پدیده لنز فلر ( Lens Flare ) چیست؟

پدیده لنز فلر ( Lens Flare ) چیست؟

پدیده‌ی Lens Flare می‌تواند برای عده‌ای از عکاسان جذاب و برای عده‌ای دیگر ناخوشایند باشد؛ در این مقاله ی نیکون قصد داریم با ذکر چگونگی ایجاد این پدیده را برای ثبت تصاویر جذاب‌تر هنگام عکاسی شرح دهیم.پدیده لنز فلر ( Lens Flare ) چیست؟

Lens Flare پدیده‌ای است که در لنز‌ها به دلیل پخش نور بسیار روشنی مانند نور خورشید، رخ می‌دهد. این پدیده در لنز‌هایی که سیستم پیچیده‌تری دارند و همچنین تعداد عدسی آن‌ها زیاد است (برای مثال لنز زوم)، مشهود‌تر است.هر عکاسی که رو به خورشید به ثبت تصاویر می‌پردازد، به گونه‌ای با پدیده Lens Flare مواجه شده است.این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که دوربین به سمت خورشید یا منبع نوری مانند چراغ قوه قرار بگیرد.بعضی وقت ها این پدیده ناخوشایند است و می‌توان با حقه‌های مختلفی آن را از تصویر حذف کرد.

خورشید را مخفی کنید

برترین راه برای مقابله از به وجود آمدن Lens Flare وقتی که از خورشید (به سمت خورشید-مستقیما) عکس می گیرید پنهان کردن خورشید پشت درخت یا ساختمان یا هر چیز دیگری است، و یا با ابرهای تیره آن را پنهان کنید. طوری کادر بندی کنید که تنها قسمتی از خورشید معلوم باشد، و دوربین را در f/16 تنظیم کنید. این کار باعث می شود شما هاله های اطراف خورشید را به شکل ستاره ثبت کنید و از به وجود آمدن لایه های نوری مزاحم هم جلوگیری کنید.

تکنیک ترکیب دو عکس

یک روش دیگر برای از بین بردن Lens Flare استفاده از دو عکس است، یک عکس به حالت معمولی که می خواهید، و عکس دیگری دقیقاً برابر با عکس اول با این تفاوت که با دست، کارت یا هر جسمی دیگری (در داخل کادر) جلوی خورشید را بگیرید، و بعد از عکس با استفاده از نرم افزار Photoshop دو عکس را با هم تلفیق کنید.

این مقاله را بخوانید
تعداد مگاپیکسل بهترین دوربین عکاسی

پدیده لنز فلر ( Lens Flare ) چیست؟

فوکوس

اگر مستقیم رو به منبع نور عکس بگیرید، پیدا کردن نقطه درست فوکوس برای دوربین سخت خواهد بود؛ به این ترتیب برای این مشکل، سه راه حل وجود دارد.

  1.  استفاده از فوکوس دستی می تواند این مشکل را مرتفع کند اما بهترین گزینه نیست.
  2.  می‌توان تکنیک قفل فوکوس (Focal Lock) را به کار برد؛ طوری که ابتدا زاویه‌ دوربین را اندکی تغییر می‌دهیم تا سو‌ژه نور خورشید را بپوشاند، در این حالت بر روی سوژه فوکوس می‌کنیم و بنابراین کادر خود را مجددا مثل قبل تنظیم کرده و بدون تغییر مجدد فوکوس، عکس را ثبت می‌کنیم.
  3.  همچنین می‌توانیم از گشودگی دیافراگم پایین‌تری (F بالاتر) استفاده کنیم. هنگام مواجه شدن با نور زیاد، می‌توانیم گشودگی دیافراگم پایین‌تری به کار ببریم تا عمق میدان تصویر بیشتر شود.

دادن زاویه به نور

نور باید از زوایه‌ی خاصی بتابد تا روی تصویر شعله‌ی هنری ایجاد کند. کیفیت Lens Flare به زاویه‌ی نور وابسته است و زاویه‌ی نور هم به زمان روز بستگی دارد. در عصر به طوری که نور در گوشه کادر تصویر قرار گیرد، عکاسی کنید؛ مثلا می‌توانید از قانون کادربندی یک‌سوم (Rule Of Thirds) بهره ببرید.

پدیده لنز فلر ( Lens Flare ) چیست؟

دیافراگم

پدیده Lens Flare در واقع مشابه تیغه‌های دیافراگم لنز می باشد. هرچه لنز باکیفیت تر باشد (معمولا لنز‌های گران‌تر)، شعله‌های نوری که تشکیل می شوند، نرمتر خواهند ‌بود؛ اما اگر این موضوع را در نظر نگیریم و دهانه دیافراگم را تا بیشترین مقدار ممکن باز کنیم (پایین‌ترین F)، Lens Flare که ایجاد می شود نرم و گرد است؛ زیرا تیغه‌های دیافراگم از ورود نور جلوگیری نمی‌کنند.

این مقاله را بخوانید
آشنایی با انواع فرمت های ویدیو