وایت بالانس یا تراز سفیدی
وایت بالانس در عکاسی یکی از مشخصه هایی است برای میزان سردی و گرمی رنگهای تصویری می باشد که به واسته ی دوربینعکاسی گرفته میشود و ما قابلیت ای را داریم تا آن را بر حسب نیاز و خلاقیتمان توسط تنظیمات موجود در دوربین، تنظیم کنیم. وایت بالانس در کنار تنظیمات دیگر دوربین ما میتواند نقش بسیار مهمی در تصویر گرفته شده داشته باشد و اگر معمولا اصول و خلاقانه تنظیم شود میتواند تا حد بسیاری به زیبایی عکس کمک کند.
جداقل کسانی پیدا می شوند که علاقمند به هنر عکاسی و یا کارآموز این حرفه باشد و واژه ی وایت بالانس یا تراز سفیدی به گوشش نخورده باشد.به احتمال زیاد تا کنون برای شما نیز این مشکل پیش آمده است که تصاویری که در فضای داخلی میگیرید کمی زردتر دیده میشوند و یا هنگامی که از فلاش دوربین استفاده میکنید، عکسهای شما آبیتر دیده خواهند شد. درک کامل مفهوم وایت بالانس در عکس برداری و نحوهی کار آن در عکاسی خیلی ضروری و مهم است و تنظیم اشتباه این مورد این امکان را دارد تا با افزودن انواع رنگهای ناخواسته و تغییر تون پوست سوژه باعث تخریب کامل یک عکس شود.
دمای و اندازهگیری رنگ
همان گونه که درذ بالا گفتیم منابع نور مختلف، دمای رنگ متفاوتی دارند. این دماهای رنگ برحسب کلوین اندازهگیری میشوند و اغلب آنها را مثل ۵۵۰۰K که دمای رنگ معمولی نور روز است را می توانید ببینید. در جدول زیر منابع نوری مختلف با دمای رنگ تقریبی آنها نمایش داده شده است:
نوع منبع نور | دمای رنگ برحسب کلوین (K) |
شعله شمع | ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ |
لامپ معمولی | ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ |
غروب و طلوع آفتا | ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ |
نور خورشید و فلاش | ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ |
نور ظهرگاهی و آسمان صاف | ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ |
آسمان ابری و سایه | ۶۵۰۰ تا ۸۰۰۰ |
آسمان به شدت ابری | ۹۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ |
نور محیط
می توانیم وایت بالانس دوربین را طبق محیطهای مختلف که براساس نوری که در محیط به اجسام میتابد، بررسی کرد و ان را تنظیم کنیم. برای مثال محیطی که نور آن توسط لامپ معمولی تامین میشود، مجهز به رنگ های گرم هستند و این رنگ ها، اغلب موجب میشوند که عکس گرفته شده ما از محیط به طور اغراقآمیزی دارای رنگهای گرم باشد و جلوه زیبایی به عکس ما ندهد.
دمای رنگها
یکی از وژگی های بسیار کاربردی نور در نورپردازی ، عکاسی ، فیلمبرداری و ساخت فیلم و انیمیشن، دمای رنگ آن است. اگر جسم سیاه رنگی را (مانند پلاتین) تا مقدار مشخصی گرم کنیم، از آن جسم نور تولید میشود.در نتیجه در هر دمایی ، نور تولید شده از جسم سیاه رنگ، رنگ خاصی میتواند داشته باشد. به شکلی که با بالا رفتن دما، رنگ نور تولید شده به آبی مایل به بنفش میگراید و هر چقدر دما را پایین بیاوریم رنگ نور تولید شده به قرمزی می رود. برای فهم بهتر این موضوع به نمودار زیر توجه کنید:
همان گونه که میبینید رنگهای نور تولید شده در دماهای بالاتر متمایل به آبی و رنگ های تولید شده در دماهای پایینتر متمایل به قرمز اند. (در نمودار بالا، کلوین واحد اندازهگیری دما است)
همچنین این قاعده خلاف نام گذاری رنگ می باشد و رنگ نور هایی که در دماهای بالاتر تولید شدهاند را اصطلاحا رنگهای سرد و رنگ نور هایی که در دماهای پایینتر تولید شدهاند را اصطلاحا رنگهای گرم نام گذاری می کنند. در اصل هر چه دمای جسم را افزایش دهیم، رنگ نور تولید شده از آن سردتر و هر چه دمای جسم را کاهش دهیم، رنگ نور تولید شده از آن گرمتر میشود.
شرایط نوردهی مخلوط (ترکیبی)
تعدادی منبع نوری با دماهای رنگی متنوع می توانند مشکل را در بحث تعادل سفید بحرنج تر بکنند. بعضی ازشرایط نوردهی حتی ممکن است یک تعادل سفید واقعا “صحیح” نداشته باشند وبه این داستان وابسته هستند که دقت رنگ در کجا بیشتر از همه مهم است.
تحت شرایط نوردهی مخلوط،تعادل سفید خودکار اغلب میانگین دمای رنگ را برای کل صحنه محاسبه و سپس از آن بهعنوان وایت بالانس استفاده می کند. این روش معمولا قابل قبول است، گرچه تعادل سفید خودکار در تفاوت در دمای رنگ برای هر منبع نوری، در مقایسه با چیزی که ما باچشمانمان می بینیم، غلو می کند.
تفاوت های غلو شده دردمای رنگ اغلب وقت ها در ترکیب شرایط نوری طبیعی و نورپردازی های داخل خانه یا یک محیط بسته بیشتر آشکار است. تصاویر مهم ممکن است برای هر منطقه نوردهی نیاز به یکتعادل سفید متفاوت داشته باشند. از سوی دیگر، بعضی ممکن است دمای رنگ را به همان شکلی که است تغییر ندهند.