نکاتی برای انتخاب لنز مناسب

نکاتی برای انتخاب لنز مناسب

با وجود اینکه دوربین‌های DSLR نیکون برای استفاده از لنزهای عکاسی متنوعی طراحی شده‌اند، خیلی از عکاس‌ها فقط از لنز کیت که همراه با دوربین ارائه می‌شود استفاده می‌کنند. اما این موضوع جای تعجب ندارد زیرا انتخاب لنز مناسب می‌تواند مشکل خیلی دشواری باشد. به همین خاطر ما تصمیم داریم در این مقاله از نمایندگی نیکون درمورد نکاتی برای انتخاب لنز مناسب صحبت کنیم.

مهم‌ ترین قسمت یک دوربین

لنزهای عکاسی اصلی ترین قسمت یک دوربین است و تصویر شما را می‌سازد. لنز تصویری که داخل سنسور شکل می‌گیرد و عکسی که چاپ می‌کنید را کنترل می‌کند. به همین دلیل خیلی از عکاس‌ها ترجیح می‌دهند با یک دوربین معمولی و لنز فوق‌العاده کار کنند تا یک دوربین فوق‌العاده و لنز مناسب. اما اینکه از اهمیت لنز خوب مطلع باشید تفاوت زیادی دارد با اینکه بدانید چه لنزی برای گرفتن عکس‌هایی که به دنبال آن هستید مناسب است.

نکاتی برای انتخاب لنز مناسبفاصله کانونی

فاصله کانونی با میلی‌متر گفته می‌شود و هرچقدر این عدد بزرگتر باشد به معنی زوم بیشتر است و هرچقدر هم این عدد کوچک‌تر باشد می‌توانید عکس‌های وایدتری با لنز بگیرید.

به عنوان مثال فاصله کانونی چشم انسان برابر با ۳۰-۵۰ میلیمتر روی یک سنسور فول فریم است. یک فاصله کانونی کمتر از ۳۰-۵۰ میلیمتر تصاویر متفاوت‌تری نسبت به چشم شما را ثبت می‌کند و فاصله کانونی بزرگتر به معنای ان است که محدوده فوکوس لنز نسبت به چشم شما کوچک‌تر است.

اگر هم اکنون از یک دوربین فول‌فریم استفاده میکنید لازم به محاسبه ندارید زیرا لنز همان زاویه دید را در اختیار شما قرار می‌دهد که از عدد آن انتظار دارید. اما اگر سنسور دوربین شما APS-C است فاکتور کراپ آن برابر با ۱٫۵ است و باید فاصله کانونی لنز را در ۱٫۵ ضرب کنید تا معادل ۳۵ میلیمتری آن را به دست بیاورید. این عدد برای دوربین‌های کانن APS-C برابر با ۱٫۶، برای میکرو سه چهارم ها ۲٫۰ و برای سری ۱ نیکون ۲٫۷ می‌باشد.

این مقاله را بخوانید
نکات عکاسی خانوادگی

ماکزیمم دیافراگم

فوکوس دیافراگم  یاماکزیمم دیافراگم به چند شیوه نمایش داده می‌شود اما به هر روشی که آن را نشان دهید f/2.8، F2.8 یا ۱:۲٫۸ یک معنی دارد و به بیشترین میزان نوری که لنز می‌تواند جمع کند اشاره دارد. لنزهایی که ماکزیمم دیافراگم آن‌ها بزرگتر است می‌توانند نور بیشتری را جمع‌آوری کنند.

برای مثال یک لنز F1.8 می‌تواند نور بیشتری نسبت به لنز F4 جمع‌آوری کند و می‌توانید بدون فلاش در شرایط کم نور از آن استفاده کنید. همچنین این نوع لنز عمق میدان کمتری دارد.

لنز الترا واید چیست؟

فاصله کانونی لنزهای التراواید کمتر از ۲۴ میلیمتر (در فرمت ۳۵ میلیمتر) است و این قابلیت را دارند تا تصویر وایدتری نسبت به حالت نرمال بگیرند. البته این نوع لنز فقط برای گرفتن تمام صحنه مناسب نیستند. لنزهای عکاسی الترا واید راست خطی کمک می‌کنند خط‌های راست را در عکس‌های خودتان حفظ کنید ولی التراوایدهای فیش آی ساختمان‌ها را با خطوط خمیده ثبت می‌کنند.

نکاتی برای انتخاب لنز مناسب

لنز استاندارد چیست؟

لنز کیتی که به همراه DSLR و یا دوربین بدون آینه شما عرضه می‌شود به احتمال زیاد یک لنز زوم استاندارد است و فاصله کانونی آن نیز حدودا ۳۵-۷۰mm می‌باشد. برخی از این لنزهای عکاسی اپتیک‌ ها و ماکزیمم دیافراگم بهتری دارند. خیلی از عکاس‌ها لنزهای پرایم ۳۵ میلیمتری را به عنوان لنز نرمال می‌شناسند زیرا زاویه دید این نوع لنز طبیعی است و شبیه چیزی است که با چشم خودتان می‌بینید. البته این دیدگاه از نظر فنی درست نیست.