فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین

فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین

فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین عکاسی نسبت ابعاد یا نسبت عکس، رابطه بین طول و عرض یک تصویر را نشان می‌دهد. این مقدار به صورت دو عدد که بین آن‌ها علامت دونقطه قرار گرفته است (۳:۲) و یا به صورت اعشاری (۱٫۵۰) نمایش داده می‌شود. و شاید ممکن است نسبت ابعاد به صورت ۱٫۵۰:۱ هم نمایش داده شود.

شما قابلیت این را دارید تا به راحتی و از روشی که بررسی طول و عرض یک تصویر، نسبت ابعاد آن را تشخیص دهید. برای مثال نسبت تصویر ۴:۳ از ۴ واحد برابر برای عرض و ۳ واحد برابر ارتفاع تصویر تشکیل شده است. و همینطور یک تصویر با نسبت ابعاد ۳:۲ نیز از ۳ واحد برابر عرض و ۲ واحد برابر طول تشکیل شده است.نسبت ابعاد اغلب براساس سایز فیلم یا سنسور تصویر مشخص می‌شود و در بیشتر موارد مستطیلی است. متداول ‌ترین نسبت تصویر در دوربین‌های دیجیتال هم ۳:۲ و ۴:۳ است. نسبت تصویر تمام دوربین‌های عکاسی DSLR فول ‌فریم و APS-C نسبت ۳:۲ است ولی در گوشی‌های موبایل، جسگر های میکرو ¾ و دوربین‌های مدیوم فرمت، نسبت ۴:۳ از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

 

فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین

البته که در ادامه ی مطالب خواهید دید، بعضی دوربین‌ها امکان تغییر نسبت ابعاد عکس را از طریق منوی دوربین به شما می‌دهند و این امکان را دارید تا کراپ‌های متفاوت‌تری نسبت به کراپ Native سنسور دوربین انتخاب کنید.

و ای را نیز در نظر داشته باشید که نسبت تصویر سایز فیزیکی عکس یا ابعاد پیکسلی آن را نشان نمی‌دهد و فقط نشان‌دهنده‌ی رابطه‌ی بین طول و عرض تصویر است. برای مثال یک تصویر با نسبت ۳:۲ می‌تواند ۳ متر طول و ۲ متر عرض یا ۳ سانتی‌متر طول و ۲ سانتی‌متر عرض داشته باشد.و همینطور یک عکس با سایز های ۶۰۰۰*۴۰۰۰ پیکسل از یک دوربین ۲۴ مگاپیکسلی، نسبت ابعادی برای با ۳:۲ دارد.

این مقاله را بخوانید
اموزش عکاسی در نور کم

نسبت سایز Native یا غیر Native

همچنین که قبلا گفته ایم ، نسبت ابعاد اغلب توسط سنسور دوربین معین می‌شود و به عنوان نسبت سایز Native شناخته می‌شود. اما بعضی دوربین‌ها این ویژگی ها را در اختیار شما می‌گذارند که نسبت سایز های دیگری را انتخاب کنید. برای مثال نیکون Z7 امکان انتخاب ابعاد زیر را به شما می‌دهد:

  • FX (36*24)
  • DX (24*16)
  • ۵:۴ (۳۰*۲۴)
  • ۱:۱ (۲۴:۲۴)
  • ۱۶:۹ (۳۶*۲۰)

نیز در نظر بگیرید که دو نسبت اول هر دو ۳:۲ هستند زیرا نسبت ابعاد Native سنسور دوربین هستند اما دیگر نسبت‌های ذکر شده مثل ۵:۴، ۱:۱ و ۱۶:۹، Native نیستند و انتخاب هرکدام از آن‌ها بخشی از تصویر را کراپ می‌کند.

روش تغییر نسبت ابعاد

در حالتی که نیاز به تغییر نسبت سایز ها یک عکس شما می‌توانید از رو روش مختلف این کار را انجام دهید: روش اول از طریق منوی دوربین است و روش دوم با کمک نرم‌افزار ویرایش عکس.

تغییر نسبت تصویر از طریق دوربین

بسته به سازنده و مدل دوربین شما، ممکن است بتوانید نسبت ابعاد تصویر را از طریق منوی دوربین تغییر دهید. با اینکه خیلی از دوربین‌ها این امکان را برای فرمت RAW نیز فراهم کرده‌اند، در برخی از دوربین‌ها فقط امکان کراپ عکس‌های JPEG وجود دارد و فرمت Native عکس‌های RAW همیشه حفظ می‌شود.

تغییر نسبت تصویر از طریق منوی دوربین کار ساده‌ای است. برای مثال در دوربین‌های DSLR و بدون آینه نیکون با فشار دادن کلید منو به مسیر Photo Shooting Menu -> Choose Image Area مراجعه کنید و آن را تغییر دهید. شما با چیزی مثل تصویر زیر روبرو می‌شوید:

این مقاله را بخوانید
عکاسی حرفه ای با دوربین

فرمت و اندازه فایل عکس در دوربین