بررسی رنگ در نورهای ثابت و فلاش

بررسی رنگ در نورهای ثابت و فلاش

بررسی رنگ در نورهای ثابت و فلاش :امروز در نمایندگی نیکون قرار است درباره ی این موضوع بیشتر صحبت کنیم. در ادامه همراه ما باشید. حرارت یا دمای رنگ نور، نقطه‌ای است که عکاسی را به علم فیزیک متصل می‌کند. دمای نور یا رنگ نور به موضوعی است که اگر اطلاعی از آن نداشته باشید، حتی با نورپردازی استاندارد هم نمی‌توانید به آن چیزی که در ذهن دارید، نزدیک شوید.

دمای رنگ نور

اگر بخواهیم یک تعریف رسمی و استاندارد از این واژه یعنی Colour Temperature یا CT برای شما به اشتراک بگذاریم، باید تعریف کنم که: دمای رنگ نور، میزان رنگ نور خارج شده از منبع نور شما را نشان می‌دهد که به نوعی بیانگر سردی یا گرمی است. واحد اندازه‌گیری دمای نور، کلوین بوده و این پارامتر روی تمام منابع نوری توسط سازنده آن قید می‌شود. اما این تعریف چیزی نیست که به راحتی قابل درک باشد.

بررسی رنگ در نورهای ثابت و فلاش

دنیای نورهای گرم، سرد و میانه (متعادل)

از آنجایی که رنگ نور در عکاسی و فیلم‌برداری اهمیت به خصوصی دارد، و بیشتر عکاسان به گونه ی مادرزادی فیزیک‌ دان نیستند! یک دسته‌ بندی عاقلانه برای دمای رنگ نور تعریف کرده‌اند. در این استاندارد ۳ محدوده برای تشخیص ساده رنگ نور سفید تعیین شده است؛ چراکه نور سفید بیشترین کاربرد را در جنبه‌های مختلف عکاسی و زندگی دارد.

این دسته‌بندی به شکل زیر است:

  • نور سفید گرم یا Warm White (WW) به ۳۳۰۰ درجه کلوین و کمتر از آن مربوط است.
  • نور سفید میانه یا Natural White (NW) بین ۳۳۰۰ تا ۵۳۰۰ درجه کلوین است.
  • نور سفید سرد یا Cool White (CT) مقداری بیشتر از ۵۳۰۰ درجه کلوین دارد.
این مقاله را بخوانید
استفاده از مقیاس در عکاسی طبیعت

با معرفی این دسته‌ بندی و درک دمای نور حتماً خواهید فهمید ، که اصطلاح نور گرم آفتابی یا سرد مهتابی کاملاً خطا است! هر چه دمای نور بیشتر می‌شود، به سمت رنگ‌های سردتر می‌رویم.

تفاوت بین دمای منابع نوری مختلف

بیشترین درگیری عکاس‌ها با منابع نوری و دما یا رنگ نور آنهاست. در ابتدا بگویم که ۲ منبع نور با دمای برابر هم ممکن است، کیفیت نور یکسانی را در اختیار شما قرار ندهند. پس نیاز است دمای نور را خودتان تنظیم کنید.

نور فلاشاما در میان منابع نوری مختلف که برای عکاسی استفاده می‌شود، برخی از آنها ویژگی های  تنظیم دما داشته و برخی دیگر کاملاً ثابت هستند.

دمای نور در فلاش‌های استودیویی

ممکن است برای شما هم پیش آمده است، که در زمان عکاسی از ۲ منبع نور که در ظاهر نور سفید تولید می‌کردند، استفاده کرده باشید؛ اما هنگامی که به خروجی عکس نگاه کردید، تفاوت فاحشی در آنها دیده‌اید. یا در مثالی دیگر حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که محیط را به رنگ دیگری می‌دیدید، ولی زمانی که عکس گرفتید، نتیجه با چشمان شما زمین تا آسمان تفاوت داشته است!

نور فلاش همه ی این موارد به این دلیل هستند که دوربین عکاسی نیکون، رنگ نور یا دمای نور را دقیق‌تر از چشم انسان پردازش می‌کند، در حالی که مغز ما تلاش می‌کند دمای نور را متعادل کرده و آن را طبیعی جلوه دهد. (به همین خاطرهم مفهومی به نام تراز سفیدی یا وایت بالانس در عکاسی تعریف شده است.)

این تجربه در زمان استفاده از فلاش‌های استودیویی بیشتر اتفاق می‌افتد. این فلاش‌ها اغلب با یک رنگ نور مشخص تولید می‌شوند و شما توانایی تغییر آن را ندارید.

این مقاله را بخوانید
نکات عکاسی با تکنیک سیلوئت

بررسی رنگ در نورهای ثابت و فلاشدمای نور در منابع نور ثابت یا LED

فلاش‌های استودیویی هنگامی که کاربرد دارند که شما به نور طبیعی لازم داشته باشید؛ این موضوع را می‌توان از روی نام آنها (استودیویی) هم دریافت که بیشتر در استودیوها کاربرد دارند. در برابر این منابع نوری، نورهای ثابت یا LED قرار می‌گیرند که می‌توانند کارایی‌های بیشتری از خودشان نشان دهند.