نکات عکاسی خانوادگی

نکات عکاسی خانوادگی

هیچ چیز عشق جاری در یک خانواده را به خوبی یک عکس دست جمعی نشان نمی دهد، به شرطی که برای آن آمادگی قبلی داشته باشید.در این مقاله از نمایندگی نیکون قرار است به نکات عکاسی خانوادگی بپردازیم با ما همراه باشید.

خوب ژست بگیرید

در مورد جای گذاری افراد در عکس، خلاقانه عمل کنید. این خلاقیت به تعداد افراد و همچنین فضایی که برای عکس در اختیار دارید بستگی دارد اما برای یک خانواده متوسط با ۲ فرزند، می‌توان از یک حالت دایره‌ای که در آن سر افراد کنار هم قرار گرفته است استفاده کرد.

بگذارید همه روی زمین دراز بکشند و دست یکدیگر را بگیرند و صمیمت را در عکس نشان دهید. برای عکاسی از یک لنز عریض یا استاندارد – از ۱۷ تا ۵۰ میلیمتری –  روی دوربین D7500 استفاد کنید. برای گرفتن عکس بالای سر افراد بایستید؛ حتی می‌توانید برای بالاتر رفتن از یک نردبان هم استفاده کنید. روی مرکز عکس تمرکز کنید و از عمق میدان (depth of field) متوسط استفاده کنید. احتمالا حدی بین f/9 تا f/16 باید ایده‌آل باشد.

نکات عکاسی خانوادگی

عکس های دسته جمعی بگیرید.

اگر در عکس پرتره‌ی خانوادگی، با یک خانواده‌ی پرجمعیت سروکار دارید، بگویید تا به صورت گروه به گروه در کنار هم بایستند. مثلا جوان‌ترهای قدبلند در انتها، بزرگترها در مرکز و کودکان در جلوی عکس قرار بگیرند. به یاد داشته باشید که قدبلندها را در انتهای عکس جای دهید. همچنین هیچ نیازی به سخت گیری در مورد قاعده‌ی «از کوتاه به بلند» وجود ندارد، گاهی اوقات بی‌نظمی هم زیباست!
از یک فلاش اکسترنال استفاده کنید تا روی سایه‌ها و نقاط تاریک عکس‌تان نور بیاندازد و چهره‌ها را به خوبی فریز کند، و با گسترده کردن و افزایش عمق میدان، وضوح تصویر افراد را بالا ببرد.

این مقاله را بخوانید
ایزو خودکار

استفاده از تمام فریم عکس

کلوزآپ ها روش خوبی برای انتقال احساسات هستند. دو نفر از اعضای خانواده مانند زن و شوهر، دو خواهر و برادر، یک والد و فرزند را مطابق عکس بهم نزدیک کنید و از آنها بخواهید در نزدیکترین حالت ممکن با یکدیگر صحبت کنند. از یک لنز ماکرو ( macro lens ) یا استاندارد استفاده کرده و جوری قاب عکس را ببندید که نزدیکی را هر چه بهتر نمایش دهد.

 منتظر لحظه‌ی ویژه ای باشید که می‌تواند با وجود یک لبخند یا نگاه خاص یا یک ارتباط دونفره باشد و سپس عکس بگیرید. از فلاش برای فریز کردن لحظه استفاده کنید، البته اینکه عمق میدان کم می‌تواند پس زمینه را تار کند و جلوه‌ی بیشتری به این ارتباط دو نفره بدهد.

نکات عکاسی خانوادگیزوایای تند و تیز

با زوایا بازی کنید. این نوع عکس ها جذاب هستند و بیشتر از کلمات، حرف برای گفتن دارند. یک روش خیلی خوب این است که روی زمین دراز بکشید و سوژه‌ها را بالای سر خود قرار دهید.

 برای روشن کردن صورت سوژه‌های خود در مقابل نور آسمان به فلاش قطعا نیاز پیدا خواهید کرد. از سوژه‌هایتان بخواهید که به پایین نگاه کنند؛ اینطوری مطمئن می‌شوید که از بینی افراد با درشت‌نمایی عکس نمی‌گیرید!

محیط عکاسی

شما پیش از فشار دادن کلید شاتر باید تکلیف خیلی چیزها را مشخص کنید: ترکیب‌بندی، تنظیمات دوربین برای دستیابی به نوردهی مناسب، اطمینان از راحتی مدل و….

فراموش کردن موضوعات دیگری که باید بررسی کنید خیلی ساده است. برای مثال در شرایطی که در ساحل هستید مطمئنا دوست ندارید که کفش‌های سوژه به خاطر یک موج ناگهانی خیس شوند. همچنین بدون بررسی اینکه پشت سر سوژه چیزی هست یا نه نمی‌توانید از آن‌ها بخواهید که رو به عقب حرکت کنند. اینکه به توجه کردن به محیط اطراف عادت کنید کار خیلی خوبی است. پس از مدتی هم به صورت طبیعی این کار را انجام خواهید داد.

این مقاله را بخوانید
رنگ‌های مکمل در عکاسی