فیلتر ان دی ND

فیلتر ان دی ND

فیلترهایی برای کاهش نور ورودی به دوربین هستند. به کمک فیلتر ان دی ND می توانید سرعت شاتر را کاهش داده یا تصاویری با عمق میدان کم ایجاد کنید.
فیلترها که معمولا از جنس شیشه و گاها در مدل‌های کم کیفیت‌تر از جنس رزین و پلاستیک ساخته می‌شوند، در تمامی انواع، یک هدف اصلی دارند، و آن اثرگذاری بر روی حجم نوری است که به سنسور دوربین شما وارد می‌شود.

فیلتر ND چه کاری انجام می‌دهد ؟

فیلتر ND(ان دی) نیز همچون سایر انواع فیلترها ، بر روی میزان نوری که به سنسور دوربین شما می‌رسد، اثر می‌گذارد. این فیلترها معمولا دارای بخشی تیره‌تر هستند که بر روی هیچ فاکتوری بجز حجم نور ورودی اثر نمی‌گذارند. آنها در رنگ نور و همچنین بر روی پلاریزاسیون آن بی اثر هستند و به هیچ وجه نباید تغییری در این دو فاکتور اعمال کنند. بوسیله آنها می‌توان عکس‌هایی با میزان دیافراگم بازتر ( جهت اثرگذاری بر عمق میدان ) و یا سرعت شاتر کم‌تر ( اثرگذاری بر روی حرکت و زمان در تصویر ) بدست آورد؛ که تقریبا با هیچ روش دیگری دست‌یافتنی نیست. کاربرد اصلی آنها در مواقعی است که نور محیط، بیش از حد زیاد است.

انواع فیلترهای ND

از نظر شکل ظاهری، فیلترهای ND در دو نوع مدور و چهار ضلعی ساخته می شوند.

فیلتر ان دی NDفلیترهای Variable یا متغیر

فیلتر های ND متغیر همانطور که از نام آن ها پیدا است میتواند میزان قدرت خود را تغییر دهد که با چرخاندن المنت جلویی میزان قدرت آن را بین ۱ تا ۱۰ استاپ و یا بیشتر تغییر دهید. این نوع فیلتر ها از این نظر که نیازی به حمل چندین فیلتر ND نیست بسیار خوب است و همینطور در هزینه نیز صرفه جویی میشود. علاوه بر آن نیازی نیست این‌گونه فیلترها را از روی لنز باز کنید تا بتوانید فوکوس و کادربندی را تنظیم کنید.

این مقاله را بخوانید
درک تعادل و تقارن در ترکیب عکاسی

فیلترهای ND Grad یا Graduated ND

این نوع فیلتر ها ی ان دی به گونه ای است که در یک طرفه آن تیرگی وجود دارد و میزان تیرگی آن به سمت دیگر کاهش میابد. از این فیلتر زمانی استفاده میشود که به خواهید در عکس هم اسمان و هم زمین را با نوردهی مناسب داشته باشید و دیگر نیاز به گرفتن چندین عکس با نوردهی های متفاوت و ادیت آن های در فوتوشاپ نداشته باشید.

فیلترهای مربعی

فیلترهای ND با تیرگی ثابت و فیلترهای Graduated ND را می‌توانید با شکل مربعی نیز خریداری کنید. این‌گونه فیلترها را باید با استفاده از هولدر بر روی لنز نصب کنید. مزیت استفاده از هولدر و فیلترهای مربعی این است که خیلی راحت‌تر می‌توانید چند فیلتر را روی هم قرار دهید. علوه بر آن میتوانید از آن بر روی لنز های با سایز دهانه فیلتر مختلف نیز استفاده نمایید. این فیلتر ها گران قیمت بوده و همچنین هزینه جداگانه باید برای هولدر آن پرداخت نمود.

فیلتر ان دی NDفیلترهای لنز (ان دی) ND پیشنهادی

  • یک فیلتر لنز ND با قدرت ۱۰ استاپ :

برای این نوع از فیلتر شما می‌توانید از فیلترهای سوارشونده‌ی Haida استفاده کنید. سایز فیلترهای ND سایز کوچک و قابل حمل و همچنین کمترین میزان تغییر در رنگ نور، بسیار کاربردی هستند.

  • یک نگهدارنده فیلتر :

به مرور زمان و استفاده‌ی حرفه‌ای‌تر از فیلتر لنز ND ، شما برای بهره‌مندی از تعداد فیلترهای بیشتر، قطعا نیازمند تهیه یک نگهدارنده فیلتر عکاسی خواهید بود.

  • کیت حرفه‌ای فیلتر لنز ND

برند Lee یکی از معتبرترین ارائه دهندگان انواع فیلتر عکاسی است. کیت کامل فیلتر لنز ND این برند می‌تواند تمامی نیازهای شما را به انواع فیلتر بصورت یکجا تامین کند.

  • فیلتر لنز ND سیاه و سفید ( B+W ND Filters ) :

میتوان از انواع فیلتر پلاریزه سیاه و سفید و همچنین فیلتر UV در عکاسی‌هااستفاده کرد. داشتن این فیلتر نیز در بسیاری از عکاسی‌ها ضروری و کاربردی خواهد بود.
تجهیزات دیگری که بهمراه فیلتر لنز ND لازم میباشد؟

اصلی‌ترین دلیل خریداری یک سه پایه دوربین و یا بهره‌مندی از آن در زمانیکه با فیلتر لنز ND عکاسی می‌کنید، مدت زمان نوردهی بالا در این نوع از عکاسی است؛ زیرا زمانیکه سرعت شاتر شما تا این حد پایین آمده است، دیگر نمی‌توان دوربین را بصورت ساده و بدون لرزش برای مدت طولانی با دست نگاه داشت.

  •  اپلیکیشن‌های محاسبه نوع فیلتر :

این اپلیکیشن‌ها می‌توانند براحتی مدت زمان نوردهی مناسب در انواع شرایط عکاسی را تعیین کنند. در این اپلیکیشن‌ها شما می‌توانید با وارد کردن متغیرهای سرعت شاتر، تنظیمات دیافراگم و ایزو؛ میزان قدرت فیلتر ND مورد نیاز را بدست آورید.

  • روش اتصال فیلتر لنز ND :

دو روش اصلی برای اتصال فیلتر به دوربین وجود دارد. حالت اول فیلترهایی است که بر روی لنز بصورت پیچ سوار می‌شوند و حالت دوم نیازمند فیلتر هولدر هستند. در حالت دوم، فیلترها بصورت اِسلات بر روی نگهدارنده فیلتر، جایگذاری می‌شود. هر کدام از این انواع فیلتر، مزایا و معایبی دارند.
فیلترهای پیچی براحتی نصب و برداشته می‌شوند، اما شما برای هر لنزی نیازمند به یک فیلتر هم‌سایز آن هستید؛ اما فیلترهایی که بر روی هولدر سوار می‌شوند، این مشکل را ندارند ولی شما برای استفاده از آنها نیازمند تهیه یک نگهدارنده فیلتر می‌باشید، که در نتیجه زمان راه‌اندازی طولانی‌تری خواهند داشت؛ اما بر روی هر لنزی قابلیت پیاده‌سازی را دارند.

این مقاله را بخوانید
فیلترهای رنگی چه هستند؟