عکاسی از حیوانات خانگی

عکاسی از حیوانات خانگی

عکاسی از حیوانات خانگی یکی از چالش برانگیزترین و در عین حال جذاب‌ترین ژانرهای عکاسی به شمار می‌رود. شما می‌توانید از حیوانات خانگی خود عکس گرفته و از این کار لذت ببرید، اما با دانستن و رعایت یک سری نکات در مورد نورپردازی برای عکاسی از حیوانات خانگی، می‌توانید عکس‌های بسیار جذاب‌تری را ثبت کنید.

یک نکته مهم در عکاسی از حیوانات خانگی این است که بتوانید با حیوانات ارتباط عاطفی برقرار کنید. این کار احساسات را در عکس تقویت کرده و احساسات بیننده را برمی‌انگیزد. اگر احساسات در عکس وجود نداشته باشد، تمام آنها شبیه به عکس‌های فوری و پرتره رسمی می‌شوند. در اصل خشک و بی روح به نظر می‌رسند.

راه‌اندازی اولیه

برای عکاسی از حیوانات خانگی به فضای زیادی نیاز ندارید ، حتی این امکان را دارید که در اتاق شخصیتان نیز این کار را انجام دهید. در حالت معمولی اما می‌توانید یک استودیو برای خودتان راه اندازی کنید. برای راه اندازی این استودیو، تجهیزات زیر نیاز است:

  • منبع نور
  • پس زمینه
  • کفپوش
  • یک مبل با پایه‌های بلند
  • کنترل از راه دور

شما در جلوی سگ یا گربه به فضایی نیاز دارید که پس زمینه را کاملا پر کند. همینطور به این نکته نیز دقت کنید که  که حیوانات خانگی اغلب زیاد حرکت می‌کنند و به سختی در یک مکان کوچک مستقر می‌شوند. در حالت ایده آل، شما به فضایی حداقل ۱۰ فوت ( معادل حدودا ۳ متر ) در ۲۵ فوت ( معادل حدودا ۷٫۶ متر ) نیاز دارید. همچنین بهتر است بین پس زمینه تا سوژه فضایی وجود داشته باشد.

این مقاله را بخوانید
چگونه با دود رنگی عکاسی کنیم؟

این ستاپی مناسب برای بیشتر حیوانات خانگی، به جز سگ‌های خیلی بزرگ است. سگ‌های بزرگ نیاز به فضای بیشتری دارند. در کل هر چه حیوانات خانگی بزرگتری داشته باشید، نیاز به فضای بیشتری برای عکاسی از آنها دارید. همچنین به این فکر کنید که ممکن است بر روی چه چیزی قدم بگذارند تا پنجه‌های آنها، سطح را کثیف نکرده یا خراش نیندازد. برای مثال کاغذ بزرگ یکپارچه برای پس زمینه عالی است، اما حیوانات ممکن است رد پایشان بر روی کاغذ بماند.

اماده ی حوادث غیرمنتظره باشید

در زمان عکاسی از حیوانات خانگی باید مراقب حوادث پیش آمده نیز باشید. ممکن است حیوانات لوازم شما را کثیف کنند. تلاش کنید خودتان را برای هر دو حادثه ادرار و مدفوع آماده کنید. سگ‌ها در این مورد خیلی بدتر از گربه‌ها هستند. آنها خراب کاری بیشتری دارند. البته سگ‌های پیر تا حدودی کمتر از سگ‌های جوان وسایل شما را کثیف می‌کنند !

بیشتر از همه لازم است حواستان را به توله سگ‌ها جمع کنید !

عکاسی از حیوانات خانگی

اگر از حیوانات مختلفی و در زمان‌های متفاوتی عکاسی می‌کنید، نیاز است اقدامات لازم برای تمیز کردن محیط را به عمل بیاورید. سعی کنید همیشه پاک کننده‌ها و ضد عفونی کننده‌هایی که کارایی خوبی دارند را کنار خودتان داشته باشید. شاید برای پاک کردن لک ادرار حیوانات نیاز به چیزی بیش از یک پاک کننده معمولی باشد. پس سعی کنید نمونه‌های آنزیم‌ دار را نیز در کنار خود داشته باشید. همینطور به یاد داشته باشید پاک کردن کثیفی‌ها از روی مکان‌های سخت مانند سرامیک یا چوب، راحت ‌تر از مکان‌های نرمی مانند پارچه یا موکت است.

این مقاله را بخوانید
آموزش عکاسی انتزاعی

پس‌زمینه

پس زمینه یکی از بخش های مهم بخش‌ها در عکاسی از حیوانات خانگی است. می‌توانید از کاغذهای یکپارچه رنگی استفاده کنید، ولی باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که حیوانات خانگی قرار است روی آن راه بروند. پس ممکن است آن را بهم بزنند، کثیف کنند یا به کلی پاره کنند.

البته باید به حالت حیوانات نیز توجه داشته باشید، اینکه نشسته‌اند یا ایستاده‌اند. سطوح ملامین به عنوان کفپوش انتخاب خوبی هستند، اما بعضی از حیوانات نمی‌توانند روی آن بایستند، همچنین اگر بیش از حد در عکستان معلوم شود، ممکن است نیاز باشد در مرحله ویرایش آن را حذف کنید.