استفاده فیلترها برای بهبود کیفیت عکاسی از منظره

استفاده فیلترها برای بهبود کیفیت عکاسی از منظره

استفاده فیلترها برای بهبود کیفیت عکاسی از منظره ؟ یکی از رازهای عکاسی طبیعت این است که میتوان عناصر مختلف را در یک صحنه ثبت کرد. درست است که شما همچنین می توانید از روش های دشوار برای عکاسی خود استفاده کنید اما در حالت عادی یک عکس منظره هنگامی که شما می گیرید دوربین در روند نصب اولیه قرار دارد، تفسیر علامت دقیق از چیزی با چشم و یا با دوربین منظره‌یاب که شما می توانید ببینید, فراهم نمی کند. حتی زمانی که یک عکس پردازش و ویرایش می شود قطعا دقیق تر از چیزی است که چشم می بیند.نیست.

تنظیمات نوردهی

تنظیمات نوردهی در زمان ثبت یک عکس بسیار مهم هستند. زیرا جلوه خاصی را برای ویرایش عکس ارائه می‌دهند. استفاده از فیلترهایی مثل پلاریزه‌ها، بدون رنگ‌ها و فیلترهای تدریجی به ثبت عکس‌ها و صحنه‌های متنوع کمک زیادی می‌کند. این فیلتر‌ها به شما این امکان را می‌دهند که تنظیمات جدیدی را بسازید و عکس‌های زنده بهتری را ثبت کنید. در این مقاله از نمایندگی نیکون راه استفاده فیلترها برای بهبود کیفیت عکاسی از طبیعت را بخوانید.

استفاده از فیلتر پلاریزه برای عکاسی از زیر آب

اغلب هنگام عکاسی از یک جریان آب یا یک دریاچه، نور ممکن است تا چندین درجه از سطح آب منعکس شود، به همین علت دیدن هر چیزی که زیر آب است غیرممکن می‌شود. با این حال، ممکن است بعضی چیزهایی که زیر آب هستند سوژه‌های مورد علاقه ما برای عکاسی باشند، مثل سنگ‌ها، ماهی‌ها یا سایه‌های درختان که روی سطح آب افتاده است. با استفاده از پلاریزه‌ها و حذف انعکاس نور می‌توان سوژه‌ها را به همان اندازه و یا کمی ضعیف‌تر از آنچه که در زیر آب مشخص هستند ثبت کرد.

این مقاله را بخوانید
شولدر فیلمبرداری چیست؟

استفاده فیلترها برای بهبود کیفیت عکاسی از منظره

در عکس بالا، سمت چپ، هیچ فیلتر پلاریزه‌ای استفاده نشده و انعکاس نور مانع از این می‌شود که بتوانید هرآنچه را که در زیر سطح آب است ببینید. اما در عکس سمت راست که از فیلتر پلاریزه استفاده شده است، با کاهش انعکاس‌های نور این امکان به شما داده می‌شود که بتوانید هرآنچه در زیر آب است را ببینید.

کنترل حرکت آب

با توجه به طبیعت خود, حرکت اب است که معمولا بخش پویا ترین تصویر. شما می توانید حالت های مختلف را به سادگی با تغییر نحوه عکس گرفتن ایجاد کنید. یک نوردهی طولانی تر حرکات کند اب را ثبت می کند در حالی که یک نوردهی کوتاه تر امواج سقوط بیشتری را ثبت می کند.

فیلتر ND

واژه ی ND در فیلترهای عکاسی مخفف Neutral Density است و این فیلترها در عکاسی منظره از پرکاربردترین ابزارهای عکاسی هستند. وظیفه فیلترهای ND کاهش و تعدیل میزان نوری است که از لنز به سنسور دوربین می رسد.

از آنجا که سرعت شاتر تاثیر حرکات را کنترل می کند، با استفاده از فیلترهای ND می توانید با محدود کردن مقدار نوری که به لنز می رسد، هر دو حالت را بازگردانید. پس می توانید سرعت شاتری را به کار ببرید که تاثیر حرکتی که می خواهید را بدهد. ممکن است برای سرعت شاتر سریعتر به فیلتر احتیاجی نداشته باشید، اما اگر در یک روز آفتابی عکاسی می کنید و می خواهید سرعت موج را کمتر کنید به فیلتر ND احتیاج دارید.

استفاده از فیلتر ND سه مرحله ای معمولا برای عکاسی از آبشار و کم کردن حرکت آن مناسب است، اما وقتی از حرکت امواج بر روی اقیانوس عکاسی می کنیم، این فیلتر برای ایجاد تاثیری که نیاز دارید، کافی نیست. در چنین شرایطی فیلتر ۴ یا ۵ مرحله ای مورد نیاز است.

این مقاله را بخوانید
بررسی رنگ در نورهای ثابت و فلاش

معایب استفاده از فیلترها

یکی از معایب استفاده از فیلترها این است که مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا روی لنز نصب شوند و یا از روی لنز جدا شوند. پیشنهاد ما این است که قبل از استفاده از فیلتر برای عکاسی، ابتدا درباره عکسی که می‌خواهید بگیرید خوب فکر کنید تا مطمئن شوید دوربین روی تنظیماتی قرار دارد که دقیقا خروجی مورد نظرتان را به شما می‌دهد.