کیاروسکورو یا سایه روشن

کیاروسکورو یا سایه روشن

اصطلاح سایه روشن یا کیاروسکورو (Chiaroscuro) در هنرهای تجسمی به معنای استفاده از کنتراست زیاد و ایجاد تضاد شدید بین نواحی تاریک و روشن تصویر است که به همین تاثیر بر شیوه ی ترکیب بندی و ایجاد حجم سازی در آن انجام می پذیرد.با نمایندگی نیکون همراه باشید تا اطلاعات بیشتریر درباره ی کیاروسکورو یا سایه روشن بدست اورید.

روش های نورپردازی سایه روشن

نورپردازی سایه روشن (کیاروسکورو) در واقع یک نوع نورپردازی با کنتراست بالا (High Contrast Lighting) است. در شیوه سایه روشن اغلب با بهرگیری از یک یا چند منبع نور محدود و یا با کمک نور طبیعی، صحنه عکاسی طوری نورپردازی می شود که سایه های شدیدی ایجاد گردد. معمولا در یک پسزمینه تاریک با یک منبع نور، سوژه یا بخش هایی از آن را روشن می کنند تا کنتراست زیادی بین مناطق روشن و تاریک ایجاد شود.

کیاروسکورو یا سایه روشن
در عکاسی سایه روشن به ویژه برای عکاسی پرتره در حالت عادی از محیط استودیویی و نورهای مصنوعی استفاده می شود اگر چه با کمک نور طبیعی مثل نور پنجره (Window light) نیز می توان به چنین عکس هایی دست یافت.

در عکاسی اغلب برای نورپردازی از تعدادی منبع نور استفاده می شود، اما در روش سایه روشن ترجیح بر این است که از یک منبع نور استفاده شود. مثل یک فلاش اکسترنال (اسپیدلایت) یا یک منبع قوی نور طبیعی مثل نوری که از یک پنجره می تابد.

هنگامی که از نور طبیعی برای روشن کردن سوژه استفاده می شود، بهتر است عکاسی در اتاقی انجام پذیرد که تنها منبع نور آن، پنجره است. در این موارد سوژه در یک طرف پنجره قرار داده می شود. اگر مختصری مقدار نوردهی را کم کنید (Underexposing) و یا قسمتی از پنجره را با پرده بپوشانید می توانید حالت نمایشی (دراماتیک) بیشتری به تصویر ببخشید.

این مقاله را بخوانید
رنگ‌های مکمل در عکاسی

سایه روشن در تصاویر رنگی یا سیاه و سفید

روش سایه روشن هم برای عکس های رنگی و هم تک رنگ (Monochrome) بکار می رود. با این وجود با بکار بردن کنتراست بالا در تصاویر تک رنگ (مونوکروم) نتایج بهتری حاصل می شود و ویژگی های نمایشی بیشتری ایجاد می گردد. به همین علت بسیاری از عکاسان تمایل دارند که تکنیک سایه روشن را بیشتر در عکاسی سیاه و سفید بکار گیرند.

در عکس های رنگی نیز با کنترل نواحی تیره و روشن و ایجاد کنتراست زیاد می توانید به تصاویر سایه روشن بسیار چشمگیری دست یابید. در این نوع عکاسی، رنگ های تیره می توانند به تصاویر، غنا و جذابیت بدهد.

کیاروسکورو یا سایه روشن جنبه های نمایشی

روش عکاسی سایه روشن این قابلیت را به شما می دهد تا به گونه ای جدی نورپردازی و اثرات نور و سایه بر فضای تصویر را مطالعه کنید و به طوری که عملی آموزش ببینید.
در تصاویر سایه روشن می توان حس سه بعدی بودن را تقویت کرد و در آن جنبه هایی از کهن الگوهای تاریکی و نور را که در طول تاریخ، انسان ها را مجذوب نموده است، در ذهن بینندگان تداعی نمود و از این طریق معانی وابسته به آنها را همچون مفاهیم متضاد یا متقابلی مانند خیر و شر، آسمان و زمین یا پنهان و آشکار را به شکلی در این تصاویر به مخاطبان انتقال داد.