تفاوت عکس‌های RAW و JPEG

تفاوت عکس‌های RAW و JPEG

برخی از مردم فکر می‌کنند عکاسی با فرمت JPEG بسیار منطقی‌تر از عکاسی با فرمت RAW است. زیرا عکس در فرمت JPEG به‌ صورت فشرده ذخیره می‌شود و چشم انسان نمی تواند بین عکس‌های گرفته شده با این دو فرمت از نظر ظاهری تمایزی قائل شود. در نتیجه ، بسیاری از مردم ، با وجود قابلیت های دوربین خود ، ترجیح می دهند از JPEG برای عکاسی در فرمت RAW استفاده کنند. با این حال ، چنین ویژگی موجب صرفه جویی در فضای ذخیره سازی می شود؛امروز باهم در نمایندگی نیکون به تفاوت عکس‌های RAW و JPEG می پردازیم.
اما لازم به ذکر است که چنین پس انداز منجر به از دست دادن بسیاری از اطلاعات موجود در کل تصویر خواهد شد. این است که چرا عکاسان حرفه ای ترجیح می دهند به استفاده از فرمت خام به بیشترین مقدار اطلاعات عکس تمام می شود. بخاطر این است که عکاسان حرفه ای ترجیح می دهند بهاستفاده از فرمت خام  که به بیشترین مقدار اطلاعات عکس می توانن دسترسی پیدا کنند. از آنجایی‌که نمی‌توان به‌سادگی تفاوت ظاهری بین این دو فرمت را تشخیص داد، عکاسی به نام Austin Paz سعی کرده است حجم اطلاعاتی را که در فرمت JPEG از دست می‌رود به‌ طور ملموس‌ تری به‌ نمایش گذارد.

تفاوت JPEG ، و RAW

مقایسه فرمت RAW و JPEG

  •  هر دو، فرمت فایل‌های تصویری محسوب می‌شوند.
  • حجم تصاویر دارای پسوند JPG در مقایسه با عکس‌های ثبت شده به صورت RAW یک چهارم است.
  • فرمت فایل JPG یک استاندارد بوده و در سراسر دنیا یکسان است، اما RAW برای هر شرکت سازنده دوربین منحصربه‌فرد است.
  • عکس ثبت شده با پسوند JPG را می‌توان بدون ویرایش در هر جایی اشتراک‌گذاری کرد، اما عکس RAW می‌بایست قبل از استفاده ویرایش شود.
  • حین عکاسی RAW روی مشخصه‌های مختلف تصویر نهایی (کنتراست، اشباع‌شدگی، تندی رنگ‌ها و بسیاری از موارد) کنترل بسیار بیشتری خواهید داشت، اما عکس ذخیره شده به صورت JPG به خاطر حذف یک سری داده مهم از فایل آن طی فرآیند فشرده‌سازی، دارای انعطا‌ف‌پذیری کمتری برای ویرایش است.
  • JPG توسط همه گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتالی کامپکت پشتیبانی می‌شود. پشتیبانی از فرمت RAW منحصر به دوربین‌های دیجیتال گران قیمت همچون انواع DSLR و بدون آینه است.
  • JPG یک فرمت ۸ بیتی است و می‌توان اطلاعات را تا سقف ۱۶ میلیون رنگ مختلف در قالب آن ذخیره کرد. در عکاسی با فرمت خام، تعداد رنگ‌های قابل ذخیره‌سازی به ۶۸ میلیون تا ۴٫۳ تریلیون (بسته به دوربین) افزایش پیدا می‌کند!
این مقاله را بخوانید
ژست های خلاقانه برای عکس زمستانی و برفی

از بین رفتن داده‌ها

هنگامی که تصویر فقط برای صفحه نمایش استفاده می شود نابودی داده ها در واقع فشرده سازی جی‌پگ قابل چشم‌پوشی است اما زمانی که تصویر پس از آن برای پردازش استفاده می شود آرتیفکت‌های تصویر ممکن است در واقع فشرده سازی جیپگ تا حد منطقی افزایش یافته است. نمونه ای از چنین تأثیراتی در تصاویر زیر مشاهده می شود. اولین تصور بد در مورد JPEG این است که آن را به عنوان یک فرمت فایل به یاد می‌شود. اما این طور نیست.

JPEG در واقع تکنیکی برای فشرده سازی تصویر است. نام آن نیز مخفف Joing Photographic Experts Group یا گروه مشترک خبرگان عکاسی می‌باشد، گروه حرفه‌ای عکاسی که استاندارد JPEG را توسعه می‌دهند. در سال ۱۹۸۶ این گروه تشکیل شد تا یک استاندارد برای فشرده سازی تصاویر ایجاد کند.

امروزه استاندارد JPEG در همه جا از وب سایت ها و وبلاگ ها را برداشت تا ایمیل استفاده می شود اما هدف گروه در نظر گرفته شده JPEG عکاسان آماتور که تا به حال تعداد زیادی از تصاویر در حافظه دوربین خود را ذخیره کنید. فرمت های فایل های مختلف قادر به صرفه جویی در فایل های استاندارد jpeg هستند

عبارتند از Exif یا Exchangeable image file format و JFIF یا Jpeg File Interchange Format که البته کاربر عادی نمی‌تواند این دو فرمت را از یکدیگر تمیز داده و تفاوت آنها را متوجه شود. سیستم‌عامل‌ها نیز این دو فرمت را JPEG می‌شناستند و تفاوتی بین کیفیت تصویر آنها وجود ندارد.

مزیت‌های عکاسی با فرمت RAW

  1. حفظ کل داده عکس
  2. تنظیم وایت بالانس
  3. تنظیم نویز و شارپنس
این مقاله را بخوانید
ایده ژست عکاسی از نوزاد در منزل