پایه سه قسمتی تشکیل شده است.سرهای  PAN-TILT ، کارایی بالایی دارد. شما می توانید با قرار دادن دوربین بر روی آن ،آن را به سمت چپ ، راست و بالا و پایین حرکت داده و تصاویر و ویدیوهایی با زاویه های مختلف به ثبت برسانید.همچنین سرهای دیگری نیز وجود دارد به نام سر های توپی که مانند سرPAN-TILT ، می توانید دوربین را به هرجهت حرکت داده یا حتی می توانید آن را قفل کنید.البته ممکن است که در حالت قفل ،دوربین تکان خورده و از تنظیم خارج شود یا حتی ممکن است به خاطر ثابت ماندن و همین طور حالت قفل مداوم ، سه پایه قابلیت چرخش را از دست بدهد.دقت کنید که سر سه پایه زیر فشار سنگین تکان می خورد یا خیر.

استقامت سه پایه

استقامت دوربین را در هنگام تحمل وزن در نظر بگیرید. عدم لرزش و ثابت ماندن آن، ِویژگی بسیار مهمی بوده و بر اساس استقامت سه پایه و وزن قابل تحمل بر روی آن ،سنجیده می شود. سعی کنید از دوربینی با وزن مناسب استفاده کنید تا توانایی عکس برداری با کیفیت بالا فراهم شود. بنابراین هرچه عدد کسری استقامت بزرگتر باشد،کل وزن سه پایه و دوربین سبک تر خواهد بود. ویژگی سه پایه در هنگام استفاده ازآن روی سطوح ناهموار نیز مهم است. بنابراین  ،نتیجه می گیریم که سه پایه ای برای دوربین  شما مناسب است که بتوانید با سرعت بالا بدون قفل کردن و یا ضامن،دوربین را برروی آن قرار دهید.

سر سه پایه

حلقه سه پایه

  حلقه یا طوق به جای اتصال به بدنه دوربین؛ به حلقه لنز متصل می شود. در این صورت حلقه، نزدیک به نقطه ثقل دوربین و خود لنز قرار دارد. علاوه بر این، هرچه سه پایه کمتر بچرخد، می تواند وزن بیشتری را تحمل کند. برخی از  لنزها، خود دارای حلقه اتصال هستند که  همین امر موجب سهولت  کار شما می شود و اگر لنز فاقد حلقه باشد، می توانید جهت امنیت بیشتر،برای آن یک حلقه تهیه کنید.

عکس های واضح

  شما می توانید جهت افزایش ثبات سه پایه ،کیف دوربین خود را بر روی ستون میانی آن آویزان کنید زیرا سه پایه میانی بیشتر ازسه پایه های دیگر می لرزد. همچنین در جهت کاهش وزن آن  موثر است. سه پایه را تا ارتفاعی بالا ببرید که برای عکس برداری نیاز دارید. تا جایی که ممکن است سه پایه را در بهترین حالت جهت جلوگیری از لرزش قرار دهید. بهترین مکان  برای عمل کردن سه پایه، قرار دادن آن بر روی سطحی محکم مانند صخره یا سطحی سیمانی است. جهت جلوگیری از تکان خوردن آن، بهتر است آن را برروی خاک یا شن قرار ندهید و به جای قراردادن آن بر روی فرش، از سطح کاشی استفاده کنید. در صورت استفاده آن بر روی چمن نیز ، فراموش نکنید که حتما ته پایه ها میخچه نصب کنید.

سه پایه رومیزی

این مدل سه پایه ها، سبک و به راحتی قابل حمل بوده و حتی برخی از آن ها در جیب جا می شوند که معمولا بیشتر برای دوربین های کامپکت مصرف می شوند. این مدل سه پایه ها از تنوع زیادی برخوردار هستند. نکته مهم این است که این نوع سه پایه ها به راحتی می توانند به چپ، راست یا بالا و پایین بچرخند؛ اما نمی توان آن ها را از نظر ارتفاع کوچک یا بزرگ کرد.به علاوه سه پایه های رومیزی به شما  توانایی عکس برداری از پرسپکتیوهای مختلفی را می دهد.

طراحی و ساخت

  از رایج ترین مواد به کار رفته در سه پایه ها، آلومینیوم و کربن فایبر است. البته قابل ذکر است که سه پایه ساخته شده از آلومینیوم نسبت به سایر سه پایه ها قیمتی ارزان تر دارد و وزن آن ها بالا تر است. کربن فایبر از بهترین مواد به منظور کاهش ارتعاشات به شمار می رود.

لینک های مرتبط : نیکوننمایندگی نیکون | فروشگاه نیکون | شرکت نیکون | دوربين ديجيتال نيکون Coolpix B500 | دوربين ديجيتال نيکون Coolpix B500 | دوربین دیجیتال نیکون مدل D5300 | فروشگاه نیکون | دوربين ديجيتال نيکون مدل D750 | دوربين ديجيتال نيکون D610 | دوربین دیجیتال نیکون مدل D5600 | دوربين ديجيتال نيکون D810 | دوربین دیجیتال نیکون مدل D7200 Body | دوربین نیکون D7200 Body | دوربین دیجیتال نیکون کولپیکس اس ۳۰ | دوربين ديجيتال نيکون مدل D500 | دوربین نیکون D5300 لنز ۱۸-۵۵ | دوربین دیجیتال نیکون مدل W100 | دوربين ديجيتال نيکون مدل COOLPIX A300 | کارت حافظه دوربین نیکون | لنز نیکون | سر سه پایه | لنز نیکون مدل AF-S NIKKOR 58MM F/1.4Gنمایندگی کاننفروشگاه کاننتعمیرات کاننتعمیرات دوربین کانن