عکاسی حرفه ای با دوربین

عکاسی حرفه ای با دوربین

تفاوتی ندارد که شما یک فرد تازه کار و مبتدی باشید یا نیمه حرفه ای و کار بلد ؛ ما در این مقاله از نمایندگی نیکون چند نکته طلایی و بسیار کاربردی را برای شما آورده ایم، که با کمک آن ها می توانید مهارت و توانایی عکاسی خود را به سطوح بالاتر ارتقا دهید؛ و عکاسی حرفه ای با دوربین نیکون D5300 کنید.

از لرزش دوربین جلوگیری کنید

اولین درس در عکاسی حرفه ای، مقابله کردن با لرزش دوربین است. لرزش دوربین عکاسی که موجب تار شدن عکس ها می شود، می تواند هر عکاسی را آزار دهد. در اینجا می خواهیم چند راهکار برای جلوگیری از لرزش دوربین ارائه دهیم.

در اولین گام همه، شما باید روش مطلوب در دست گرفتن دوربین عکاسی را یاد بگیرید. وقتی که  دوربین را در دست گرفتید، از هر دو دست خود استفاده کنید؛ یک دست را در اطراف بدنه دوربین و دست دیگر را در اطراف لنز خود قرار دهید. البته  برای احتیاط بیشتر و جلوگیری از افتادن دوربین، بهتر است دوربین را نزدیک بدن خود نگه دارید.

عکاسی حرفه ای با دوربین

اگر شما سه پایه دوربین عکاسی ندارید و قصد داریم دوربین را در دستتان نگه دارید و عکس بگیرید، باید از سرعت شاتری استفاده کنید که برای فاصله کانونی لنز شما مناسب باشد.

اگر سرعت شاتر بسیار پایین باشد، هر حرکت ناخداگاه دوربین باعث می شود که کل عکس شما تار شود. با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید که برای کم شدن تاری عکس ها نباید با سرعت شاتری که از فاصله کانونی لنز دوربین شما کمتر است، عکاسی کنید.

این مقاله را بخوانید
علت صدا دادن لنز دوربین عکاسی

رابطه بین فاصله کانونی و سرعت شاتر به صورت زیر است: ۱ / فاصله کانونی (به میلی متر) = حداقل سرعت شاتر (در ثانیه)

حس عمق ایجاد کنید

زمانی که از سبک منظره عکاسی می کنید، ایجاد حس عمق در تصاویر باعث می شود که عکس های شما بسیار جذاب شوند، به گونه ای  که بیننده حس کند که در آن مکان حضور دارد. برای گرفتن عکس های پانوراما از یک لنز واید استفاده کنید. همچنین برای رسیدن به یک پیش زمینه و پس زمینه شارپ در این مدل عکس ها، از یک عدد دیافراگم بزرگ مانند f / 16 یا بزرگ تر استفاده کنید. قرار دادن یک سوژه یا یک شخص در پیش زمینه عکس به شما کمک می کند تا یک حس مقیاس در تصاویر ایجاد کنید و به این طریق می توانید فاصله زیاد بین سوژه و منظره را نشان دهید.

البته اگر قرار است در فضای بسته کار عکاسی انجام دهید بهتر است برای جذابیت تصویر ازبک دراپ ها و فون عکاسی استفاده کنید.

زمانی که از سرعت شاترهای پایین استفاده می کنید، باید حواستان باشد که دستتان نلرزد؛ زیرا باعث می شود که عکس های شما خراب شود و تار بیافتد. برای حل این مسئله ، بهتر است که در شرایطی که امکان از یک سه پایه دوربین استفاده کنید.

سرعت شاترهای مختلف

نگران نباشید و سرعت شاترهای متنوع را امتحان کنید تا به نتایج شگفت انگیزی در عکس های خود برسید. وقتی که شروع به عکاسی در شب میکنید، از سه پایه استفاده کنید؛ و با سرعت شاتر ۴ ثانیه عکس بگیرید. بنابراین ، خواهید دید که حرکت سوژه همراه با رد نور در عکس شما ثبت شده است.

این مقاله را بخوانید
انواع عکسبرداری پرتره

اگر یک سرعت شاتر سریع تر مانند ۱/۲۵ ثانیه را انتخاب کنید، رد نور در عکس به صورت کشیده یا روشن نمی افتد؛ در برابرش شما حرکت سوژه را در عکس خود به صورت ثابت، ثبت می کنید.

عکاسی حرفه ای با دوربینتلاش کنید ترکیب بندی های غیره را هم تست کنید؛ برای مثال سوژه های متحرک یا پس زمینه هایی مانند امواج ساحل، جمعیت مردمی که پیاده روی می کنند و ماشین های در حال حرکت. در هر کدام از این مثال ها برای ثبت حرکت تار سوژه و یا عکس های فوری که همه چیز را به سرعت در طول زمان ثابت می کند، سرعت شاترهای مختلفی را امتحان کنید.

وقتی که برای تار شدن حرکت از سرعت شاتر پایین استفاده می کنید، بسیار خوب است که برای از بین بردن لرزش دست، دوربین را ثابت نگه دارید.