انواع عکسبرداری پرتره

در حرفه ی عکاسی، سبک‌های مختلفی وجود دارند. هرکدام از این سبک‌ها نیز به موضوع خاصی می‌پردازند. بعضی از سبک‌ها خود به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. برخی از ژانرهای عکاسی، محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر ژانرها دارد. یکی از این ژانرها،‌ عکاسی پرتره است. این سبک به غیر از محبوبیت بالا، درآمد خوبی نیز دارد.ما امروز قصد داریم تا با شما در باره ی انواع عکسبرداری پرتره بحث کنیم.

یازده نمونه از انواع عکاسی پرتره

پرتره سبک زندگی

این شیوه از انواع عکس پرتره، نشاط و صمیمیت بیشتری دارد. در این شکل از عکاسی اغلب لحظات شاد ثبت می‌شوند. لحظاتی که ممکن است بارها در طول روز ایجاد شوند. دقیقا به همین دلیل است که به این نوع، سبک زندگی می‌گویند. شما از لحظاتی که در زندگی خود تجربه می‌کنید، عکس می‌گیرید. این می‌تواند بهترین شیوه برای حفظ خاطرات شما باشد.

بچه‌ها سوژه‌های اصلی پرتره‌ی سبک زندگی هستند. ثبت زمانی که کودک با شور و شوق در حال بازی است، والدین از او عکس می‌گیرند. این عکس‌ها نسبت به سایر انواع پرتره محبوب‌تر و کاربردی‌تر هستند. اگر به گالری گوشی خود یا آلبوم‌های قدیمی مراجعه کنید، می‌بینید که شما هم تعداد زیادی عکس پرتره‌ی سبک زندگی گرفته‌اید.

پرتره معمول یا سنتی

عکاسی پرتره‌ی سنتی یا Traditional Portrait یکی از معروف ترین انواع عکاسی پرتره است. هر کسی در طول زندگی خود، بارها این نوع از عکاسی پرتره را تجربه کرده است. در سبک پرتره‌های سنتی، فرد مستقیم به دوربین خیره می‌شود. اغلب در این عکس‌ها تها قسمت بالاتنه‌ی فرد در عکس وجود خواهد داشت. در حال حاضر این عکس‌ها را در آتلیه و جلوی یک پرده شفاف می‌گیرند.

این مقاله را بخوانید
بهترین دوربین عکاسی ضد آب و ضد ضربه

برای نمونه عکس‌های سه در چهار نمونه‌ای از پرتره‌های سنتی هستند که در هر کار اداری، لازم می‌شوند. این سبک عکاسی از سال‌های دور رواج داشته و به عنوان عکاسی رسمی شناخته شده است.

پرتره گروهی و خانوادگی

عکس‌های گروهی نیز یکی از انواع عکس پرتره است که با عرضه ی گسترده ی تلفن‌های هوشمند، رواج پیدا کرده است. البته پرتره‌های گروهی سابقه طولانی دارند. همه ما در خانه خود چندین آلبوم عکاسی داریم. تعداد زیادی از این عکس‌ها نیز، به شکل پرتره‌ی گروهی هستند. در نتیجه این سبک نیز برای شما بسیار آشنا است و بسیاری از خاطرات شما با پرتره‌های گروهی ثبت شده است.

انواع عکسبرداری پرتره

در سال‌های اخیر نیز بیشتر افراد تلفن هوشمند دارند. بنابراین در مسافرت‌های دست جمعی و در کنار مناظر متفاوت گرفتن عکس پرتره گروهی تبدیل به بخشی از سفر شده است. نمونه‌ای دیگر از عکاسی به این سبک، در جشن‌ها و مراسمات مختلف، انجام می‌شود. ژست‌های مختلفی که هرکس در این سبک عکاسی می‌گیرد، بر جذابیت آن می‌افزاید. چنین عکس‌هایی باعث می‌شوند که دوستی‌های و خاطره‌های خوش در کنار دوستان و خانواده به آسانی از یاد نروند.

پرتره‌های رسمی

پرتره‌های رسمی تشابه بسیاری به پرتره‌های سنتی دارند. ولی شرایط آن‌ها نسبت به سایر عکس‌ها کمی متفاوت‌ تر است. در این سبک باید نور به خوبی تنظیم شود و فرد سوژه‌ی عکس در محیط مناسب قرار گیرد. پرتره‌های رسمی مانند گرفتن عکس‌های یادگاری نیستند و به عکاسان حرفه‌ای نیاز دارند. شما این امکان را دارید تا از نمونه‌هایی ‌مثل  عکس‌های رسمی را در بیلبوردهای تبلیغاتی مشاهده کنید. اکثرا در شرکت‌های عرضه کننده لباس،‌ از پرتره رسمی برای تبلیغات استفاده می‌کنند. همچنین افراد مشهور نیز اغلب از این مدل عکس‌ها می‌گیرند و در صفحه‌های مجازی منتشر می‌کنند. شما هم اگر مایل باشید، می‌توانید با مراجعه به یک آتلیه چنین عکسی را از خود به یادگار بگذارید. در بیشتر مواقع هدف از گرفتن پرتره‌ای رسمی، نشان دادن یک فرد موفق در لباسی رسمی است.

این مقاله را بخوانید
شولدر فیلمبرداری چیست؟

 پرتره مفهومی

هر یک انواع عکس پرتره هدف خاصی را دنبال می‌کنند. بعضی برای ثبت خاطرات هستند. برخی دیگر برای تبلیغات به کار می‌روند. در مورد هدف پرتره‌های مفهومی، می‌توان گفت که برای نشان دادن یک مفهوم خاصی به کار می‌روند. این سبک نیز معمولا توسط عکاسان حرفه‌ای انجام می‌شود. عکسان در پرتره‌های مفهومی سعی دارند تا موضوع مورد نظر خود را به مخاطبان خود نیز منتقل کنند.

به عنوان مثال برخی از عکاسان با استفاده از این سبک پرتره‌ مشکلات جامعه را بیان می‌کنند. این موضوع می‌تواند هر چیزی باشد؛ از آلودگی هوا گرفته تا تنهایی انسان امروز!