آموزش عکاسی صنعتی

در عکاسی صنعتی مهم ‌ترین چیزی که موجب ایجاد ارزش در ذهن مشتری و اعتماد او به برند می‌شود، کیفیت کارهای بصری شما از محصولات است. و این به معنای ان است که عکاسی زیبا و باکیفیت از محصولات، شما را بسیار جلو می‌اندازد. در این مطلب به آموزش عکاسی صنعتی برای رسیدن به این هدف است.

تکنیک‌ها و روش های زیادی برای آموزش عکاسی صنعتی وجود دارد ولی در این مطالب درباره ی تکنیکی صحبت خواهیم کرد که در زبان عامیانه به آن تکنیک نور پنجره (Window Light Technique) می‌گویند. به‌عنوان کسی که روزانه از محصولات عکس می‌گیرد، این آموزش عکاسی صنعتی به‌طور خاص برای کسانی طراحی شده است که تجهیزات محدودی دارند. این روش ساده است ولی درعین ‌حال، عکس‌های باکیفیت و نتیجه های بی‌نظیری به دست می‌دهد.

ابزار مورد نیاز برای عکاسی از محصول

اسباب و لوازم مناسب ، یکی از اجزای اساسی در عکاسی هستند و در بیشتر اوقات کار با آن‌ها بسیار هیجان‌انگیز است؛ ولی تجهیزات عکاسی برای تازه‌ واردها کمی گیج ‌کننده هستند. نیازی نیست کسر بزرگی از بودجه‌ی خود را روی ابزار و وسایل گران ‌قیمت خرج کنید؛ ما در این آموزش عکاسی صنعتی به شما می گوییم که سعی کنید ذهن خلاقی داشته باشید و برای گجت‌هایی که کار آن‌ها را یک بسته‌ی کارت هم می‌تواند انجام دهد، پول خرج نکنید. در صورت داشتن دوربین، هزینه‌ی راه‌اندازی این پنجره‌ی نور بسیار کم می شود. برای برپایی آن به چند وسیله نیاز دارید.

۱) دوربین

در واقع شما به دوربین حرفه ای نیاز ندارید. با این که عکس گرفتن با دوربین نیکون D810 (که قیمت تقریبی آن ۲۰۰۰ دلار است) و لنز ۱۰۵mm f/1.4 (با قیمتی حدود ۷۴۰ دلار) تجربه‌ی بسیار جذابی است، خرید آن غیرضروری است

این مقاله را بخوانید
مثلث نور دهی در دوربین

سوال این است که به چه دوربینی نیاز دارید؟ من پیشنهاد می‌کنم این آموزش عکاسی صنعتی را با هر چیزی که دم دست دارید، شروع کنید و ببینید نتیجه چه می‌شود. مردم به این معتقدند که این دوربین عکاسی است که عکس‌ها را می‌گیرد. اما در اصل در واقعیت، دوربین فقط قسمتی از یک مجموعه‌ی بزرگ‌تر است. عکس از یک رشته انتخاب به‌وجود می‌آید: نورپردازی، نوسنجی، سبک و خلاقیت عکاس و مراحل پس از ثبت عکس مانند ویرایش.

۲) سه‌پایه

در این آموزش عکاسی صنعتی نمی خواهیم خیلی فنی صحبت کنیم ولی برای این نوع از عکاسی اغلب لازم است با دیافراگم خیلی بسته عکس بگیرید؛ و این برای آن است که بیشترین میزان عمق میدان را داشته باشید.

عرض عمق میدان، ناحیه‌ی فوکوس را مشخص می‌کند. و برای رسیدن به آن، باید از بزرگ‌ترین فاکتور f دوربین خود استفاده کنید. سرعت شاتر و f به هم مربوط ‌هستند. از آن جایی که با f بزرگ‌تر – مثلا f/8 – نور کم‌ تری وارد می‌شود، باید سرعت شاتر خود را کم کنید تا نور بیشتری وارد شود و کمبود نور را جبران کند.

وقتی دوربین عکاسی سرعت شاتر پایینی دارد، نمی‌توانید آن را با دست نگه دارید؛ این کار باعث می‌شود سوژه تار شود. چاره‌ی این مسئله سه‌ پایه است. البته می‌فهمم که بیشتر دوربین‌های کامپکت امکان انتخاب f را به شما نمی‌دهند. راه‌هایی برای دور زدن این مسئله هست و من آن‌ها را قدم‌به‌قدم توضیح خواهم داد.

تاکید می‌کنم که نیازی نیست در این مرحله از ماجراجویی خود، برای خرید سه‌ پایه هزینه کنید. البته سه ‌پایه‌هایی وجود دارند که قیمت های بسیاری دارند.

این مقاله را بخوانید
بررسی دقیق حالت های دوربین عکاسی

۳) پس‌زمینه‌ی سفید

اگر قصد دارید که مدت طولانی به عکاسی بپردازید ، بهتر است یک بک گراند سفید مخصوص این کار تهیه کنید.گزینه‌های زیادی برای پس‌زمینه‌ی سفید وجود دارد. یک گزینه‌ی ارزان‌قیمت آن است که به یک لوازم تحریری یا مغازه‌ی لوازم هنری بروید و یک تخته‌ی پوستر بخرید. به این دقت کنید که  حتما سفید خالص باشد؛ نه سفید مایل به خاکستری یا کِرِم

۴) ساختن بازتاب‌دهنده با فوم

هنگامی که از نور پنجره استفاده می‌کنید، دو قسمت دارید: یک قسمت روشن که نور از آن سمت به محصول می‌خورد و سمت دیگر که تاریک است. سمت تاریک معمولا بیش‌از اندازه  تاریک است و به همین دلیل، از یک وسیله سفید برای بازتاب نور روی قسمت تاریک استفاده می‌کنیم. رفلکتور سفید بازتاب‌کننده‌ی بسیار خوبی است؛ چرا که محکم و کاملا سفید است.

آموزش عکاسی صنعتی