قانون یک سوم در عکاسی

قانون یک سوم در عکاسی

یکی از رایج‌ ترین روش‌ها برای ترکیب‌ بندی عکس، استفاده از قانون یک سوم در عکاسی است. اگرچه این قانون اغلب توسط عکاسان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما همه‌ی آن‌ها دقیقاً نمی‌دانند که ماهیت آن چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد. فراموش نکنید که این قانون یک پیشنهاد برای مبتدیان و کسانی است که به دنبال آموختن فنون و ترفندهای عکاسی هستند تا عکس‌های بهتری ثبت کنند. در این مقاله از نمایندگی نیکون به طور کامل شما را با قانون یک سوم یا نقاط طلایی و ترفندها و شیوه به کار بردن آن آشنا خواهم کرد.

قانون یک‌ سوم چیست؟

قانون یک‌ سوم نوعی ترکیب‌بندی است که در آن عناصر مهم یک عکس در طول یک شبکه ۳ در ۳ قرار داده می‌شوند. به این صورت تصویر به ۹ قسمت تقسیم می‌شود. برای بسیاری از عکاسان، این نوع ترکیب‌بندی، یک راه اساسی برای ساختار بخشیدن به عکس‌ها و زیباتر کردن آن‌هاست. عکاس با استفاده از قانون یک سوم ، چهار خط را در عکس خود تصور می‌کند که در اثر ایجاد این خطوط، چهار نقطه متقاطع به وجود می‌آید. عناصر مهم درون یک قاب باید در نقاط تقاطع این خطوط قرار گیرند و یا هنگام عکاسی از سوژه‌هایی مانند یک درخت یا منظره‌ای از افق که از خطوط مستقیم تشکیل شده‌اند، قانون یک سوم می‌گوید که آنها باید در امتداد یکی از این چهار خط قرار گیرند.

قانون یک سوم در عکاسیزمان استفاده از قانون یک سوم

چه زمانی باید از قانون یک سوم  استفاده کنید؟ اولین ارزش این قانون این است که به خودتان یادآوری کنید ترکیبات خارج از مرکز می‌توانند به خوبی کار کنند. بیشتر مواقع، عکاسان مبتدی به طور پیش‌فرض سوژه‌های خود را در مرکز قاب قرار داده و ترکیب‌بندی مرکزی را تشکیل می‌دهند.

این مقاله را بخوانید
عکاسی از هرپتوفونا

اگرچه ترکیب‌بندی مرکزی می‌تواند یک روش بسیار عالی و قوی برای ترکیب‌بندی عکس باشد، اما استفاده از آن برای همه‌ی عکس‌ها می‌تواند تصاویر ما را خسته کننده کند. اگر تا به حال این کار را انجام می‌دادید، می‌توانید با استفاده از قانون یک سوم ، تنوع بهتر و بیشتری را به کارهایتان اضافه کنید.

برای استفاده از قانون یک سوم، با تصور یک شبکه ۳ در ۳ شروع کنید و یا آن را از طریق تنظیمات دوربین خود فعال کنید و سوژه‌های خود را در امتداد این خطوط و نقاط تقاطع و طلایی قرار دهید. زمانی که نتیجه را ارزیابی کنید، احتمالا آن را بیشتر از وقتی که سوژه را درست در مرکز قرار می‌دادید دوست خواهید داشت. در نتیجه اگر شما در تلاش برای بهبود عکاسی خود باشید، احتمالا خواهید فهمید که قانون یک سوم ، یک روش ساده و عالی برای بهبود عکس‌های شما است.

زمان عدم استفاده از قانون یک سوم

بزرگ‌ ترین چالش قانون یک سوم این است که حتی وقتی سوژه‌های شما به شرایطی که گفته شد در کادر قرار می‌گیرند، تغییری نمی‌کنند. این یعنی به چیزی که در حال عکاسی از آن هستید توجهی نمی‌کنید. به عنوان مثال، در بعضی از صحنه‌ها، شما ترکیب‌بندی را از بین خواهید برد و عناصر مهمی را کنار خواهید گذاشت تا همچنان به قانون سوم پایبند باشید.

قانون یک سوم در عکاسیکل ایده قانون یک سوم  این است که مبتدیان را از ترکیب‌بندی مرکزی دور کند. با این حال، احتمال دارد به این فکر کنید که سوژه‌ها همیشه یا اغلب باید در امتداد خطوط و تقاطع‌ها در شبکه ۳ در ۳ قرار داده شوند تا یک ترکیب‌بندی موفق و عالی بدست آید.

این مقاله را بخوانید
نکاتی برای گرفتن عکس های واضح تر

در واقع، هر نوع ترکیب غیر مرکزی نه فقط قانون یک سوم می‌تواند خوب باشد. اما به جای آن، سعی کنید سوژه را تنها کمی دورتر از مرکز، یا حتی در گوشه‌ها کادربندی کنید. گاهی اوقات، خود صحنه نوع ترکیب‌بندی را به شما خواهد گفت که برای عکس شما بهترین حالت خواهد بود.