نکات عکاسی از برگ های پاییزی

در این روز های پاییزی، که تمام خیابان‌ها و کوچه‌ها دست خوش تغییرات رنگی و زیبا شده‌اند، ممکن است هنگام راه رفتن در خیابان‌های ولی‌عصر پیش خود به این فکر کنید که عکاسی از این منظره چه قدر می‌تواند زیبا باشد. ثبت رنگ‌ها در قاب تصویر همیشه‌ ما را به وجد می‌آورد، به خاطر همین دوربین خود را در دست می‌گیریم و شروع به عکاسی می‌کنیم! ولی متاسفانه تصویری که در دوربین ثبت می‌شود همیشه همان تصویری نیست که می‌بینیم یا انتظارش را داریم به همین خاطر باید بیشتر درباره ی نکات عکاسی از برگ های پاییزی بدانید.

اصول اولیه عکاسی از برگ های پاییزی

این را همیشه بخاطر داشته باشید که، آمادگی و داشتن وسایل مناسب می‌تواند برای عکاسی در فضای باز خیلی مفید باشد. به ویژه در ماه‌های پاییزی که آب و هوا دائما در حال تغییر است و بعضی از مواقع بارانی و گاهی آفتابی می‌شود، چون شاید شما انتظار این شرایط را نداشته باشید و باران ناگهانی غافلگیرتان کند و از عکاسی از برگ های پاییزی باز دارد.

البته، این را هم باید به گوییم که بعضی صحنه‌ها در آب و هوای بارانی زیباتر دیده می‌شوند و بعضی دیگر در آب و هوای آفتابی، یک عکاس کاربلد باید این را همیشه در ذهنش داشته باشد و با توجه به همین موضوع عکاسی کند.

فرمت RAW

ولی هوای تهران این روز‌ها حسابی غبارآلود است و ممکن است رنگ‌های برگ‌ها کم‌ رنگ و بی‌جان ثبت می‌شوند. برای تشدید کردن رنگ‌های تصویر، تنظیمات دوربین عکاسی خود را روی رنگ‌های زنده قرار بدهید (Picture Style: Vivid)، یا بعدا در ویرایش کامپیوتر تنظیماتی مشابه ای را انجام دهید تا رنگ‌ها بیشتر به چشم بیایند.

این مقاله را بخوانید
عکاسی حرفه ای با دوربین نیکون D3400

اگر می‌خواهید در ویرایشگر فایل خام ادوبی رنگ‌ها را غلیظ ‌تر کنید، برای طبیعی‌تر جلوه کردن عکس در فرمت RAW کار کردن با اسلایدر Vibrance بسیار راحت‌تر از کار کردن با اسلایدر Saturation است.

تراز سفیدی

اگر که نمی خواهید برای استفاده از تنظیمات اتوماتیک و ویرایش کامپیوتری ندارید به جایش از تنظیمات دستی برای بهتر کردن تصویر استفاده کنید، ارزشش را دارد که تراز سفیدی را روی عکس امتحان کنید. هنگامی که در زمان عکاسی از تنظیمات مناسبی استفاده کنید می‌توانید صحنه‌ها را همان گونه  که انتظار دارید بیندازید.

گزینه‌ی تراز سفیدی سایه یا ابری را بزنید، چون این تنظیمات می‌توانند گرمای لذت‌ بخشی را به عکس شما انتقال بدهند و کمک می‌کنند که رنگ‌های قرمز و زرد و نارنجی تصویر را زنده ‌تر ثبت کنید، به ویژه در روزهای ابری که تنظیم خودکار ممکن است باعث سردی و بی‌روح بودن عکس شود. هرچند در نظر داشته باشید که این حالت ممکن است باعث غیرطبیعی شدن عکس شود؛ اگر دوربین مقیاس درجه حرارت رنگ یا همان Kelvin را دارد، بهتر است که روی مقادیر بالاتر از ۶۵۰۰ تنظیمش کنید چون این کار کنترل دقیق‌تر و بیشتری به شما می‌دهد.

نکات عکاسی از برگ های پاییزیبازتاب ها

عکاسی از برگ ها مخصوصا در یک روز بادی، کار دشواری است. در این زمان ، بیشتر سعی می کنم بازتاب هایی از رنگ های پاییزی را پیدا کنم و عکس انتزاعی تری بگیرم.

پرسپکتیو

برگ هایی که روی زمین افتاده اند سوژه های خارق العاده ای هستند. برای دستیابی به یک پرسپکتیو (نمای دید) منحصر بفرد سعی کنید از نقطه نظر یک سنجاب نگاه کنید (روی زمین دراز بکشید و عکاسی نمایید).

این مقاله را بخوانید
میکروفون شات گان و گان چیست و چه کاربردی دارد؟

آبشارها

ترکیبِ رنگ های زیبای برگ های پاییزی با نمای آرام و لطیف یک آبشار می تواند جادویی باشد. از نوردهی طولانی برای مات کردن آبی که روی برگ های اُفتاده می ریزد استفاده کنید.
عکس های کلوزآپ

یک ترکیب بندی ساده مینیمالیستی (ساده گرایانه) به اندازه یک صحنه پیچیده می تواند یادآور و نشان دهنده این فصل باشد. امتحان کنید؛ به یک برگ نزدیک شوید و از دیافراگم باز، مثلا f/2.8 یا f/4 استفاده کنید تا یک عمق میدان سطحی برای ایزوله کردن جزئیات ریز داشته باشید.