شیوه های نورسنجی

نورسنج دوربین چطور کار می کند؟

هنگامی که شما دوربین عکاسی خود را به طرف یک سوژه می گیرید، به راهی برای اندازه گیری نور ورودی هم نیاز خواهید داشت  تا متوجه شوید چه میزان از آن وجود دارد و دوربین عکاسی شما به چه تنظیماتی برای بدست آوردن عکسی که می خواهید نیاز دارد.با ما همراه باشید تا با شیوه های نورسنجی بیشتر آشنا شوید.

اکثر دوربین های عکاسی که امروزه وجود دارد از فرآیندی به نام نورسنجی TTL بهره می گیرند ، که مخفف Through the Lens (از میان لنز) می باشد. به این معنا است که دوربین عکاسی شما نور ورودی لنز را بررسی کرده و روشنایی صحنه را ارزیابی می کند.

سپس شما که عکاس هستید، یا با دوربین خودتان که در دست دارید، این امکان را دارید تا تنظیمات (دیافراگم ، سرعت شاتر ، ایزو) را به منظور اطمینان از این که تصویر شما ان گونه که می خواهید نوردهی شده، اعمال کنید. شما ممکن است هیچگاه متوجه نورسنج نشوید یا حتی بودن آن را حس نکنید و نبینید ، مگر این که در حالت دستی (manual) عکاسی کنید. ولی به دوربین اعتماد کنید، نورسنج به طور دائم در حال نظارت نور صحنه می باشد، چه شما بدانید که دارد کار می کند و چه ندانید.

شیوه های نورسنجی در دوربین عکاسی

اکثر دوربین های عکاسی دیجیتالی امروزه چند روش مهم و اساسی برای اندازه گیری نور ورودی دارند:

۱- نورسنجی ماتریسی یا ارزیابی کننده (Evaluative Metering):

دوربین عکاسی شما در تمام صحنه به نور نگاه می کند و از آن یک میانگین دقیق می گیرد، شرکت نیکون این راهکار را نورسنجی ماتریسی، و شرکت کانن آن را نورسنجی ارزیابی کننده می نامد.

این مقاله را بخوانید
کسب و کار در عکاسی

۲- نورسنجی با تمرکز بر میانه یا مرکز گرا (Center-Weighted Metering) :

در این حالت نورسنجی بالاترین و مهم ترین اهمیت را، به طور متوسط و معمولی ۶۰ تا ۸۰ درصد، به نوری که در ناحیه ای دایره ای در میانه یا وسط کادر تمرکز یافته می دهد. در برخی از دوربین های عکاسی قابلت این را دارند تا اندازه دایره را تنظیم کنید.

مشاهده مقیاس نورسنجی در مُد دستی

برای دیدن روش عملکرد نورسنج، دوربین عکاسی خود را در حالت نوردهی دستی (M) قرار دهید و به دنبال یک سری نقطه یا خط عمودی در پایین منظره یاب یا ویزور دوربین بگردید.

۳- نورسنجی جزئی (Partial Metering) :

این روش نور را تنها در قسمت کوچکتری از مرکز کادر اندازه گیری می کند (حدود ۸ الی ۱۲ درصد از کل صحنه). این یک حالت نورسنجی در کانن است، و نیکون چنین گزینه مشابهی ندارد.

۴- نورسنجی نقطه ای (Spot Metering) :

در این روش نور را تنها در مکان کوچکی اطراف نقطه فوکوس خودکار مرکزی اندازه گیری می کند (حدود ۱٫۵ الی ۳ درصد از کادر) که در بعضی دوربین ها نقطه فوکوس فعال .( شرکت کانن و شرکت نیکون هر دو این روش را نورسنجی نقطه ای می نامند.)

شیوه های نورسنجیتفاوت بین نورسنج بازتابی و نورسنج تابشی

در کل دو روش نورسنج برای نورسنجی در اختیار عکاسان قرار دارد:

نورسنج بازتابی که همان نورسنج درونی همه دوربین هاست و روتین ترین نورسنج است، که کارکرد آن بر اساس محاسبه نور بازتاب شده از اجسام مختلف می باشد و تنها برآیند و نتیجه شدت نور برگشتی از اجسام مختلف را محاسبه می نماید و به عکاس اطلاع می دهد، این نوع نورسنجی برای انواع محیط ها کاربرد دارد ولی ضعف هایی نیز دارد که در نورسنج دستی توضیح داده خواهد شد

این مقاله را بخوانید
عکاسی از نوشیدنی

به خاطر ویژگی های منحصر به فرد و خاص نورسنج های دستی اغلب نورسنجی با نورسنج دستی دقیق تر می باشد، البته نورسنجهای دستی برای نورپردازی مصنوعی و عکاسی در آتلیه به ابزاری حیاتی تبدیل میشود به این دلیل که نورسنج انعکاسی قادر به تشخیص نور لحظه ای فلاش ها نیست و هیچ کار کردی در آتلیه و نور مصنوعی فلاشها ندارد. به همین خاطر همه ی عکاسان در آتلیه از نورسنج دستی و تابشی برای نورسنجی استفاده می کنند.