لامپ مناسب سافت باکس

در عکاسی و فیلمبرداری به همان اندازه که وجود نور مهم است، ویژگی‌های نوع نوری که برای ثبت عکس یا فیلمبرداری به سوژه تابیده می‌شود هم اهمیت دارد.استفاده از نور نامناسب جذابیت و اثرگذاری عکس شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.برای عکاسی، نرم یا سخت بودن نور یکی از ویژگی‌هایی است که به اندازه شدت، رنگ و جهت تابش نور اهمیت دارد.نمایندگی نیکون اطلاعاتی درباره ی لامپ مناسب سافت باکس را برای شما به اشتراک میگذارد.

نوع نور سافت باکس هم نکته‌ای است که باید به آن توجه شود. یعنی باید بر اساس شرایط صحنه و سوژه تصمیم بگیرید که چه منبع نوری مناسب است و لامپ مناسب سافت باکس چطور باید باشد؟

معرفی انواع لامپ مناسب سافت باکس

سافت باکس به تنهایی نوری تولید نمی‌کند و نور آن، از طریق لامپ‌های کوچکی که درون آن نصب می‌شود، پس از نرم شدن توسط بدنه سافت باکس، به سوژه تابیده می‌شود. پیش از آشنایی با انواع لامپ سافت باکس بهتر است مقاله اشنایی با سافت باکس را در نمایندگی نیکون مطالعه کنید.

لامپ مناسب سافت باکس

بیشتر منابع نوری معمول در عکاسی مانند لامپ‌های فلورسنت، لامپ LED (لامپ‌های SMD و لامپ‌های COB و…)، فلاش‌های استودیویی و…‌ به عنوان منابع نور سافت باکس قابل استفاده هستند. در ادامه هر کدام از این لامپ‌های سافت باکس را دقیق‌‌تر بررسی می‌کنیم.

  • لامپ‌های فلورسنت

لامپ‌های فلورسنت نوع متداولی از منابع نور سافت باکس هستند که از نظر قیمت نسبت به سایر انواع به صرفه‌ترند. عمر لامپ‌های فلورسنت معمولا کمتر از سایر لامپ‌هاست و به طور کلی گزینه‌ای اقتصادی و با قابلیت تنظیم‌پذیری کمتر در شدت نور، دمای رنگ و… هستند.

فلاش استودیویی به عنوان یکی از رایج‌ترین منابع نور در عکاسی، قابلیت هماهنگ شدن و نصب در سافت باکس را هم ارائه می‌دهند. با خرید فلاش استودیویی از نورنگار، می‌توانید منبع نوری با قابلیت کنترل‌پذیری بالا را در سافت باکس خود داشته باشید. قیمت فلاش‌های استودیویی معمولا بالاست، اما گزینه‌ای حرفه‌ای هستند. نور فلاش استودیویی نسبت به سایر لامپ‌ها کمتر پخش می‌شود و تمرکز بیشتری دارد.

  • لامپ‌های LED (COB و SMD)

لامپ‌های SMD و COB قیمت مناسب‌تری را نسبت به فلاش‌های استودیویی ارائه می‌دهند. منابع نور SMD و COB تنوع زیادی را در شکل، رنگ و شدت نور عرضه می کردند و به همین خاطر به دسته‌ای از محبوب‌ ترین لامپ های سافت باکس تبدیل شده‌اند. بهتر است نگاهی دقیق‌‌ تر به هر کدام از این لامپ‌ها داشته باشیم.

این مقاله را بخوانید
نحوه در دست گرفتن دوربین

فرق ساختار لامپ‌های SMD و COB، کارکرد متنوعی را در سافت باکس نشان می‌دهد. لامپ‌های SMD به صورت مجموعه‌ای از چندین LED هستند که روی یک بورد به صورت یکنواخت پراکنده شده‌اند. در صورتی که در لامپ‌های COB، ال ای دی‌ها به صورت متمرکز در یک نقطه قرار گرفته اند و به صورت یک پنل LED یکپارچه عمل می‌کنند.

لامپ مناسب سافت باکسدر لامپ‌های SMD، تعداد زیادی از دیودهای منتشرکننده نور، به صورت پراکنده بر روی بورد نصب شده اند و همین امر سبب می‌شود تا نور پراکنده‌ای داشته باشیم. پراکندگی زیاد نور در لامپ‌های SMD، به نرم‌‌تر شدن نور در سافت باکس کمک می‌کند. اگر به دنبال نوری یکنواخت و نرم برای سافت باکس هستید،‌ لامپ‌های SMD گزینه‌ای عالی به شمار می‌آیند.

تمرکز دیودها و در نتیجه تمرکز نور در لامپ‌های COB نسبت به لامپ‌های SMD‌ بیشتر است و به همین دلیل در صورت استفاده از لامپ‌های COB، نسبت به لامپ‌های SMD نور سخت‌تری تولید می‌شود. لامپ‌های MCOB نسل جدید لامپ‌های COB هستند که از چند قطعه COB به صورت مجتمع بر روی یک بورد تشکیل شده‌اند. پراکندگی نور در لامپ‌های MCOB جدید، نسبت به لامپ‌های COB بیشتر است. در تصویر زیر تفاوت ساختار همه انواع لامپ‌های LED مناسب برای سافت باکس آورده شده است.

  • فلاش اکسترنال

فلاش‌های اکسترنال هم دسته‌ای دیگری از لامپ‌ یا منابع نوری سافت باکس است. سافت باکس فلاش اکسترنال، روی فلاش اکسترنال نصب می‌شوند. سایز و ساختار این نوع سافت باکس متناسب با فلاش اکسترنال طراحی شده است تا قابلیت جا‌به‌جایی به همراه دوربین را داشته باشند.