تعداد مگاپیکسل بهترین دوربین عکاسی

تعداد مگاپیکسل بهترین دوربین عکاسی

تعداد مگاپیکسل بهترین دوربین عکاسی چقدراست؟ شاید شما هم فکر می‌کنید حتما یک دوربین چند صد مگاپیکسلی در دنیا باید باشد که از همه قوی‌تر و بهتر است و بهترین عکس‌ها را می‌گیرد!اما در اشتباهید در نمایندگی نیکون میخواهیم درباره ی این مسئله بررسی کنیم.

در ابتدا مگاپیکسل چیست؟

اگر روی یک عکس به اندازه کافی زوم کنید، می‌بینید که آن عکس از هزاران مربع کوچک تشکیل شده است. به هر کدام از این مربع‌ها که کوچکترین واحد عکس هستند پیکسل گفته می‌شود. مگاپیکسل هم به‌معنای یک میلیون پیکسل از تصویر ثبت‌شده با دوربین است. اگر عرض و ارتفاع تصاویر ثبت‌شده با دوربین خود را بدانید می‌توانید مقدار مگاپیکسل آن را حساب کنید. مثلا یک تصویر ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسلی، در مجموع ۳۰۷ هزار و ۲۰۰ پیکسل دارد.

چه زمانی به دوربین چند مگاپیکسلی نیاز داریم؟

اینکه شما به دوربین چند مگاپیکسلی نیاز دارید به شیوه ای استفاده‌ شما از عکس‌ها بستگی دارد. اگر قرار است عکس شما در ابعاد بزرگی چاپ شود، هرچه مگاپیکسل دوربین و در نتیجه عکس شما بالاتر باشد بهتر است اما دوباره توصیه می‌کنم که این عدد به معنای بالا بودن کیفیت خود عکس نیست.

تعداد مگاپیکسل بهترین دوربین عکاسی دوربین نیکون Z9

یکی از بهترین دوربین‌های عکاسی دنیا، دوربین نیکون Z9 است و سنسور آن ۴۵ مگاپیکسل است که عدد مناسب و در حد عالی است اما در همین حال گوشی‌های موبایلی در بازار هستند که مگاپیکسل دوربینشان بسیار بیشتر است اما عکس و ویدیو آنها به هیچ وجه قابل مقایسه با این دوربین نمی باشد.

این مقاله را بخوانید
عکاسی از ساحل

وقتی دوربین مگاپیکسل بیشتری دارد، تصاویری که با آن ثبت می‌کنید بزرگ‌تر و حجیم‌تر هستند. هر چقدر فایل‌های حجیم‌تری در دوربین داشته باشید:

  • دوربین شما کندتر می‌شود.
  • ظرفیت کارت حافظه‌ی دوربین شما خیلی زود پر می‌شود.
  • انتقال تصاویر به کامپیوتر، طولانی‌تر می‌شود.
  • به حجم بیشتری ظرفیت برای نگهداری فایل‌های خود نیاز دارید.
  • برای ویرایش فایل‌های بزرگ‌تر در نرم‌افزارهای ویرایشگر تصویر، به حافظه بیشتری نیز دارید.

عوامل مهم‌تر درکیفیت دوربین

عوامل زیادی  وجود دارند که به‌ مراتب نقش مهم‌تری در کیفیت تصاویر دوربین دارند و زمان خرید دوربین نیکون باید به آن‌ها توجه کرد. تمرکز بر این عوامل و هزینه کردن برای آن‌ها، تاثیر بیشتری در نتیجه‌ی نهایی کار دارد.

تعداد مگاپیکسل بهترین دوربین عکاسی اندازه سنسور

اندازه سنسور دوربین، عوامل اصلی تعیین‌ کننده‌ی کیفیت تصویر است و هر چه محدوده‌ی سنسور بزرگتر باشد، پتانسیل تولید تصاویر دیجیتال با کیفیت بالا، در دوربین بیشتر می‌شود.

سنسور دوربین میزان نوری را که برای ثبت تصویر یک منظره لازم است، دریافت می‌کند. این سنسور از میلیون‌ها نقطه‌ی حساس نوری تشکیل می‌شوند که به آن فوتوسایت (photosite) می‌گویند. این فتوسایت‌ها تمام اطلاعاتی که از طریق لنز دریافت می‌شود را ثبت می‌کنند. به همین خاطر با بزرگتر شدن سنسور، اطلاعات و جزییات بیشتری ثبت می‌شود و عکس باکیفیت‌تری خواهید داشت.

کیفیت لنز

اندازه و کیفیت لنز دوربین از عوامل دیگری است که بر کیفیت تصویر تأثیر می‌گذارد. قطعا یک لنز شیشه‌ای کوچک و ارزان که احتمال دارد در یک دوربین دیجیتالی سطح ابتدایی پیدا کنید با لنزهای چند پوششی با کیفیت بالا که برای یک DSLR خریداری می‌کنید تفاوت زیادی دارد.

این مقاله را بخوانید
عکاسی از قطره های آب