حالت های عکاسی در دوربین نیکون

حالت های کلی دوربین عکاسی 

هنگامی که شما یک دوربین دیجیتال می خرید مدهای اتوماتیک و نیمه اتوماتیک روی دوربین وجود دارد .این مد ها تنظیمات از پیش تعیین شده ای هستند که به شما این قابلیت را میدهند تا در زمان کم و البته با تصمیم گیری دوربین یک صحنه را سریع عکس بگیرید، این مدها اکثر برای کاربران مبتدی کار یا کسانی که می خواهند صحنه ای را در آن واحد لمس کنند مورد نیاز است .ما در این بخش به حالت های عکاسی در دوربین نیکون می پردازیم و شما را باان اشنا می کنیم.

حالت های عکاسی در دوربین نیکون دو دسته اند: اتوماتيك و نيمه اتوماتيك.

مد اتوماتیک :(Auto)

مد اتوماتیکی که مربوط به زمانی است که خود دوربین سرعت شاتر ، دیافاگرام مناسب ، ایزو و تنظیمات فلش را برای عکسی که شما می خواهید بگیرید تنظیم می کند . همه ی کاری که شما لازم است انجام دهید. تمام کاری که لازم است شما انجام دهید این است که دکمه شاتر را فشار دهید و عکس بگیرید . این عکس برای شرایطی مناسب است که شما ایده ی خاصی را برای عکسی که می خواهید بگیرید ندارید ، هرچند که مد اتوماتیک ممکن است در موقعیت هایی که نور هموار است برای شما مشکل ایجاد کند  و حتی گاهی ممکن است زمانی که نیاز به فلش نباشد از آن استفاده کند .(در این مد همه ى تنظيمات توسط دوربين انجام مي شود)

M : حالت دستی (Manual)

در این حالت دستی، همین طور که از اسمش مشخص است، همه ی تنظیمات دوربین در اختیار شما کاربران قرار می گیرد تا به صورت دستی ان را تنظیم کنید. اين حالت براى عكاسان حرفه اى كه با نورسنجى و نور و تنظیمات آن آشنايى كامل دارند مورد استفاده قرار مى گيرد.
نکته اصلی که در این حالت این است که نورسنجی نیز در اختیار عکاس بوده و از طریق شاخصی که در ويزور یا چشمی دوربین نمایش داده می‌شود، میزان کم و یا زیاد بودن نور دریافتی توسط سنسور مشخص می‌شود. در این حالت قابلیت این را دارید با تغییر دیافراگم و سرعت شاتر به نور ایده‌آل خود برسید

این مقاله را بخوانید
عکاسی از مناظر با لنز تله فوتو

حالت های نیمه اتوماتیک

حالت تقدم شاتر TV:

این حالت در دوربین های دیجیتال با حرف S یا عبارت TV نمایش داده می شود. براى شرایطی مناسب است كه اولويت براى عكاس تنظيم سرعت شاتر است. با این حالت شما امکان دارید تا سرعت شاتر را مشخص کنید و دوربین بقیه تنظیمات را با آن هماهنگ می سازد.از این حالت زمانی استفاده کنید که نیاز به کنترل دستی سرعت شاتر دارید

برای مثال اگه بخواهید از اجسام متحرک یا صحنه های ورزشی عکس برداری کنید نیاز به سرعت شاتر بالا دارید تا حرکت را تثبیت یا فریز نمایید.در سوی دیگر شاید شما بخواهید حرکت یک سوژه را نشان دهید و یا شیء ای را در حالت بلار ثبت کنید مانند عکاسی از یک آبشار، در این حالت شما باید سرعت شاتر پایینی را انتخاب نمایید.همچنین در شرایط نور کم شما باید از سرعت شاتر پایین تر استفاده کنید.

P : program

در این بخش از حالت کاربران به صورت نیمه خودکار و دستی می توانند تنظیم کنند که ان را حالت برنامه مینامند. در این حالت ویژگی تغییر سرعت شاتر و دیافراگم بطور همزمان در اختیار شما قرار می‌گیرد، ولی البته در این حالت نور سنجی بر عهده دوربین بوده و با تغییر یکی از این دو مقادیر توسط عکاس، دوربین مقدار دیگر را با توجه به نور صحنه کم و زیاد می‌کند. در اصل این حالت امکان سوییچ کردن سریع بین دیافراگم و سرعت شاتر را برای شما محیا می‌سازد.

حالت تقدم دیافراگم AV:

این حالت در دوربین های عکاسی دیجیتال با حرف A یا عبارت AV نشان داده می شود.این حالت در واقع نیمه اتوماتیک یا به عبارت دیگر نیمه دستی است و براى شرایطی مناسب است كه عمق ميدان براى شما اولويت دارد.در این حالت عکاس عدد دیافراگم را انتخاب می کنید و دوربین به شکل خودکار دیگر تنظیمات از جمله سرعت شاتر،ایزو و تراز سفیدی را با عدد دیافراگمی که مشخص کرده اید هماهنگ می کند.

این مقاله را بخوانید
بررسی رنگ در نورهای ثابت و فلاش

حالت های عکاسی در دوربین نیکون