چگونه به بالاترین کیفیت در عکاسی برسیم؟

چگونه به بالاترین کیفیت در عکاسی برسیم؟

چگونه به بالاترین کیفیت در عکاسی برسیم؟ ضمن اینکه قبل از هر چیز باید گفت هر آنچه در این مقاله نمایندگی نیکون ذکر می‌شود تنها یک راه صحیح برای عکاسی است و نه فقط از راه موجود برای این کاراست ، پس شما می‌توانید هر آنچه در این مطلب می‌خوانید را بر اساس شرایط و تجربه‌ی خود تغییر دهید. مقاله ی پیش رو متنی است با موضوع هر آنچه که باید در مورد کیفیت عکس بدانید ، از تجهیزات عکاسی تا فضای رنگی و نورسنجی صحیح و…می توانید با استفاده از دوربین نیکون d3500 عکس برداری کنید.

برخی مواقع برای پیدا کردن و رسیدن به عکسی زیباتر باید کیفیت را فدا کرد. برای مثال عکاسی با گشودگی دیافراگم معادل f/2.8 موجب ثبت عکسی با پس‌ زمینه‌ ی محو می‌شود. این در حالی ست که برخلاف تصور عموم ، اغلب دیافراگم‌های بسته‌تر از آن بالاترین شارپنس و بهترین خروجی لنز را در اختیار شما قرار می‌دهند. گرچه با بستن دیافراگم محوی پس‌زمینه کم می‌شود!

عکاسی با فلاش

همیشه راه میانبری هم وجود دارد که در کل هم به عکس باکیفیتی برسید و هم عکسی زیبا به ثبت برسانید و این همان هدفی ست که این متن در پی آموزش آن است. یک استثنا نیز وجود دارد که آن‌هم عکاسی با فلاش است. عکاسی با فلاش خود داستانی پیچیده است.

تجهیزات عکاسی و کیفیت عکس

تأثیر تجهیزات روی کیفیت اخر عکس انکارناپذیر است. چون که بعضی دوربین‌های نسبت به برخی دیگر سایز عکس بزرگ‌تری دارند و یا عملکرد بهتری در ایزوی بالاتر به نمایش می‌گذارند. در مورد لنزها هم برخی نسبت به برخی دیگر شارپ تر هستند و تصویر شفاف‌تری ارائه می‌دهند.

این مقاله را بخوانید
کیاروسکورو یا سایه روشن

ولی هدف این مقاله ارائه ی پیشنهادی برای خرید تجهیزات تازه نیست، بلکه هدف در اینجا گرفتن حداکثر خروجی از تجهیزات فعلی شما و یا هر تجهیزاتی برای عکاسی است. به همین خاطر اگر با توصیه‌های ارائه‌شده در این متن نتوانید به حداکثر کیفیت موردنیاز خود برسید، جای تعجب دارد.

درهرحال تنها نکته‌ای که در اینجا بیان خواهم کرد بسیار ساده است : از سه‌پایه استفاده کنید!

درست برای عکاسی در بسیاری از زمان ها، مثل عکاسی خیابانی، عکاسی هوایی و یا عکاسی زیر آب استفاده از سه‌پایه ممکن نیست. ولی اگر قابلیت استفاده از سه‌پایه برای ثبت عکس وجود داشت، حتماً از آن استفاده کنید!

چگونه به بالاترین کیفیت در عکاسی برسیم؟گشودگی دیافراگم و فوکوس

پیش از هر چیزی عدد دیافراگمی که لنز شما برترین عملکرد را در آن دارد بیابید. در اکثر لنزهای موجود در بازار این عدد بین عدد f/4 تا f/8 است. اما برای پیداکردن آن می‌توانید به تست‌ها و نقدهای موجود در اینترنت و سایت ما به لنز خود مراجعه کنید و یا حتی شخصاً آن را مورد آزمایش کنید.

همچنین احتمال دارد این عدد برای لنز شما معادل f/5.6 باشد، ولی آنچه شما برای ثبت عکس موردنظرتان نیاز دارید معادل عدد دیافراگم گشوده‌تری باشد. اگر این‌ گونه ست، زیبایی عکس خود را فدای کیفیت اخر نکنید!

  • قاب خود را ببندید
  • فاصله نزدیک‌ ترین سوژه‌ای که قرار است در تصویر قابل تشخص باشد را بیابید
  • روی سوژه‌ای با فاصله دو برابر نزدیک‌ ترین سوژه فوکوس کنید
  • دیافراگم را روی بهترین درجه برای ثبت شارپ ترین عکس در فاصله مذکور قرار دهید
  • عکس خود را ثبت کنید
این مقاله را بخوانید
تعداد مگاپیکسل بهترین دوربین عکاسی

همان‌ گونه که پیش از این میدانید برای به دست آوردن عدد دیافراگم صحیح لنز مورداستفاده‌ی خود که قطعاً بازترین و بسته‌ ترین میزان نخواهد بود هم می‌توانید ان را خودتان به دست آورید که برای لنزهای پرایم بسیار ساده‌تر از لنزهای زوم خواهد بود، و هم می‌توانید از منابع موجود در اینترنت استفاده کنید.

هیستوگرام دوربین عکاسی

هیستوگرام دوربین در شرایط روشن بودن به شما می‌گوید که آیا تصویر نهایی دارای بخش‌های اور و آندر اکسپوز هست یا خیر.

چگونه به بالاترین کیفیت در عکاسی برسیم؟این روش خالی از اشکال نیست ، به ویژه که فایل JPEG ملاک ترسیم هیستوگرام است که این یعنی استفاده از فیلترها یا حالت‌های رنگی متنوع دوربین که هیچ تأثیری در عکس ثبت‌شده با فرمت RAW ندارند روی ترسیم هیستوگرام تأثیر مستقیم می‌گذارند. پس حواستانن باشد که حالت ثبت تصویر JPEG  را روی استانداردترین و خنثی ترین حالت قرار دهید تا هیستوگرام ترسیم شده بیشترین تشابه را با فایل غیرفشرده داشته باشد.

 تصور ما این است که شما از فرمت RAW برای عکاسی استفاده می‌کنید. زیرا کسی که به دنبال گرفتن حداکثر کیفیت خروجی از دوربین خود است طبیعتاً باید همین کار را انجام دهد.