عکاسی از شیشه

عکاسی از شیشه

عکاسی از ظروف شیشه ای و کریستالی یکی از سخت ترین شاخه های عکاسی صنعتی است. در پایان این مقاله از نمایندگی نیکون تکنیک های این سبک از عکاسی مطلع خواهید شد پس با ما همراه باشید.

  • شیشه را تمیز کنید

اثر انگشت و خاک در شیشه ای روشن به وضوح قابل مشاهده است. قبل از عکاسی شیشه را با  روزنامه یا پارچه تمیز کنید. اغلب پارچه‌ها الیافی از خود را بر روی شیشه باقی می‌گذارند به همین دلیل است که روزنامه بهتر از  پارچه قابل استفاده است .

  • کاهش تعداد رنگ در عکس:

اگر می‌خواهید شیشه ای را در مقابل یک پس‌زمینه رنگی یا در کنار اشیای دیگر عکاسی کنید، سعی کنید تعداد رنگ های قابل رویت را تا حد‌ممکن کم کنید.

به محض اینکه رنگ دوم یا سوم در محیط وجود داشته باشد بازتابی روی شیشه خواهد داشت که میتواند سوژه اصلی را تحت الشعاع قرار دهد.البته, اگر هدف شما متفاوت است, شما می توانید تعدادی از رنگ در پس زمینه و یا درمحیط قرار دهید.

نیازی به تجهیزات گران قیمت ندارید

عکاسی از شیشه

برای ایجاد نور پس زمینه می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. خیلی از آن‌ها نیازی به تجهیزات گران قیمت ندارند. در واقع شما می‌توانید تنظیمات نورپردازی ساده و تکنیک‌های آسان را مورد استفاده قرار دهید.

اسپیدلایت

شما می‌توانید یک صفحه بزرگ از پلاستیک سفید ( یا حتی کاغذ سفید) را با استفاده از دو اسپیدلایت نورپردازی کنید. در این صورت سوژه شما با چراغ‌های اسپیدلایت نورپردازی نشده است بلکه با بازتاب نور آن‌ها این اتفاق افتاده است.

این مقاله را بخوانید
عکاسی از کجا شروع شد

این تنظیمات نورپردازی من همراه با نورپس زمینه روشن و خاموش است.اگر شما یک سافت باکس داشته باشید می‌توانید از آن برای عکاسی از محصول استفاده کنید.

من از یک دیفیوزر با نور پس زمینه بزرگ استفاده کرده‌ام هرچقدر نور پس زمینه از سوژه دور‌تر باشد نور نرم‌تر می‌شود. اگر شما یک دایره از نور را مشاهده کردید و مایل بودید که نور بیشتر به پس زمینه بخورد، نور پس زمینه را از دیفیوزر دور کنید یا یک لایه دیگر به دیفیوزر اضافه کنید(یک پارچه مخصوص سفید یا یک کاغذ سفید).

  • سافت لایت زرد

نورپردازی مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عامل در عکاسی از شیشه است. نور طبیعی نرم ( نور هنگام گرگ و میش با تناژ زرد-نارنجی ) می‌تواند شیشه را بدون ایجاد رفلکس زیاد روشن کند. اگر نور طبیعی مناسب در دسترس نیست، از نور مصنوعی ضعیف و زرد استفاده کنید.

  • پس زمینه مشکی

برای ثبت همان عکس‌ها ولی روی پس زمینه سیاه، یک صفحه مشکی کاغذ درست پشت سر شیشه قرار دهید.صفحه باید به اندازه کافی عریض باشد که بتواند تمام پس‌زمینه شیشه را پوشش دهد. ولی همچنین به اندازه کافی باریک باشد تا لبه‌های منبع نور شما قابل رویت باشد. این کار طرح کلی لیوان را به صورت یک خط سفید درخشان به نمایش می‌گذارد.

می توانید مثل من، دو برگه سیاهA4 که با پس‌زمینه سیاه به هم چسبیده است. من توانستم آن‌ها را به یک مقوا بچسبانم تا به تنهایی بایستند، ولی در واقع، من آن‌ها را با چسب نواری به دیفیوزرم چسبانده‌ام.

عکاسی از شیشه

افزودن حرکت برای دراماتیک کردن عکس‌ها

اگر شما یک تصویر کامل از محصول دارید , اما هنوز هم این تصور که کمی‌کسل کننده به نظر می رسد در تلاش برای بهبود بیشتر پویایی تصویر باشید. ریختن اب با استفاده از حباب ها و مایعات پاشش بر روی شیشه شفاف به نظر می رسد فوق العاده خوب است. دو نور پس زمینه خود را روی خروجی کم تنظیم کنید. با این کار صحنه برای مدت زمان خیلی کمی‌نورپردازی خواهد شد و فلاش‌ها برای یک چهار هزارم ثانیه یا کمتر روشن می‌شوند. این کار باعث فریز شدن مایع در حال حرکت می شود نه سرعت شاتر. مقداری آب درون لیوان بریزید و چندین عکس بگیرید. به تفاوت تجسم حباب ها در مقابل پس زمینه مشکی و پس زمینه سفید اما با زیبایی برابر، توجه کنید.

این مقاله را بخوانید
تفاوت عکاسی تجاری و عکاسی تبلیغاتی

عکاسی از شیشه