رنگ‌های مکمل در عکاسی

رنگ‌های مکمل در عکاسی چه رنگ‌هایی هستند؟ هارمونی رنگ‌ها چه تاثیری روی عکس های ما دارند؟ تفاوت رنگ‌های افزودنی و کاهشی چیست؟ در شرایطی که این موضوعات برای شما هم مثل ما سوال است با ما همراه باشید. امروز با نگاهی به چرخ رنگ و دیگر علوم پشت سر تئوری رنگ خواهیم داشت که باعث برجسته شدن عکس شما خواهند شد.

در مورد تکنیک ‌های عکاسی همه‌ی ما دوست داریم به سراغ سوالات غیرعلمی و بیشتر عملی برویم. از چه لنزی باید استفاده کنیم؟ چگونه مثلث نوردهی را متعادل کنیم؟ نسبت ابعاد چیست؟

همه ی این سوالات عملی با پاسخ‌های عملی هم همراه هستند. ولی پیدا کردن این جواب‌ها حتما به این معنی نیست که می‌توانید به عکس‌های خوبی برسید. بعضی مواقع بهتر است از کار دست بکشیم و از ابزاری که همه در اختیار داریم یعنی چشم‌های خودمان استفاده کنیم و روش کار با رنگ های مکمل در عکاسی را یاد بگیریم.

رنگ‌های مکمل در عکاسیتئوری رنگ

ما بلافاصله متوجه خواهیم شد که استفاده از یک رنگ یا تم رنگی جواب می‌دهد یا نمی‌دهد. چالش ما در اینجا این است که یاد بگیریم چه چیزی موجب رفتار رنگ به این صورت خواهد شد. در اینجا باید از بهترین دوست خودتان یعنی تئوری رنگ استفاده کنید.

در اینجا ما مبانی تئوری رنگ را پوشش خواهیم داد و روی یکی از ترکیب‌های رنگی قدرتمندی که خیلی از عکاس‌ها با آن آشنا نیستند یعنی رنگ‌های مکمل تمرکز خواهیم کرد. ما متوجه خواهیم شد که رنگ‌های مکمل دقیقا یعنی چه، چگونه می‌توان آن‌ها را پیدا کرد و کی و چطور باید از آن‌ها در تصاویر خودتان استفاده کنید.

این مقاله را بخوانید
عکاسی از ساحل

آشنایی با رنگ‌ها

ممکن است شما هم تابه حال دیده باشید دو نفر در مورد رنگ‌ها و اینکه رنگ سفید نبود رنگ است یا ترکیب رنگ‌ها با هم بحث کنند. خب هر دو نفر درست فکر می‌کنند و یا هر دوی آن‌ها اشتباه فکر می‌کنند.

این موضوع کاملا به این بستگی دارد که آن‌ها به کدام مدل رنگی اشاره می‌کنند. هنگمی که رنگ‌ها برای ساخت رنگ‌های دیگر مخلوط می‌شوند این کار به دو روش مختلف انجام خواهد شد

با استفاده از رنگدانه یا با استفاده از نور. در یک مورد شما نور را اضافه می‌کنید و در یک حالت دیگر نور را حذف می‌کنید. رنگ‌های افزودنی و کاهشی نیز به همین روش ایجاد شده‌اند.

چرخ رنگ

رنگ احتمالا بصری ‌ترین مفهوم موجود است و به همین دلیل است که در طول زمان روش‌های مختلفی برای نشان دادن روابط رنگ‌ها ایجاد شده است. یکی از روش ‌هایی که در ذهن خیلی از افراد وجود دارد چرخ رنگ است و از آنجایی که این چرخ ابزار خیلی خوبی برای پیدا کردن رنگ‌های مکمل است، ما نیز امروز به ان اشاره کردیم

رنگ‌های مکمل در عکاسیرنگ‌های افزودنی

وقتی که یک نفر به شما می‌گوید که رنگ سفید، ترکیب رنگ‌های مختلف است منظور او رنگ‌های افزودنی است. شما این رنگ‌ها را داخل صفحه‌ی تلویزیون، کامپیوتر و گوشی موبایل مشاهده می‌کنید. مدل رنگی RGB یک مدل رنگ افزودنی است. در شرایطی که با فتوشاپ آشنایی داشته باشید ممکن است این مدل رنگی را هم ‌بشناسید. در این مدل سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی هستند.

رنگ‌های کاهشی

در مدل رنگ‌های کاهشی ترکیب همه ی رنگ‌ها به رنگ مشکی باعث خواهد شد. این مدل را احتمالا در کلاس هنر مدرسه و با ترکیب رنگ‌های انگشتی یاد گرفته ‌اید. رنگ‌های کاهشی فیزیکی هستند و از رنگ‌های پایه‌ی آبی، قرمز و زرد تشکیل شده‌اند. البته برای چاپ این سه گانه کمی متفاوت ‌تر است و رنگ‌های آن عبارتند از فیروزه‌ای، ارغوانی و زرد.

این مقاله را بخوانید
نحوه مراقبت از دوربین عکاسی

خیلی از پرینترهای از الگوهای نقطه‌ای مثل تصویر زیر برای مخلوط کردن رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند. به لطف علم جذاب رنگ شناسی این ترکیب‌ها باعث خواهند شد چشم شما یک الگو را به شکل یک رنگ خاص ببیند. مدل رنگی کاهشی CMY است.